A hosszú nyári szünetnek megvan az a hatalmas előnye, hogy a gyerekek végre ráérnek és oda tudnak figyelni kicsit önmagukra is. Töprenghetnek békében, a jó szülő pedig belátja, hogy nem baj, ha a gyerek naphosszat csak a plafont nézi, legalább rendszerezi a fejében a sok információt, amivel év közben találkozott. Máskor erre úgy sincs idő.
És ha már egy kicsit magával foglalkozik a kölyök, segítségére lehet az az újfajta önismereti kérdőív, ami pár napja érhető el a Tehetség portálon. A kérdéssort és az értékelést pszichológus állította össze, direkt gyerekeknek.
A kérdőív úgy működik, hogy a gyerek a választásaival sok mindent elárul magáról, ezekből pedig a rendszer következtetéseket von le arra nézve, hogy hogyan viselkedik a kitöltő a mindennapokban. Nem értékeli a gyerek személyiségét, nem mond ítéletet és nem tipizál, hanem egyszerűen felhívja rá a figyelmet, hogy ha ilyennek írta le magát, akkor annak mik az előnyei – ám lehetnek hátrányai is.
Természetesen kipróbáltuk.
A teszt minden oldalon négy állítást dob fel, ezek közül kell mindig kiválasztani azt, amelyiket a legjobban, illetve a legkevésbé érez magára jellemzőnek a kitöltő. A kiválasztott állításokból alapvetően nyolc területen állít össze jellemzést a rendszer, ezek a következők:
- Mennyire független
- Hogyan áll hozzá a gondolkodást igénylő feladatokhoz
- Milyen vezető lenne
- Mennyire kiegyensúlyozott
- Milyen a kifejezőképessége
- Mennyire megbízható
- Hogyan viselkedik társaságban
- Mennyire akar változtatni a környezetén
A teszt végén a kitöltő a gyorseredmény állításait értékelheti, sőt kommentárt is fűzhet hozzá. Nem mintha ezt a végén figyelembe venné az értékelés, de disclaimerként megjelenik ez is.
Az önismereti kérdőív hangsúlyozottan nem teszt abban az értelemben, hogy nincsenek jó vagy rossz válaszok, és azt sem mondja meg, hogy a kitöltő személyisége "jó"-e vagy "rossz" (igaz, ennek nem is lenne túl sok értelme). Az egésznek annyi a célja, hogy a gyerekek megnézzék, hogy a saját válaszaikra a rendszer által adott értékelésből mit tudnak használni, mit tudnak tanulni belőle.
A tesztet összeállító pszichológus, Klein Balázs szerint a fejlesztés fő tanulsága az volt, hogy gyerekekkel és gyerekeknek csak őszintén lehet dolgozni, nem lehet idegen szavak mögé bújni, hanem át kell gondolni, hogy mit jelentenek, és mit akar vele mondani, különben elveszíti az érdekességét a játék.
A portálon emellett szövegértési, szabálytanulási és szókincs teszt is elérhető. Hát, nem könnyű egyik sem, viszont szórakoztató.