A Bécsi utca egyik használaton kivüli üzlethelyiségébe költözött be a Projekt Showroom új, a "The Hungarian Concept - folk, design és bútor" témájú üzlete, melyet Csikós Kriszta a We love Budapest közreműködésével hozott létre. Nem ez az első üzletük, mi is írtunk már a vintage bútorboltjukról, vagy a legutóbbi biciklis dizájnfelhozatalról, Csikós Krisztával pedig most beszélgettünk is arról, mi is ez az egész. Ha kíváncsi rá, mások mit árulnak, kattintson ide és sokkolódjon! Ez pedig a balatoni kiadás, csak most, csak önöknek!
Itt állt Budapest egyik legmenőbb utcájában egy bolt üresen, ti meg lecsaptatok rá?
Igen. És nagyon jó lenne, ha Londonhoz és Berlinhez hasonlóan pop-up üzletek nyílnának ezeken a helyeken, mert Budapest tele van üres üzlethelyíségekkel. Azt látjuk, hogy gyakran a tulajdonosok korlátolt és rövidtávú gondolkodása miatt nem adják ki ezeket, vagy a bizalomhiány nem teszi lehetővé, hogy ilyesmi üzletek nyíljanak. Mi egész nyáron készültünk az üzletnyitásra, és azért pont szuvenír boltot nyitottunk, mert sokat járunk külföldre, amikor is hozunk ajándékot.
Belegondolva, hogy akinek nincs közvetlen elérhetősége ilyesfajta termékekhez jutni, az mit tud Magyarországról megmutatni, a szalámin, a paprikán és a terítőn kivül?
Bemész a szuvenírboltba és ott a hűtőmágnes, a kitűző meg a trikó, de azt gondoljuk hogy ennél azért jóval szélesebb az ajándékok köre, főleg ha a szuvenír szót kitágitod a gondolkodásoddal. Vajon mi lehet a magyar szuvenir? Itt eléggé Budapestre és Magyarországra van helyezve a fókusz, de újragondolt módon. Ez volt az alap elgondolás, hogy szerettünk volna valami olyan helyet, ahol a hazai vásárlók és a külföldiek egyaránt találnak valamit jót, és ne kelljen végigtúrni minden piacot és vásárt, hogy megtalálja az ember a megfelelő ajándékot.
A turisták egy része megy a kijelölt úton, úgyhogy nincs is lehetősége megtalálni egy csomó üzletet. A mi szerencsénkre a boltunk a kijelölt úton van, igyekszünk ezzel egy kicsit a város imázsához hozzátenni, egy olyan válogatást hoztunk, amit mi büszkén vállalunk. Szerencsére a külföldieknek is tetszik, annak ellenére, hogy a nagyon exkluziv üzletek melllett van itt ez a kicsit furcsa valami. Még nincs kész teljesen, bár csak egy hónapig vagyunk nyitva, egyébként mindig 11-14 nap a nyitvatartás.
Hogyan találtátok meg a partnereket?
Van egy nagyon nagy a kör, amit elkezdünk leszűrni, és minden bolthoz keresünk megfelelő gyártókat, illetve igyekszünk - amikor csak lehet - újakat találni. Mivel ez külföldieknek szól, ezért itt vannak olyan termékek amelyek voltak korábban, de igyekszünk újdonságokat is mutatni. Volt egy tematika, hogy milyen típusú termékeket szeretnénk az üzletben látni. Itt minden magyar, a régiségek is, a bútorok is, szóval minden itthonról van.
Mikre van leginkább kereslet?
Vannak olyan dolgaink, melyek egy része nehezebben fogyasztható az átlagember számára, és vannak a könnyebben fogyasztható termékek is. Ezt a kettőt szeretjük úgy keverni, hogy talán jobban értelmezhetőek legyenek azok a dolgok is, melyek az avatatalanabb szem számára nehezebben értelmezhetőek. Sok olyan dolgunk van, és nagyon szeretjük azokat a dolgokat, amelyekhez kell valami lelki és gondolatbeli finomság, hogy azt tudd értékelni.
Miért nincsenek klasszikus ajándékok? Paprika meg a többi...
Azért mert azt van hol megtalálni, azért a Hunyadi téri piacig csak eljut egy turista, és egy autentikusabb piacon szerintem lehet ilyet találni.Mi arra próbáltunk menni, amit máshol nem lehet megkapni.
Mit szeretnek a magyarok és mit a külföldiek? Van különbség?
Azt nagyon erősen látjuk, hogy amit a mi vevőink a mi boltjainkban abszolut bestsellernek tartanak és imádják, azt a külfödliek nem annyira. Azt kell mondjam, hogy nekünk különösen csodálatos vásárlóink vannak, és olyanok találnak meg, akik a mi stílusunkra érzékenyek, pénztárca- és korfüggetlenül. A külföldiek kevéssbbé vállalják be az izgalmas dolgokat.
Azt hittem, pont fordítva van
Azért mondom, hogy a mi vevőink nem átlagos emberek. Mindig látom, hogy ki az a külföldi vevő, aki bevállal valami olyanabbat. De még az ázsiaiak is, akikről azt gondolnád, hogy izgalmasabb dizájnt szeretik, azok sem bevállasabbak. Ők például nagyon sok printet vesznek. Egyedül a Blind Chic márka az, ami mindenkinek egyformán rajongás.
Nekem kicsit magasnak tűnnek az árak, de euróban azért nem olyan vészesek. Hogy lőttétek be az árakat?
Ezzel meg is fogalmaztad a lényeget. Ez az üzlet itt a Bécsi utcában inkább a külföldieknek szól, a termékek, amiket válogattunk, magasabb árfekvésűek, de vannak abszolút jó árú termékek. Vannak persze, amelyek kicsit magasabb árkategóriát képviselnek. A saját közönségünknek inkább a bútorokat és a régiségeket szántuk hozni. A vintage termékek kevés kivétellel nekik szólnak.
Nem lehet nem észrevenni, hogy a bútorok is eladóak. Ez hogy működik pontosan? Megveszem, te meg lepakolod?
Ilyet már csináltunk, és a vásárlók vannak olyan jó fejek, hogy itt hagyják nekünk, és csak zárás után viszik el a tárgyakat.
Nagyon erős a gyerek részlegetek, hogyan sikerült ezt összeszedni?
Talán, azért mert gyerek volt az első téma, amivel a Projekt Showroom megnyilt, annak idején. Most készülünk ősszel egy nagy gyerekjáték boltra is.
Mi az, amiben nincsenek jelen a hazai dizájnerek, és miből van túltermelés ?
Egyáltalán nincs a bútor és dizájner, aki megfizethhető és ár-érték arányban áll, tehát azoknak szól, akik nem eszetlenül vásárolnak Amiből rengeteg van – és bocsánat a nem sajtóképes kifejezésért –, az a bizbasz készítő. Amiket a piacon látsz, horgolt-borgolt baglyok és társaik, és mind kézműves termékek. A kerámiás a bögrésből is van egy csomó.
Azt érzem jelentősen eltúlzott dolgonak, hogy ezek a készítők 30 évesen még eléldegélnek valami állás mellett ezekből, de nem biztos, hogy 15 év múlva is meg lehet ebből élni, és ezekből van egy csomó . Nem hiszek abban, hogy ilyen sok tehetséges divattervezője, művésze és nem tudom mije van az országnak.
Project Showroom
Budapest, V. Bécsi utca 1-3.
Nyitva : szeptember 19-ig
Minden nap 10:00 - 20:00 óráig