Sokan úgy gondolják, hogy a Barbie baba sikere azon is múlott, hogy képes volt a cég reagálni a gazdasági, társadalmi változásokra, illetve hogy a kislányok egy önálló személyiséggel rendelkező, öltöztethető, felnőtt nőt mintázó babával játszhattak.
Kacér képregényfigura volt a minta
Ruth Handlernek, a Mattel alapítójának és a Barbie baba megálmodójának kétségkívül volt érzéke az üzlethez, és rátapintott arra, amire a gyerekek vágynak.
„Saját kislánya, Barbara – akiről a legendás játék a nevét kapta – sokat játszott olyan felnőttszerepű papír öltöztetőbabákkal, amelyek a 19. században is már népszerűek voltak, a harmincas évek Amerikájában pedig filléres szórakozást nyújtottak a gyerekeknek – mondja Polgár Mónika történész, muzeológus. Ő ezt a babát szerette volna 3 dimenzióba emelni.”
Azonban a Barbie megszületéséig Ruth Handler még hozott néhány remek döntést, amellyel sok pénzt kockáztatott, ám a befektetés megtérült.
„Az Egyesült Államokban már a húszas években elindult a televízió-műsor sugárzása, a negyvenes években pedig már tíz kereskedelmi csatorna is elérhető volt – magyarázza a történész. 1955-ben jött létre a Disney Mickey Mouse Club című meseműsora, amely a játékgyártóknak egész éves reklámot kínált. A legtöbben azonban ezzel nem éltek, hiszen kizárólag a karácsonyi időszakban akartak hirdetésre költeni. Ugyanakkor Ruth Handler meglátta ebben a lehetőséget, és 500 ezer dollárért vásárolt reklámidőt. Rájött ugyanis, hogy itt közvetlenül érheti el a célcsoportot, a gyerekeket. Először egy játék pisztoly került a hirdetésekbe, aztán 1959-ben megszületett az első Barbie baba, amit OSS-ként, azaz Original Swim Suit Barbie-ként emlegetnek, mivel egy fürdőruhamodellt személyesített meg.”
A babához a mintát Handler egy európai kiruccanáson, a hamburgi Bild Zeitung hátsó oldalain találta; ott volt egy kacér képregényfigura, Lilli. Ő született meg aztán Barbie-ként az Egyesült Államokban.
Ken először kisfiús volt
Rögtön az első évben óriási siker lett Barbie; több százezer darab kelt el belőle. Ruth Handler az árazásban is zseniálisan döntött.
„Abban az időben az Egyesült Államokban egy jobb minőségű babáért 50-60 dollárt is elkértek a játékboltokban – mondja Polgár Mónika. Ezzel szemben a Mattel jelszava az volt, hogy minden kislánynak lehessen Barbie-ja, így mindössze három dollárt kértek ez babáért. Az üzlet inkább abban volt, hogy a szülőktől a kiegészítőket is kikönyörögték a gyerekek, és ahhoz, hogy felépítsenek egy egész Barbie-világot, már mélyen a zsebükbe kellett nyúlni.”
A marketing is rendkívül átgondolt volt: létrehoztak Barbie Klubokat – ezek a Disney Klubok után a második legtöbb gyereket mozgósították az országban, a gyerekek levelet írhattak a problémáikkal Barbie-nak, aki választolt is, de újságot is kiadtak Barbie-val a címlapon.
„Néhány év múlva megjelent az igény a fiú babára is, hiszen a kislányok szerettek volna randevút és esküvőt is eljátszani – mondja szakértőnk. 1961-ben jelent meg Ken – aki Handler fiáról kapta a nevét –, ám kezdetben a vörösre rúzsozott, cicás szemsminket viselő, vamp Barbie mellett inkább kisfiúnak tűnt. A hetvenes évekre kapta meg Ken a kisportolt joghallgatóimidzset.”
Időközben Barbie megjelenésén is finomítottak, mert kezdetben sok szülő túl kihívónak tartotta; míg az ötvenes-hatvanas években kacéran oldalra tekintett, 1971 óta előre néz, illetve a sminkje is sokkal visszafogottabb, natúrabb lett.
A Barbie baba érzékenyít is
A Barbie márkával a kezdetektől azt akarták üzenni, hogy „mi, lányok, bármire képesek vagyunk!” Ahogyan a női ideál és a nők lehetőségei változtak, úgy alakult a baba is.
„Kezdetben inkább nőies szakmákkal ruházták fel, például volt divattervező, balerina vagy manöken – sorolja Polgár Mónika. Később azonban a babák már azt üzenték, hogy a nők férfias szakmákban is helyt tudnak állni. A titkárnő baba mellett megjelent a sebészorvos – és nem ápoló –, a nyomozó, de még a katonatiszt és a légierő-pilóta Barbie is. Sőt, négyévente kihozzák az elnökjelölt Barbie babát is.”
A céget – főleg az első időszakban – gyakran érte az a vád, hogy a Barbie nem reprezentálja a társadalmat, hiszen leginkább a kaliforniai, középosztálybeli fehér nő a mintája.
„Éppen ezért a nyolcvanas évektől megjelentek ázsiai, az afro- és latin-amerikai babák is, de az érzékenyítés jegyében kerekesszékes babát is a piacra dobtak. Vannak olyan különleges darabok is, amelyek nem kerülnek bolti forgalomba: például a hongkongi gyárban készülnek azok a babák, amelyeket azok az amerikai szülők kapnak, akik Kínából fogadnak örökbe gyermeket; Barbie egy ázsiai babát tart a kezében. Ők általában ugyanabban a két szállodában szoktak megszállni, amikor megérkeznek a gyermekért, és ezekben a hotelekben kapják ezt az ajándékot” – magyarázza szakértőnk.
Barbie ruhatáráért az 1960-as évektől egészen a kilencvenes évekig Carol Spencer felelt, aki 5000 kollekciót álmodott meg a babának. Neki köszönhető többek között az az élénk rózsaszín színvilág, amit az öltöztetőbabához kötünk.
Magyarországon a 80-as évektől lehetett venni Barbie babát, ám míg az Egyesült Államokban minden kislánynak elérhető volt a játékszer, addig itthon igazi luxusnak számított.
A szakember elmondása szerint kezdetben a dollárboltokban és maszek kereskedőknél lehetett megvenni, vagy nyugati utazásból hazahozni 500-600 forintnak megfelelő márkáért, miközben az átlagkereset 5-6000 forint volt. Kiegészítők pedig egyáltalán nem voltak; ügyes kezű varrónők varrták a ruhákat, amelyeket aztán a trafikokban értékesítettek.
Bár úgy tűnhet, hogy a Barbie sikere hatvan éve töretlen, előfordult, hogy nehézségekkel kellett szembenéznie a Mattelnek. Ilyen volt például, amikor a Jégvarázs-babák gyártásának jogát a Hasbro nyerte el. Azokban az években Barbie-ból kevesebb fogyott.
„A Barbie-film azonban egyértelműen újra a reflektorfénybe állította a babát – mondja Polgár Mónika. Bár a kétórás történetbe szerencsére hatalmas adag önirónia is vegyült, biztosan sok kislány fog újra a játékboltokban a Barbie babákért nyúlni.”
Ha kíváncsi vagy, milyen őrületet indított el a Barbie-film, olvasd el ezt a cikkünket is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés