1983-ban, bolondok napján hat amerikai üzletember összedugta a fejét, és annak dacára, hogy semmilyen tapasztalattal nem rendelkeztek a vendéglátás terén, úgy döntöttek, hogy
éttermet nyitnak, de nem is akármilyet – azt az éttermet, amiből még őket sem dobnák ki.
Ez lett a Hooters, amely a következő közel 3 évtizedben aztán a világot meghódító étteremlánccá alakult, pedig a kezdetek nem jelezték ezt előre.
Így indult az étteremlánc története
Egy egykori night club helyén nyitott meg Floridában a legelső Hooters, ahol az étterem előtt már jó pár vállalkozás ment szépen, lassan és csendben csődbe. A bérleti díj igen alacsony volt a sok sikertelen vállalkozás miatt: a hat jóbarát kevéssé ízléses módon egy temetőt is készített dekorációként, amelyben az előttük bezárt üzleteket helyezték örök nyugalomra.
Az üzleti modell nem volt túl bonyolult: az ötvenes-hatvanas évek zenéi szóltak, tipikus amerikai ételeket kínáltak, és a berendezést sem trendire, hanem inkább retróra hangolták.
Kagyló, rák, csirke és citromos pite szerepelt az étlapon, valamint csirkeszárnyak, de nyilvánvalóan nem ezekkel vitték sikerre a márkát.
A koncepció egyszerű: mellek
Még ha nem is jártál soha Hootersben, akkor is jó eséllyel az a kép villan fel előtted, ami tulajdonképpen védjegye a láncnak: egy dekoratív fiatal lány narancssárga forrónadrágban és a képzeletnek nem túl sok teret hagyó, Hooters-feliratos fehér trikóban.
Leegyszerűsítve, a szép női testeket használja marketingeszközként az étterem annak elérésre, hogy betérjünk egységeikbe.
Az amerikai alkalmazottak máig csak azt követően vehetik fel a munkát, hogy aláírnak egy nyilatkozatot, mely szerint megértették, hogy a női szexepilre épít az étterem koncepciója.
Az sem meglepő ennek tudatában, hogy már a nyolcvanas évek közepén készült Hooters-naptár, és a Playboy magazint is megjárták a Hooters-lányok. Bár a Hooters-légitársaság hatalmas üzleti bukás volt, és az egyetlen budapesti étterem is bezárt nem túl hosszú működést követően, az étteremlánc továbbra is sikeresen működik.
Nem ez az álommunkahely
Hootersben pincérkedni ugyanakkor nem épp leányálom. Amy Adams színésznő 17 évesen próbálta ki magát ebben a szerepben, de, ahogyan arról később beszélt, hamar rájött, hogy a forrónadrág és a sör együtt nem túl jó recept, mivel a legkedvesebb férfiak is egészen átalakulnak néhány sör után, ha melleket és fenekeket bámulnak.
Apropó, mellek: az alapítók szerint a bagoly huhogására utal a Hooters szó, de Amerikában mindenki tudja, hogy abszolút nem erről van szó – az elnevezés egy utalás Steve Martin egy stand-upjára, amelyben a melleket illette ezzel az elnevezéssel.
A koncepció lassan idejétmúlttá válik
Tulajdonképpen minél többet tud meg az ember a Hootersről, annál kevésbé érti, hogyan működhet még a lánc – de nem is olyan sikeres már, mint egykor volt. Az üzleti tendenciák egyértelműek, terjeszkedés helyett bezárják egységeiket, és eladásaik sem növekednek.
A BrandIndex felmérése szerint sem a férfiak, sem a nők nem tudnak azonosulni a Hooters értékeivel, a Tennesse Egyetem felmérése szerint pedig a Hootersben dolgozni negatív következményekkel bír a pincérnők mentális egészségére.
Ráadásul a PornHub metaanalízise szerint a mellek sem olyan vonzók már azok számára, akik pikáns szórakozást keresnek: úgy tűnik, sokféle szempontból is egyszerre jár el az idő az étteremlánc fölött.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés