Kevés az oktató jellegű tartalom a legnépszerűbb tabletes alkalmazások között, pedig ha a fejlesztők nagyobb hangsúlyt fektetnének erre, akkor sokkal hatékonyabban tanulhatnának a kicsik, mint a hagyományos módszerekkel. Nem kell tehát elzárni a tabletet a gyerekek elől, de érdemes megkeresni azokat az appokat, amelyekből tanulhatnak is.
Azt már egy ideje tudjuk, hogy a gyerekektől szinte képtelenség elvenni a kütyüket, de nem is biztos, hogy az elzárás a megoldás, hiszen ettől az évtől már az az álmunk is valóra vált, hogy bevonják a digitális eszközöket az oktatásba. Ahogyan arról ebben a cikkben részletesen írtunk, elzárás helyett érdemes sokat beszélgetni a gyerekkel az internethasználatról, de a különböző alkalmazásokról is.
Négy ország kutatói – köztük Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője gyerekeknek szóló tabletes applikációk piacát hasonlították össze négy gazdaságilag eltérő európai országban: Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon. A kutatók a nyolc éven aluliak számára készült, a Google Play-ből és az Apple Store-ból letölthető legnépszerűbb applikációkat vették górcső alá.
Mivel a gyerekek körében is rohamosan nő a mobileszközökkel töltött idő, ezért ezek az appok fontos szerepet tölthetnek be a kicsik fejlődésében. Az eredmények azt mutatták, hogy a legkedveltebb gyerekeknek szóló applikációk között nagy átfedés van a vizsgált négy országban, tipikusan nemzetközi fejlesztők alkalmazásai szerepelnek javarészt a toplistákon, mint például Toca Boca, Dr. Panda, Sago Mini és a Disney.
A kutatás azt mutatja, hogy a legnépszerűbb appoknak kevesebb mint a fele tartalmaz beszédet és ezeknek is csak töredéke érhető el anyanyelven. Magyarország ebben a tekintetben sereghajtó, mert a legnépszerűbb alkalmazásoknak csupán tíz százaléka volt elérhető magyarul. A növekvő tablethasználatot figyelembe véve ez a trend a szakértők szerint veszélyes lehet a gyerekek nyelvi fejlődése szempontjából.
A Journal of Early Childhood Literacy című folyóiratban közzétett tanulmányban kiemelik, hogy az eredményekkel a fejlesztők figyelmét szeretnék felhívni erre a problémára, vagyis azt szeretnék elérni, hogy ha már ott ül a gyerek a tablet előtt, akkor tanulhasson is közben. A tanulmányban azt is megfogalmazzák a kutatók, hogy ha több oktató jellegű tartalom lenne az alkalmazásokban, akkor könnyebben tanulnának a gyerekek.
Mesekönyves alkalmazást lehet a megoldás
Ami az oktató tartalmat illeti ugyanis, a kutatás arra is rávilágított, hogy a legközkedveltebb applikációk körülbelül egyharmadában található a nyelvi készségekhez, az írás-olvasáshoz, a matematikához és a természettudományokhoz köthető tartalom. Ezek nagy része az írás-olvasás technikai készségeit tanítja, így bár többségében a kisebbek számára hirdetik őket, mégis inkább az iskoláskorúaknak valók.
A kutatók az anyanyelven elérhető és az írás-olvasás készségeket játékosan előkészítő, például mesekönyves applikációk fejlesztését szorgalmazzák az óvodáskorúak számára.