Unja a memorizálást és a felmondást, provokatívan kérdez, és izgatják az új felfedezések, és még egy sor jele van annak, hogy a gyerek tehetséges. Minden szülő mániája, hogy az ő gyere különleges, ezért is gyűjtöttük össze azokat, amelyek tényleg a különlegességet mutatják.
Mi az, hogy tehetséges?
Az intelligencia és a tehetség nem feltétlen egymást fedő fogalmak. Ennélfogva a szakértők vagy a pedagógusok között sincsen teljes egyetértés a fogalommeghatározásban, hiszen több irányból is megközelíthető a tehetség kérdése. A tulajdonságorientált megközelítés szerint a különleges tehetségű tanulók nemcsak magas színvonalú teljesítményre képesek, hanem intellektuális kreativitással, speciális elméleti és vezetői képességekkel is rendelkeznek. A teljesítményorientált modell követői számára viszont kizárólag a tanulók elért eredményei bizonyítják valamely különleges tehetség meglétét.
A boldogulás nem annyira az IQ-n múlik
Korábban, egy posztunkban részletesen kifejtettük ezt a témát. A kutatások azt mutatják, hogy ahhoz, hogy megtaláld a helyed az életben,sokkal fontosabb az ún. érzelmi intelligencia, mint az általános intelligencia, amit az IQ tesztek mérnek.
Az érzelmi intelligencia olyasmit jelent, hogy értjük magunkat és másokat az érzelmek és szükségletek szempontjából, és tudunk is ezekre reagálni. Aki jó érzelmi intelligenciával rendelkezik, az el tudja viselni önmagát. Ez fejleszthető képesség, a család segíthet a kialakításában azzal, hogy érzelmileg biztonságos közeget nyújt, ahol tudja a gyermek, bármit is tesz, a szülők szeretetét nem vesztheti el.
Hozzájárul az érzelmi intelligencia fejlődéséhez a mese hallgatása (nem nézése TV-ből!), a játék, később pedig mindenféle művészeti tevékenység. Utóbbi az élmények átélését és magát az alkotást jelenti, semmiképp sem azoknak a műveknek kötelező átkínlódását, amiket ismerni „illik”.
A pedagógusok között egy dologban van csak teljes egyetértés: hogy a két legnagyobb kihívás egy oktatási intézményben a nagyon gyenge képességű gyerek – és a nagyon tehetséges.
Jó, és akkor...?
Érdekes, hogy az a gyerek, amelyik a közvélemény szemében valamiben nagyon tehetséges, nem feltétlenül rendelkezik kimagasló intelligenciaszinttel. Tehát nem biztos, hogy mondjuk Mozart kiemelkedően jó lett volna mondjuk logikai feladatok megoldásában, de ismereteink szerint például vezetői képességeiről sem nagyon lehet jókat mondani.
Az Austega oldalán viszont találhatunk egy nagyon jó kérdéssort arról, honnan ismerszik meg a gyerek tehetsége – ezek közül szemléztünk huszat, amely segítségedre lehet abban, vajon tényleg különleges-e a gyerek. És ne feledd azt sem: ha ezek szerint nem az, nem számít. Az a fontos, hogy számodra az legyen...
- Már korán érdeklik a szavak és az olvasás
- Különösen nagy a szókincse a korához képest
- Gyorsan, könnyen és hatékonyan tanul meg dolgokat
- Érdeklik a tárgyak és a helyzetek, provokatívan kérdez és szereti az új felfedezéseket
- Szokatlanul jó az emlékezőtehetsége de unja a memorizálást és a felmondást
- Gondolkodásmódja rugalmas: könnyen köt szokatlan asszociációkat egymástól távol álló gondolatok között
- Független (ez valószínűleg korai önállóságot jelent)
- Széles érdeklődési körrel bír
- Szokatlan meggyőzőereje van
- Szereti a rendet, az állandóságot
- Tele van eredeti gondolatokkal, nagyfokú odafigyeléssel és keményen dolgozik, ha valami megragadja a képzeletét
- Mindig nyitott a külvilágra
- Fejlett humorérzéke van
- Érzékeny mások érzéseire
- Inkább a kreatív megoldások és az új tennivalók érdeklik, mintsem a rutin és az ismétlődő teendők
- Különösen érdeklik az olyan művészi kifejezési formák, mint a rajz, az éneklés, a tánc, az írás vagy a zene és a hangszeres játék
- Játékos értelmű, szereti a képzelet és a fantázia világát
- Hasonló korú gyerekek között vezetőként viselkedik
- Bármiben, amibe fog, a legjobb szeretne lenni
- Felismeri a problémát és folyamatosan alkalmazkodik a megoldás érdekében.