A világ legnehezebb kerékpárversenyét rekordidővel nyerte a magyar férfi

GettyImages-2012448336
Olvasási idő kb. 5 perc

Napi 18 liter folyadék, 149 óra a nyeregben, közel 3700 km hosszan. A világ egyik legnehezebb kerékpáros ultraversenyét idén a komáromi Ironman, Szőnyi Ferenc nyerte meg.

Nem megnyerni volt nehéz, hanem teljesíteni – osztotta meg követőivel versenynaplójában Szőnyi Ferenc. Az extrém sportoló legutóbbi megmérettetésén áttekerte Indiát. A közel 3700 kilométeres távot 149 óra alatt teljesítette. 

A magyar ultrasportok egyik legismertebb versenyzője, a komáromi Szőnyi Ferenc február 25-én pattant a nyeregbe India északi részén, hogy a világ legnépesebb országát végigtekerje – hosszában. 

Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világ szurkol az Indián keresztültekerő kerékpárosoknak
Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világ szurkol az Indián keresztültekerő kerékpárosoknakSOPA Images / Getty Images Hungary

Kerékpáron a világ körül

A világ legnehezebb kerékpáros megmérettetésének tartják a K2K-t, azaz a Kasmírtól Kanyakumariig vezető, mintegy 3600 kilométeres mountain bike-os amatőr viadalt, melyet idén hazánk egyik jeles képviselője rekordidővel nyert meg. A rendezvény nem csak a hossza, de a versenyzők száma miatt is különösen érdekes, évente alig húszan vágnak neki a megmérettetésnek. Idén egy igazi magyar nagyágyú, Szőnyi Ferenc is rajthoz állt. A K2K 2024-es magyar bajnoka nem kispályás az ultrasportokat illetően.

174-szeres Ironman, aki korábban 30 nap alatt 30 Ironman-versenyt is teljesített, és ultratriatlon-világbajnok volt.

Felkészüléséről és Indiát keresztülszelő útjáról naplót vezetett, így ezrek követték, miként alakul sorsa a távoli félszigeten. 

Az országot átszelő útvonal festői szépségű, ám amennyire gyönyörű látvány, annyira nehéz is: a helyiek szavajárása szerint az égbolttól az óceánig tekernek ilyenkor a lovasok, a falvak és városok lakói pedig alig várják, hogy megpillanthassák a mezőny tagjait, akik általában legfeljebb az első kilométereken és a célnál találkoznak egymással. Nem nehéz felismerni őket, a környéken szokatlan felszereltségű és formájú bicikliken különleges látványt nyújtanak. 

Az út a Himalája felhők fölé nyúló csúcsainak egyikén veszi kezdetét, és az egykori Cape Comorinnál ér véget, ahol a Bengáli-öböl, az Indiai-óceán és az Arab-tenger találkozik. Türelem, állóképesség, kitartás és komoly szellemi felkészültség szükséges ahhoz, hogy valaki elinduljon rajta. Van, ahol havas lankák között, másutt tűző napsütésben kell tekerni, és persze fontos a megfelelő útiterv is, hiszen igazán szélsőségesek a körülmények, az út pedig tele van előre nem látható problémaforrásokkal is. 

2024-ben már rajthoz állni sem volt egyszerű

Bár a versenyt eredetileg 3650 km hosszúságúra tervezték, idén nemcsak az időjárás, de az aktuálpolitika is beleszólt a menetbe. A versenyt megelőző héten hatalmas esőzések érintették az országot, ami nagy földcsuszamlásokkal és útlezárásokkal járt a kiindulópont környékén, de Szőnyi tudósításaiból az is kiderült, hogy ami járható maradt, az is sáros és fagyos volt.

A hónapok óta zajló gazdatüntetések nem csak Európát érintik, India-szerte is nagy mennyiségű embert megmozgató tüntetések zajlottak februárban. Ott a hadsereg is utat kényszerült lezárni, így a 15 indulóból mindössze ketten jutottak el a rajthoz. Egy ideig még az is kétséges volt, hogy a versenyt meg tudják-e rendezni. Felmerült annak lehetősége is, hogy a többi versenyző később, Újdelhi környékén csatlakozik a mezőnyhöz, azonban erre végül nem került sor. A traktorosok miatt lezárt utakat elkerülő útvonalat végül óráról órára változtatták, a két versenyzőt erről menet közben tájékoztatva.

"Az indiai közlekedés köztudottan kaotikusnak mondható, motorok, tuktukok, traktorok, teherautók mellett-között kellett haladni, hol alagutakon, hol tákolt hidakon, hol autópályán vagy földúton. A halláskárosodás borítékolható, állandóan dudálnak" - emlékezett vissza Szőnyi Ferenc a további nehezítő tényezőkre. "A verseny alatt minden éjjel más szállás volt, hol áram nem volt, hol meleg víz."

Szőnyi Ferenc 149 óra és 46 perc alatt ért célba, abszolút rekorddal a versenyek történetében. 

Szőnyi - bár elégedett a teljesítményével -, korántsem versenyzői pályafutásának lezárásaként tekint rá, mint sokan. M ár megkezdte felkészülését a következő, szintén elképesztő hosszúságú viadalra. Június 18-án rajhoz áll egy másik kontinensen, az Egyesült Államokat a Csendes-óceántól az Atlanti-óceán partjáig átszelő Race Across Americán, melyet korábban már 2010-ben és 2012-ben is abszolvált. 

Ha érdekelnek az extrém sportok, és kíváncsi vagy, gyalog milyen hosszan haladhatnál keresztül a bolygón, ezt a cikkünket ajánljuk neked

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek