Ezt a 8 dolgot gondold át, mielőtt nyugdíjba vonulsz!

GettyImages-800441694

A nyugdíjas élet olyan nagy mértékű változást jelent a munka világát otthagyva, hogy érdemesebb foglalkozni mentális egészségünkkel, ha közeleg az ideje, hogy minél kevésbé viseljen meg ez az életszakaszváltás.

Ha a nyugdíjba vonulásra gondolsz, mi ugrik be először? A több szabadidő gondtalansága, vagy inkább az egyedül töltött unalmas órák súlya? Bárhogy is tekintünk rá, érdemes lenne strukturáltabban is átgondolnunk a helyzetet, főleg, ha már éveink száma nyomán közel járunk hozzá. Nagy vízválasztóról van szó, így mentális egészségünket is veszélyeztetheti, ha nem szentelünk neki elég figyelmet. Ezt a 8 dolgot érdemes megfontolnod, mielőtt nyugdíjas életre váltasz Claire Wilcox pszichiáter szerint.

A nyugdíjas életre érdemes mentálisan is felkészülni, nagy váltás ez a munkával töltött évtizedek után

Ugyan a nyugdíjba vonulás önmagában nem okoz törvényszerűen depressziót, a legtöbben nehezen veszik ezt a kikerülhetetlen kanyart az életükben. Sokan döntésképtelenséget, magányt élnek meg, és vannak, akik úgy érzik, elvesztették életük értelmét, vagy az identitásuk esett szét. Wilcox szerint megkönnyítheti az átmenetet, ha nyugdíjba vonulás előtt alaposan végiggondoljuk az alábbi 8 témát:

1. Az anyagiak

Milyen érzéseket kelt benned a gondolat, hogy a megszokott befolyó összeg helyett a nyugdíjadból kell majd gazdálkodnod? Ha megijeszt, vajon mennyire megalapozottak ezek a félelmek, és mennyire a szorongásod szülte rémképek?

Azt mondják, a szabadon eltöltött idő nagyobb érték, mint a pénz, azonban ha nincs elég a másodikból, akkor az előző is leértékelődik. Pénz nélkül nem lehet utazgatni, étteremben enni alkalomadtán, és sok egyéb örömet okozó tevékenységtől is elvághat. Érdemes lehet meglátogatni egy pénzügyi tanácsadót, hogy kiderülhessen, mennyire megalapozottak a financiális szorongásaid. Ha kiderül, hogy inkább csak a szorongásod játszik rá erre a félelemre, ajánlott felkeresni egy terapeutát, hogy segítsen olyan technikák elsajátításában, amellyel könnyebben kezelheted a helyzetet.

A munkából a nyugdíjas életre váltás nagy változás, de nem kell, hogy nehéz legyen
A munkából a nyugdíjas életre váltás nagy változás, de nem kell, hogy nehéz legyenTom Merton / Getty Images Hungary

2. Munkahelyi megelégedettség

Mennyire szereted a munkádat? Boldogságot okoz, vagy inkább csak stresszt? Mindennap húzod a lábad munkába menet és hazafelé ruganyos léptekkel haladsz, vagy célt ad az életednek?

Az élet túl rövid ahhoz, hogy egy olyan munkahelyen pazarold el, amely folyamatosan stressznek tesz ki. Legyen szó egy borzalmas főnökről, vagy komoly súlyú, gyors döntéshozatallal járó szakmáról, van, hogy érdemesebb otthagyni egy munkahelyet, bármennyire jól is keress vele. Akár a tervezettnél korábbi nyugdíjba vonulás is jó ötlet lehet. Az egészség mindennél fontosabb, és nehezen visszaszerezhető, ha leromboljuk.

Ha viszont imádod a munkádat, örömet és értelmet ad az életednek, miközben megadja pontosan azt a fajta stimulust, amely neked való, lehetséges, hogy jobban jársz, ha nem hagyod ott teljesen. Sokak számára az identitásuk szerves része az, hogy hol dolgoznak, így a munkahely elhagyása identitásválsághoz is vezethet. Az agynak is jót tesz kutatások szerint, ha részmunkaidős állást vállal vagy egy másik fajta munkahelyet próbál ki az ember.

3. Közösségi élet

Milyen erős a közösségi hálód? Épp elég nagy így is, vagy még ráfér egy kis bővítés, mielőtt visszavonulnál?

A szociális elszigeteltség az egyik fő oka a depresszió és a szorongás kialakulásának, továbbá függőségek felé és a kétségbeesés szélére taszíthatnak. Még ha más mennyiségben is van szüksége az introvertáltaknak és az extrovertáltaknak, a társas kapcsolódás elengedhetetlen mentális egészségünk és boldogságunk szempontjából

4. Boldogságforrások

Mi okoz örömet és boldogságot számodra? Mitől érzel megelégedettséget? A nyugdíj több vagy kevesebb ilyen lehetőséggel kecsegtet?

Minél több örömet tapasztalsz az életben, annál pozitívabb hatást gyakorlod a közegedre is, szóval ne önző törekvésként gondolj saját boldogságod kergetésére, feltéve persze, ha ezzel sem magadnak, sem másoknak nem ártasz közben. Utazgass, vágj bele új kreatív hobbikba vagy testedzésbe, esetleg szerezz be egy háziállatot.

Érdemes megbeszélni a hozzánk közel állókkal a változást, amelyet a nyugdíjas életre váltás jelent a munkával töltött évek után
Érdemes megbeszélni a hozzánk közel állókkal a változást, amelyet a nyugdíjas életre váltás jelent a munkával töltött évek utánHinterhaus Productions / Getty Images Hungary

5. Életcél és az élet értelme a nyugdíj után is

Elsődlegesen a munkád miatt érzed azt, hogy van értelme az életednek? Vagy esetleg van valamilyen más terület, amely érdekel, és amelynek célkitűzései életcélt adhatnak a nyugdíj után is?

Boldogságot ad az embereknek, ha azt érezhetik, van értelme az életüknek, van célja a Földre kerülésüknek, valamint jobban tudják kezelni a szenvedést. Egy több évtizedes karrier után nehéz lehet újra másfajta értelmet találni a létezésünknek. Könnyebb azok számára a nyugdíjba való átmenet, akik munkahelyüket hátrahagyva nem érzik azt, hogy a céljaiknak is vége szakad. A közösségi kapcsolatok, az önkénteskedés, a hála kifejezése, a személyes kapcsolatokon való elmélkedés és a kültéri tevékenységek mind segíthetnek ebben. Ha megvizsgálod, mit tartasz értéknek a világban és magadban, akkor érdemes valahogyan beleépítened a nyugdíjas éveidbe is ezeket. 

6. Fizikai fittség és a kültéri tevékenységek

Amikor visszavonulsz, több időd marad arra, hogy kimenj a szabadba? Már most is végzel valamilyen testmozgást, vagy a nulláról kell majd felépítened? Ha valamilyen betegség vagy sérülés miatt nem tudsz egy bizonyos mozgásformát végezni, amelyet szeretnél, van esetleg biztonságos alternatívád?

A természetben töltött idő pozitívan hat a stressz-szintünkre és a kreativitásunkra, illetve kedvesebbek, nagylelkűbbek leszünk tőle. A testmozgás pedig javítja a mentális és a fizikai egészséget, élettelibbé válunk, könnyebben érezzük azt, hogy van értelme az életünknek, és csökkenti a depressziót is.

Nagy változás a nyugdíjas életre váltás a munkával töltött évek után, de ebben is meg lehet találni a boldog pillanatokat
Nagy változás a nyugdíjas életre váltás a munkával töltött évek után, de ebben is meg lehet találni a boldog pillanatokatSam Edwards / Getty Images Hungary

7. Kognitív képességek

Attól tartasz, hogy a munkahelyed elhagyásával csökkenni fognak a kognitív képességeid, hogy ha nem használod eléggé az agyadat, akkor veszít a sebességéből az észjárásod?

Érdekes módon a kutatások összegzése alapján elmondható, hogy általánosan a nyugdíjas élet nem vezet gyorsabb általános kognitív leépüléshez, csupán a memória romlik kissé. Azonban egyénenként változó, hogy kinél mit okoz a nyugdíjas élet a kognitív képességek terén. A komplex állások otthagyásának nincs romboló hatása, azonban az egyszerűbb munkahelyeknél megeshet, így érdemes lehet elgondolkozni egy részmunkaidős álláson. 

8. Család és közeli kapcsolatok

A párod készen áll arra, hogy nyugdíjba vonulj? Több vagy kevesebb időt fogtok tudni így együtt tölteni? Meg fog változni a nyugdíjba vonulásod miatt a kettőtök közötti dinamikában? Sikerült kialakítanotok a számotokra megfelelő kommunikációs stratégiákat, amelyek segítségével könnyedén túl tudtok lépni az előre nem látott nehézségeken?

Könnyebb a nyugdíjas élethez szokás azok számára, akiknek támogató, érzelmileg validáló családja van. Fontos része a döntéshozatalnak, hogy átbeszéld a hozzád közel állókkal, hogy milyen hatással lesz ez a fontos választás mindenki életére.

Végső soron Wilcox szerint nincs egyetlen tökéletes életkor, amikor a legérdemesebb visszavonulni, ennél sokszínűbbek vagyunk, mi emberek, eltérő igényekkel, erőforrásokkal és célokkal. Nem érdemes „előhalálként” gondolni a nyugdíjas évekre, sok pozitív dolgot is tartogathat, illetve testünk néhány változása is előnyünkre válhat.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra