A kelet-európai országok által rég áhított, és az 1800-as évek végén létrejött vasúti kapcsolat szimbolikus jelentőséggel bírva végre (vasúti) összeköttetést (is) jelentett Nyugat- és Kelet-Európa országai között. Az eredeti útvonal Párizst kötötte össze Konstantinápollyal, a mai Isztambullal, Budapesten is áthaladva.
Orient Express
Az első, kísérleti, ma úgy mondanánk „pilot” járat 1882-ben indult Párizsból Bécsbe. A próbaút 1350 kilométeres útját a vonat 27 óra és 57 perc alatt tette meg. 1883. június 5-én aztán elindult az első járat, de az első öt évben vonattal csak Várnáig lehetett eljutni, s onnan a fennmaradó utat Konstantinápolyig hajóval kellett megtenni. Ez 15 órányi hajóutat jelentett a 3186 kilométeres táv összesen 83 óra és 30 perces menetidejéből. Az Orient Express már a kezdet kezdetén is luxusvonatnak számított, csak első osztályú jegyeket értékesítettek, az első utasoknak 457 aranyfrank +20% ellátási díjért.
Még így is jobban járt, mint a Titanic
Ennek ellenére az utazás gyakran nem volt zavartalan a drága vagonokban. Már 1891-ben például, egy görög rablóvezér és bandája rabolta el a jómódú utazóközönséget, miután kisiklatta a vonatot, s csak magas váltságdíjak fejében engedte el túszait. De számos másik kisiklás, ütközés, üzemi baleset és természeti katasztrófa is bőven sújtotta már a kezdetektől a járatot. Ez utóbbiak közül talán az az 1929-es hótorlasz, amely Isztambul előtt 100 kilométerrel mintegy tizenegy napig vesztegeltette a vonatot, szolgálhatott Agatha Christie regényének inspirációjául.
Erre mondják: első osztályú
Ha már luxus színvonalról beszélünk, nem is lepődünk talán meg azon, hogy a Orient Express mai üzemeltetője az az LVMH konglomerátum, amely olyan világmárkákért felel sok másik mellett, mint a Luis Vuitton, a Moët & Chandon, a Christian Dior, vagy akár a Bulgari.
Jöjjenek a számok…
Így aztán már egy röpke egy éjszakás út ára is 1700 font körül indul a Firenze–Párizs között működő Venice Simplon Orient Express járaton, mely Orient Express-menetjegyhez képest szemtelenül alacsony ára ellenére is 11 hálókocsiból, 3 éttermi kocsiból, 1 bárkocsiból és 2 személyzet kocsiból kapcsolódik össze.
Az Orient Express járatain találni 2 főre kalibrált, úgy nevezett nagy lakosztályokat is, személyenkénti 5300 fontos ártól, azaz bőven több mint 2 millió forinttól, na de ezért a pénzért hálószoba, társalgó és saját, márvánnyal díszített fürdőszoba is jár már az előkelő utasoknak.
A klasszikus Párizs–Isztambul-útvonal öt éjszakás járatára, sajnos, csak évente egyszer, augusztusban ülhetnek fel azok a szerencsések, akik nemcsak hogy ki tudják fizetni a 35 000 fontos, vagyis hozzávetőlegesen 15 millió forintnyi menetjegy árát, de ráadásul elég szemfülesek is ahhoz, hogy jegyüket időben megváltották. Hiába kerül ugyanis például a nagy lakosztályok útiköltsége 110 000 fontba, ami több mint 47 millió forint, 2023 augusztusára ezek a jegyek már, félve vallom be, mind elkeltek.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés