Koronavírus-járvány gyerekkel: így éld túl az iskolabezárásokat

Olvasási idő kb. 8 perc

Az iskolák, egyetemek bezárása komoly megpróbáltatást jelent a családok számára. Bár sok munkahely megengedheti, hogy alkalmazottai otthonról dolgozzanak, mégsem igaz ez mindenkire. Megszervezni az otthoni együttműködési rendszert nem könnyű se annak, akinek továbbra is be kell járnia dolgozni, se annak, aki otthonról teheti mindezt. Mit tehetünk azért, hogy megőrizzük a nyugalmat, tudjunk felelősséget vállalni egymás iránt, és folyamatos harcok nélkül is együtt tudjunk működni a családtagjainkkal?

A koronavírus  elindította a társadalom nagyobb megmozdulásait. Állami intézkedések mellett egyre nagyobb hangsúly kerül az egyéni megelőzésre, felelősségvállalásra és mozgalmakra a közösség védelme érdekében. Ennek oka jelenleg kevésbé a vírus veszélyének mértéke, mint inkább a további terjedés lassítása. A koronavírust a populáció többsége két lábon képes kihordani, de mind szeretnénk megvédeni azokat a szeretteinket is, akik beleesnek a magasabb rizikójú csoportokba. Ennek eredményeképpen egyéni felelősségvállalással és otthonlét megszervezésével képesek lehetünk a vírus országon belüli terjedésének minél eredményesebb megfékezésére. A rengeteg felmerülő szervezési kérdéssel kapcsolatban igyekeztünk megfelelő gondolatokat, javaslatokat, kérdéseket és válaszokat találni.

A lehetőségek felmérése

A hirtelen kialakult egészségügyi és gazdasági helyzet a családi dinamika megváltozását is magával hozza. Az iskolák, egyetemek és egyéb, gyerekeket ellátó intézmények bezárása komoly nehézséget jelent mindannyiunk számára. Hirtelen meg kell oldani a gyerekek felügyeletét, segíteni a távoktatás otthoni megvalósulását, biztosítani a nyugodt családi környezetet, miközben a szülői munkalehetőség is kérdésessé válik. A ’home office’ nem mindenki számára megoldható, ugyanakkor még az otthonról dolgozóknak sem lesz egyszerű a kivitelezés, amikor a gyerek (főleg, ha kicsi) folyamatos figyelmet igényel. A nagyszülők segítsége nem javasolt, a szomszédok felkérése valószínűleg keveseknek opció, de még a helyi kisközösségek sem mindenki számára nyújtanak valódi megoldást. 

A jelenlegi helyzet arra kényszerít minket, hogy az állapotoknak megfelelően újragondoljuk és újraszervezzük a család hétköznapi működését. Fel kell térképeznünk, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre a minél gyorsabb és gördülékenyebb változtatásokra. Esetleg van-e olyan közeli kapcsolatunk, akivel lehetne szervezkedni gyerekügyben? Vállalnánk-e helyi kiscsoportos felügyeletet? Tudnánk-e váltogatni a beosztásunkat a családtagokkal, szomszédokkal, vagy igénybe vennénk egy önkéntes segítséget? Lenne-e lehetőség, ötlet a munkánk átszervezésére, új források alkalmazására?

Nem mindig könnyű
Nem mindig könnyűdamircudic / Getty Images Hungary

Családi kupaktanács

A családi összhang megteremtéséhez mindenképpen érdemes összeülni a családtagokkal, és megbeszélni a lehetőségeket, ötleteket. Ebbe nemcsak a szülők tartoznak bele, hanem a gyerekek is, pláne iskoláskortól kezdve. Fontos, hogy tájékoztassuk őket a jelenlegi helyzetről olyan nyelvezettel és a téma olyan mélységében, amennyire azt az életkoruk engedi és kívánja. A gyerekek általában szívesen részt vesznek a felelősségvállalásban, amennyiben mi azt hagyjuk. Természetesen mérlegelnünk kell, hogy mire képesek, mihez elég érettek már, ugyanakkor mindenképp sokat jelenthet számukra is, ha bevonjuk őket a családi kupaktanácsba, és kikérjük a véleményüket és a vállalásaikat. Ezzel is elősegíthetjük, hogy felelősségtudók, gondolkodók, csapatjátékosok és talpraesettek legyenek az életben. Sokszor meglepően észszerű javaslatokkal képesek előállni. 

A tinédzserek legtöbb esetben már vállalhatják a kisebbekre való vigyázást pár órára, persze bizonyos előre és közösen felállított szabályok mentén, figyelembe véve azt is, hogy erre ők szívesen vállalkoznak-e. Akár úgy, hogy addig a szülők a dolgozószobába vonulnak, akár úgy, hogy teljesen elhagyják a terepet. 

Készíthetünk tervet arra, hogy ki miért felel, az mit foglal magában, és mikor szervezzük meg. Pontosan úgy, mint amikor a házimunkát osztjuk fel egymás között. A gyerekek, legyen szó szinte bármilyen korosztályról, szeretik a közös munkákat, az action planeket, amiket együtt hoztak létre, amiből mindenki ki tudta venni a részét, ami vizuálisan értelmezhető mindannyiuk számára, és ami azt jelzi, hogy bíznak bennük.

Újraszervezett napirend

A terv összeállításához kell egy napirend. Minél kisebb egy gyerek, annál fontosabb számára a biztonságérzet megteremtése. Ennek egyik alapvető eleme a rutinszerű napirend. Az intézményekből való kimaradás felborítja a gyerek által már megszokott rendszert, ami a biztonságérzetét is gyengítheti, még akkor is, ha a bölcsi, ovi vagy iskola helyett otthon lehet. Fontos szempont tehát, hogy az otthoni létet is megszervezzük, és igyekezzünk minél hamarabb összeállítani egy hétköznapi rutint. Ezalatt értendő egy általános ébredési, étkezési, játék-, levegőzési és lefekvési idő.

Fontos a napirend, hogy mindenre jusson idő
Fontos a napirend, hogy mindenre jusson időgolero / Getty Images Hungary

El lehet gondolkodni azokon a tevékenységeken, játékokon is, amiket a gyerek felnőttek nélkül is szívesen folytat, így kihasználva a felszabaduló időt bármilyen egyéb munkára – de mindenképp szánjunk időt a közös játékokra is. Fordítsunk kellő figyelmet arra, hogy ahogy a szülőknek, úgy a már kicsit idősebb (7+) gyerekeknek is szükségük van néha egy kis magányra. Talán napirendi ponttá is válhat a délutáni pihenőidő, amikor a kisebb gyerekek délutáni alvást tartanak, a nagyobbak pedig elvonulnak kicsit üzenetezgetni, olvasni vagy éppen tanulni, attól függően, hogy mikor éreznek több energiát az iskolai feladatok elvégzésére. Így nekünk is lehetőségünk van minél jobban kihasználni ezt a pár nyugisabb órát.

Társas kapcsolatok és kütyük

Bár az otthonmaradás feltételezi bizonyos társas kapcsolatok nélkülözését, ne szigetelődjünk el teljesen! A társaság mind a gyerekeknek, mind a felnőtteknek fontos a lelki jóllét megtartásához. Biztosítsunk lehetőséget a gyerekeink számára, hogy ápolni tudják kapcsolataikat, akár virtuálisan, akár személyesen a friss levegőn.  Bár a személyes érintkezések nem javasoltak, egy-egy kirándulás nem különösebben népszerű helyeken fontos lehet az immunrendszerünk támogatásához. Ennek kivitelezésénél viszont mindenképpen vegyük figyelembe, hogy csak is kis létszámban legyünk, és állítsunk fel közösen szabályokat arra, hogy a kellő távolságtartás és higiénia megmaradjon! Amellett, hogy alkalmat biztosítunk az online kommunikációra, továbbra is vigyázzunk arra, hogy ne töltsenek túl sok időt a képernyők előtt! És persze lehetőleg mi se. 

A virtuális mozgóképek túlstimulálhatják az agyat, ami nem válik előnyére sem a gyerek fejlődésének, sem a családi együttműködésnek. Miután az oktatás is online fog történni, még fontosabb, hogy megfelelő határokat húzzunk az eszközhasználatra. Igyekezzünk figyelembe venni a WHO ajánlását, különösen a kisebb gyerekeknél. A fiatalabbakra azért érdemes még inkább odafigyelni, mert amennyiben az idősebb testvérek és a szülők is kénytelenek hosszabb időt tölteni a képernyő előtt, a kisebbek is igényelni fogják majd. Helyette szánjunk időt a közös együttlétekre, amikor mesélünk akár könyvből, akár fejből a kisgyerekeknek. Az így hallott történeteket fantáziájuk alapján még tovább is fejleszthetik, rajzolhatnak, festhetnek, gyurmázhatnak hozzá. 

Az együttműködés alapja

Számolnunk kell azzal, hogy a változás mindannyiunk számára nehéz. A gyereknek is, még ha jelenleg örömmel is veszik a hirtelen szünetet. Azért ez mégsem nyári szünet lesz, és valószínűleg sok nehézséggel kell majd megküzdeniük, ahogy nekünk is. A mi feszültségünk pedig könnyen rájuk is átragad. Türelemmel és megértéssel kell lennünk egymás iránt. A valódi együttműködés alapja az értő hallgatás, a saját őszinte gondolataink, érzéseink megosztása és az egymás iránti bizalom. Az otthoni biztonságos és jól működő légkör megteremtéséhez nélkülözhetetlen ez a három érték és képesség. Mind a felnőttek, mind a gyerekek között. Segítsünk a gyerekeinknek kifejezni érzéseiket, gondjaikat és ötleteiket! Higgyünk a kompetenciájukban, hallgassuk meg és vonjuk be őket is a mindennapokba! Támogassuk a tanárokat, és legyünk segítségül az online oktatás megvalósulásában, hiszen váratlanul ér mindenkit! Legyünk türelemmel, hallgassuk meg egymást, és osszuk meg őszinte érzéseinket, hogy valóban együtt találhassuk meg a megfelelő megoldást! Mutassuk meg, hogy bízunk egymásban, hogy egységben az erő!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek