no

Kisgyerekes utazás: nem kell tevekaraván

Ha kisgyerekkel utazunk, egy tevekaraván sem lenne elég annak a ruha-, pelenka, kaja- és játékmennyiségnek, amit legszívesebben magunkkal vinnénk. Azonban a csomagolásnál mindenképp vissza kell fogni magunkat. Nem csak a korlátozott űrtartalmú csomagtartó vagy a reptéren a túlsúlyért fizetendő súlyos összegek miatt: a nagy málha a mi életünket is megkeserítheti a nyaralás alatt.

Amióta Annával utazunk, el sem tudom képzelni, hogy korábban mivel volt tele a 40 literes hátizsákom. A csomagmennyiséggel kapcsolatos megszorítások ugyanis a szülők ingóságaival kezdődnek: ki lehet bírni egy utazást néhány felső, két-három, a koszolódást titkolni képes szoknya és nadrág, valamint egy akkora neszeszer segítségével, amekkorát egy idősödő apáca sem szégyellne.

1352447

A gyerekeknek viszont mindig sok cuccra van szükségük, és nagyon nehéz előre belőni, hogy mi az, amit muszáj magunkkal vinnünk, és mi az, ami a helyszínen is kényelmesen beszerezhető. Érdemes listát írni, és már pár nappal az utazás előtt egy helyre gyűjteni azokat a dolgokat, amikre az indulásig nem lesz szükség – így sok stressztől kímélhetjük meg magunkat, és hamarabb fogjuk látni, mennyi helyünk van a bőröndben.

A kisgyerekes utazás kellékeinek alábbi listáját a saját tapasztalataim alapján állítottam össze - ami magától értetődő, mint például a rövidnadrág vagy a popsikrém, nem részletezem.

Babakocsi vagy hordozó? Egyéni szokásoktól is függ, de a legtöbb család mindkettőt viszi magával. Az szinte biztos, hogy az utazás során lesz olyan terep, ahol a legtöbb babakocsi használhatatlan. Mi Thaiföldre nem is vittünk babakocsit, és nem bántuk meg, mert ott a járda elsődleges funkciója az, hogy elférjenek rajta az árusok és a villanyoszlopok, de még véletlenül sem a gyalogosok. Szerkesztőnk viszont arról számolt be, hogy a két gyerekét végigszolgáló Bugaboo-val minden terepen elboldogult: homokban, hóban, erdőben, mezőn, sárban és macskakövön. Szóval fontos ismerni a saját járgányunk határait, és az alapján is dönteni.

Kell-e utazóágy? Ha nem viszünk magunkkal, mindig szólni kell a lefoglalt szállásokon, hogy készítsenek be egy babaágyat. (Az együttalvós családoknak ezzel pont nincs gondja.) Ez nem mindig könnyű, a kapott ágy nincs mindig a toppon, és olykor pénzt is kérnek érte. Mi arra jutottunk, hogy kényelmesebben és olcsóbban jövünk ki úgy, ha beruházunk egy pillanatok alatt felállítható, sátorszerű ágyra (Hut4Bubs, 20-25 000 HUF), amely mindössze 2-3 kg, és elfért a bőrönd tetején. Anna annyira megszerette, hogy hamarosan az ágya lett a vára: amint felállítottuk, rohant belerakni az alvómacskáját – a sátor tehát abban is sokat segített, hogy otthon érezze magát. Teljes ágyneműszettet felesleges magunkkal hurcolni, egy lepedő és egy hálózsák elegendő.

Ruhák. A mennyiség attól is függ, hogy tudunk-e mosni vagy mosatni utazás közben. (Ha lakást bérlünk, ott bizonyára van mosógép is. Ha sokat vagyunk úton, megéri mosatni. Különösen Európán kívüli országokra jellemző, hogy míg szennyesünket a hotelre bízni piszkosul drága, a mezei tisztítókban nagyon olcsón megúszhatjuk.) Mindenesetre nem árt, ha viszünk magunkkal:

• ruhaszárító-kötelet (azaz madzagot)
  • mosószappant (lefűrészelek belőle egy kisebb darabot, és becsomagolom alufóliába)
  • mosószert (van úti változat is, de én egyszerűen csak kiürült bébivizes palackba vagy a drogériákban kapható, pici tusfürdő-, sampon-, stb. flakonba töltöm. Feltűnően rá kell írni, hogy mit tartalmaz, különben mérget vehetünk rá, hogy apa a bababarát öblítővel fog hajat mosni.) A ruhadarabokkal kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy meleg helyre mindenképp kell
  • sapkát a nap ellen, lehetőleg olyat, ami a nyakát is befedi. Kettőt is, mert az egyik mindig épp vizes vagy koszos.

Kaja. Amikor a Kanári-szigeteken voltunk, azt hiszem, Anna volt a világ egyik legbonyolultabban etethető gyermeke. Csak erős idegzetű anyáknak ajánlom a következő pár sort. Szóval a mi életünk úgy alakult - most mindegy, miért -, hogy Anna cumisüvegből kapta azt az anyatejet, amit napi öt-hatszori fejésből oda tudtam adni neki. Viszont mire 4 hónapos lett és elindultunk Gran Canariára, már szükség volt tápszeres kiegészítésre is. A helyzetet tovább bonyolította, hogy minden egyes adag kajájába sűrítő tápszert kellett hozzáadni, hogy ne bukjon túl sokat. A jó hír: mindez megoldható volt anélkül, hogy megőszültem volna az utazás végére.

Anyatejes babákkal nagyon könnyű utazni, hiszen elég egy:

• kendő arra az esetre, ha nyilvános helyen kerülne sor a szoptatásra

De ha a babánk tápszeres, mindjárt egy csomó mindenre lesz szükségünk a megszokott cumisüveg-arzenálon kívül:

• üvegmosó
  • retikülbe süllyeszthető kis flakon mosogatószer
  • fertőtlenítés: a nyaralás és az otthon közti különbséget jobban érezzük, ha nem kell minden reggel/este cumisüvegeket főzőcskéznünk, hanem beszerzünk néhány gőzfertőtlenítő zacskót. 3 perc egy mikrohullámú sütőben, és kész.
  • a teljes útra elegendő tápszer (hacsak nem győződtünk meg arról, hogy biztosan lehet azt a márkát és azt a fajtát kapni, amit a babánk megszokott).
  • tápszeradagoló - mert van ilyen is -, amivel előre ki lehet porciózni az adagokat. Mi mondjuk magunkkal vittük az egész zacskó tápszert.
152038610

Ha a baba már eszik szilárdat, tanácsos feltankolni:

• a kedvenc bébiételéből. Ha nem tervezünk főzni, érdemes utánanézni, hogy kapható-e egyáltalán bébiétel a célországban: Ázsiában sokszor nem. (Viszont szerencsére kb. minden négyzetméterre jut tízféle árus és étterem, tehát óriási a választék.)
  • ha ragaszkodunk a magunk készítette bébiételhez, és meleg helyre utazunk, szerezzünk be egy mini hűtőtáskát és hozzá jégakkukat.
  • eldobható előke: arra az esetre, ha éppen minden koszos.
  • kis, lezárható tárolóedények: ez ráadásul nem csak a kaja miatt jön jól, hanem kavicsok, kagylók, gesztenye tárolására, fürdőjátéknak, homokozni, stb.
  • saját tálkáját, evőeszközét vigyünk magunkkal.

Pelenka. Nehéz kérdés. Saját hazánkon kívül még kevésbé illene több kiló szemetet hátrahagyni. Viszont mosni, illetve a koszos pelenkákat addig magunkkal cipelni... Mindenki döntsön a saját lelkiismerete szerint. És ahogy a bébiétel, úgy az eldobható pelenka sem magától értetődő mindenhol, ennek mindenképpen nézzünk utána, ha Európán kívülre megyünk. Ezen kívül legyen nálunk mindenképp:

• pelenkázóalátét, ha lehet, vastagabb, mint egy darab papír – meg fogunk lepődni, hol mindenhol lehet pelenkázni!
  • különféle méretű nedves törlőkendők. (Ideális esetben minden táskában, kabát- és szoknyazsebben van egy csomag. Nem lehet elég gyorsan előrántani.) Gyógyszertárban kapható kifejezetten
  • fertőtlenítő nedves törlőkendő, ami nem árt, ha a kézmosás körülményei nehezítettek.
149675480

Játékok. Egy totogóval ezen a ponton a legkönnyebb elszállni, hiszen e korosztály már nem gyürköl vigyorogva a markában fél órán keresztül egy csomag papírzsebkendőt. A kedvenc alvóállat nem lehet kérdés, ezen kívül viszont próbáljuk a

• leguniverzálisabban használható játékokból berakni néhányat. Vigyünk továbbá:
  • kedvenc képeskönyvet, nagyobbaknál fejlesztő füzeteket - bár Anna például ugyanúgy lelkesedik az Állatok a háznál című kötetért, mint a hetilapok földművest, kórházi ápolót és kisvárosi szökőkutat ábrázoló fotóiért.
  • ha viszünk magunkkal tabletet vagy laptopot, mindenképp töltsük le a YouTube-ról a gyerek kedvenc dalait, meséit (hogy WiFi nélkül is elérhető legyenek).
  • színes ceruzákat vagy filceket, némi papírt.

Ami nekünk segít: néhány olyan dolgot, ami a felnőtteknek könnyíti meg a kisgyerekes utazást.

• babaőrző: sokszor nem jut eszünkbe, pedig nagyon is jól jön, így a szülők kicsit eltávolodhatnak a hotelszobától (mármint egészen a hotel bárjáig, étterméig, teraszáig), ha a gyerek már alszik. Minden használat előtt ki kell próbálni.
  • kicsi, csiptetős olvasólámpa (olyan is jó, ami könyvhöz/e-könyvolvasókhoz készült): sok helyen ugyanis egyáltalán nem lehet megoldani, hogy lámpaoltás után is legyen valami pici fény a szobában.
  • a fülhallgatót két részre osztó kábelt és sok filmet a laptopon, amit otthon sosem volt időnk megnézni. Most végre lesz, és a gyereket sem fogja zavarni a zaj, ha alszik.

Gyógyszerkészlet. Kisgyerekkel nyilván olyan országba megyünk, ahol megbízható az egészségügyi ellátás, tehát gyógyszert is beszerezhetünk, ha szükséges. Ugyan nem kell többhetes kúrákra elegendő mennyiséggel betároznunk, de legyen nálunk egy kezdő mennyiség:

• krém rovarcsípés kezelésére
  • bababarát szúnyogriasztó
  • fertőtelenítő kendő, krém vagy spray
  • ragtapasz
  • hasmenés esetére: rehidratációs por és abszorbens (Smecta)
  • láz- és fájdalomcsillapító (akár kétféle, azaz két különböző hatóanyagú, így lehet csökkenteni a két adag közötti időt)
  • lázmérő
  • nagyon magas faktorú naptej

A lista valószínűleg nem teljes, biztos kifelejtettünk valamit, és sok minden függ az egyéni igényektől. Várjuk a további ötleteket, egyéni tapasztalatokat!