Tervezd meg a babádat! – Családtervezés listával

A gyerekedről való gondoskodás nemcsak akkor kezdődik, amikor megtudod, hogy a szíved alatt hordod. Már sokkal előbb fel kell készítened a tested (és a lelked) egy új élet befogadására. Élj úgy, mintha most is kismama lennél, és ezzel még egyszerűbb lesz az életmódváltás! Dietetikusunk a családtervezés táplálkozási, életmódbeli részleteibe avat be minket.

Ha tudtam volna...

Amikor egy nő megtudja, hogy várandós, akkor már kb. 1 hónapja az. Ilyenkor már késő van ahhoz, hogy eltüntesse azokat a károkat, amiket ez idő alatt a káros szokásai vagy nem megfelelő életmódja okozott. Hiszen éppen az első hetek a legérzékenyebb időszak a magzat fejlődése és későbbi egészsége szempontjából.

Ha tudta volna, talán nem ivott volna meg annyi alkoholt a hétvégi buliban, már régen leszokott volna a cigarettáról, a gyorsétterem helyett inkább a helyi piacot választotta volna és a sor még hosszan folytatható. Ahhoz, hogy ne kelljen ezen aggódni, érdemes már a tervezett fogamzást megelőzően átalakítanunk bababarát üzemmódra az életünket.

Családot tervezni

negatív családtervezés a terhesség létrejöttének megakadályozását (fogamzásgátló módszerekkel, eszközökkel), illetve a nem kívánt terhesség megszakítását (vagyis az abortuszt) jelenti. A pozitív családtervezés ellenben az egészséges várandósság létrejöttének segítését, majd annak szülésig való gondozását foglalja magában. Vagyis olyan magatartásbeli, életmódbeli szokásoknak a felvételét, elhagyását, megváltoztatását, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy a pár tagjai testileg, lelkileg és szellemileg is éretté, felkészültté váljanak a szülőségre.

Kell egy terv!

A családtervezésbe legalább három hónappal a fogamzás tervezett időpontja (tehát amikortól már nem védekezik a pár a teherbe esés ellen) előtt érdemes belevágni. Ez számos olyan dolog megbeszélését, megtervezését is jelenti, ami nem csak az életmódot érinti, például az anyagi vagy lakásviszonyok, de ezekre most nem térnék ki. Az alábbi javaslatok mindkét nemre ugyanúgy vonatkoznak (ahol nem, ott egyértelmű vagy jeleztem).

1. Orvosi vizsgálatok: A fogantatás előtt ajánlott komplex egészségügyi szűrővizsgálaton részt venni, amely magában foglalja a vérvételt, a vérnyomás és a testtömeg ellenőrzését, valamint fogászati, nőgyógyászati/urológiai és mozgásszervi vizsgálatot. A cél az, hogy az esetlegesen meglevő, rejtett problémák idejében kiderüljenek, és legyen idő a kezelésükre, gyógyításukra. Ha bármelyik fél rendszeresen szed valamilyen gyógyszert, étrend-kiegészítőt, beszélje meg orvosával, hogy nem befolyásolja-e a nemzőképességet, nem ellenjavallt-e a várandósság idején.

2. Megfelelő étrend: Az anya és az apa fogantatás előtti és várandósság alatti étrendje jelentősen befolyásolja a magzat egészségi állapotát és életkilátásait. A leendő szülőknek felül kell vizsgálniuk addigi étkezési szokásait, amelyben kiemelt szerepe van a rendszerességnek, a minőségnek és természetesen a mennyiségnek is. Segíthet, ha néhány napig figyelemmel kísérik, hogyan esznek, s akár naplót is vezethetnek erről. Így fény derül az apróbb-nagyobb hibákra, amelyeknek a kiküszöböléséhez dietetikus segítségét is kérhetik, ha szükséges.

A leendő anya a legtöbb vitaminból és ásványi anyagból változatos, vegyes táplálkozással hozzájut a szükséges mennyiséghez. Egyes vitaminokból azonban akár a duplájára is nőhet a szükséglet, amit természetes eredetű táplálékokkal sokszor igen nehéz fedezni. Ilyenkor jöhetnek szóba a magzatvédő vitaminok. Például a folsav, amelyet már három hónappal a fogantatás előtt ajánlatos szednie a magzati fejlődési rendellenességek elkerülése érdekében. Persze fontos tudni, hogy a folsavat a friss, sötétzöld színű leveles zöldségek, a brokkoli, a spenót, a korpás kenyér, a zabpehely, a zöldborsó, a mandula, a banán és a tojássárgája is tartalmazza.

3. Káros szenvedélyek elhagyása: Ha addig valamilyen káros szenvedéllyel élt a pár (cigaretta, alkohol, kávé, netán drog), itt a legfőbb ideje, hogy abbahagyják. Rendszeresenkávéivás esetén célszerű az adagot fokozatosan csökkenteni legfeljebb napi egy alkalomra. Kávé helyett a gyümölcstea vagy zöld tea és a kellő mennyiségű alvás, pihenés lehet a megoldás. Az alkohol esetében a teljes absztinencia javasolt, nőknél egészen a szoptatás végéig. Ha cigarettáról vagy bármely más szerről való leszokás egyedül nem megy vagy nem sikeres, akkor javasolt a leszoktatásban képzett szakemberhez fordulni.

4. Megfelelő testtömeg: A terhesség előtti túlsúly vagy elhízás növeli annak az esélyét, hogy a gyermek később maga is súlyproblémákkal küzdeni. Egy alultáplált anya gyermeke is nagyobb valószínűséggel születik kis súllyal. Éppen ezért fontos, hogy a testmagasságához, testalkatához képest ideális testtömeget minél jobban közelítse meg a leendő édesanya. Az első hetek, hónap során a gyakran előforduló hányinger, hányás miatt még akár fogyhat is, így nem mindegy, hogy van-e honnan. Ugyanígy, ha már eleve túlsúllyal küzd, akkor az egyre gyarapodó kilók miatt később problémásabb lehet a mozgás, az alvás, majd később a szülés is. A megfelelő testtömeg eléréséhez így a – kiegyensúlyozott táplálkozáson túl – a rendszeres testmozgás is nélkülözhetetlen. Egy edzett, fitt nő sokkal jobban viseli majd a várandósság okozta fizikai igénybevételt és így több örömét leli majd élete egyik legcsodálatosabb időszakában.

5. A fogamzásgátló tabletta vagy egyéb védekezési eszközök elhagyása: A fogamzásgátló tabletta szedését a fogantatás tervezett ideje előtt legalább három hónappal érdemes abbahagyni, hogy a hormonrendszer visszaállhasson a normál kerékvágásba. A köztes időszakban pedig célszerű alternatív módon (például óvszerrel) védekezni.

Blogmustra