Sok nő egy, két, vagy akár sok gyerek után sem szeretné abbahagyni a sportolást, sőt, vannak, akik szeretnek mindig új mozgásformákat kipróbálni. A szakember szerint, aki bírja, nyugodtan választhat intenzívebb sportot is, a néphittel ellentétben ugyanis a rázkódással, ugrálással járó mozgás szülés után sem okoz vizelettartási problémákat. Dr. Oláh Orsolya nőgyógyász, urogynekológus szakorvost kérdeztük.

Legkésőbb az életközépi válság idején a legtöbb nőben felmerül az igény, hogy valami intenzívebb mozgással próbálja formába zökkenteni a fizikumát, hogy még egy ideig dacolni tudjanak a szövetei a gravitációval.

A legtöbb helyen viszont tartja magát a nézet: szülés után már nem kéne ugrálni, nehogy vizeletinkontinencia legyen a vége. Ismeretségi körömben tényleg sok anya panaszkodott erre, megkérdeztünk tehát dr. Oláh Orsolya nőgyógyász, urogynekológus szakorvost, hogy mi az igazság, az intenzív, rázkódással is járó sportolás valóban ellenjavallt-e azoknál a nőknél, akik már szültek.

„Az eddigi vizsgálatok arra utalnak, hogy a magas intenzitású edzésformák (pl. futás, kocogás, tánc, aerobik) csak kismértékben növelik a vizeletinkontinencia előfordulási gyakoriságát; a kismedencei süllyedésekét pedig általánosságban véve nem.” – válaszolt a szakorvos.

Az eddigi vizsgálatok azonban még korántsem teljes körűek. Ha például a szülés alatt medencefenéki izomsérülés történt, vagy tünetmentes korai stádiumú kismedencei süllyedése van valakinek, illetve bizonyos műtétek, vagy szülés után lehet, hogy az intenzív, rázkódással járó edzés mégis ronthat a medencefenék állapotán. 

Le kell mondani a futásról?

A valóság az, hogy az orvostudomány még korántsem tudja biztosan, hogy melyik tényező mennyire számít. Ezért, például kismedencei süllyedés esetén, javasolják a pácienseknek, hogy az ugrálással járó kardió edzések, vagy futás helyett inkább olyan edzésformákat válasszanak, amik biztosan nem rónak komoly terhet a medencefenékre. Ilyen például az úszás, a kerékpározás vagy női jóga.

shutterstock 196137794
Fotó: Shutterstock

„Én személy szerint mindig hozzáteszem, hogy ha az érintett nem hagy fel az előbbi intenzív sportokkal, akkor sem száz százalék, hogy romlik az állapota, bár jót biztosan nem tesz neki” – tette hozzá dr. Oláh Orsolya.

Nagyon fontos, hogy a medencefenéki izmokat szakszerű gyakorlatokkal jó állapotban tudhassuk. Ehhez a leghitelesebb segítség a hazánkban még nem túl nagy számban elérhető diplomás gyógytornászok által betanított medencefenék torna.

Ha már futunk, vagy gyalogolunk, akkor azt lehetőleg ne betonon vagy aszfalton tegyük, egyre több a minőségi gumisalak, nem beszélve az erdei utakról. Ha tehetjük, áldozzunk a jó futócipőre, sokat számít! Ne fussunk lejtőn lefelé, csökkentsünk a lépéstávolságon, és ha megy, szabaduljunk meg a plusz kilóktól! A többi magas intenzitású sportnál is nagyon fontos a jó cipő – javasolja a szakorvos.

Ha szakorvosi vizsgálattal netán kiderül, hogy valamilyen fokú medencefenéki defektusunk van, érdemes kipróbálni az erre a célra kifejlesztett szilikon (pl. kocka-) pesszáriumokat, akár csak az edzés ideje alatt, mivel ezek csökkentik a medencefenék terhelését.

Blogmustra