Újabb egyszerű, de igen hatékony megoldást találtak a depresszió ellen

GettyImages-1366023194

A depresszió tünetei ellen hatékony megoldás lehet egy rendszeresen elvégzett tevékenység a tudomány szerint.

Amikor nem tudsz kikelni az ágyból sem, hiába érzed az égető szükségét, hogy bizonyos dolgokat elvégezz, akkor már érzed, hogy a depresszió legsűrűjébe csaptál. A depresszió nem egy olyan dolog, amit bárki választana, vagy amiről tehetne. A tudósok sem tudják teljes bizonyossággal a kialakulásának pontos okát, illetve folyamatosan újabb és újabb aspektusait fedezik fel. Általában azt mondják, hogy a környezeti hatások, az agy kémiája és az emberi működés szövevényes egymásra hatása áll a hátterében. Azonban az utóbbi években árnyaltabb képet kapott, hogy mi minden járulhat hozzá az agy kémiájához és az ember működéséhez, ami depresszióhoz vezethet. Egy kifejezetten egyszerű tevékenységgel is tehetünk a depresszió megelőzéséért.

A depresszió és testünk működése

Az emberi test igazán csodálatos, összetett rendszer, amelyben tényleg minden mindennel összefügg. Nincs ez másként a depresszióval sem: több tényező összjátékáról lehet szó a tudósok szerint. Azonban újabb felfedezések bukkantak fel, amelyek mindenki számára kézzelfoghatóbbá teszik a depresszió megelőzését. Hiszen ha betegek vagyunk, mire vágyunk? Hogy egy orvos mondja meg nekünk, hogy mit kell beszednünk, mennyi ideig kell pihennünk, hogy meggyógyuljunk. A mentális betegségek többségénél más a helyzet, még ha gyógyszert bizonyos esetekben kell is szednie néhány embernek. És bár az új felfedezések nem egyszerűsítik le a megfázás kezelésének egyszerűségi szintjére a depresszió kezelését, és továbbra is jobb több oldalról megközelíteni a kezelést szakértő segítségével, azért mégis segít kiemelni a lélek „misztikus világából” a tárgyi világba.

A depresszió tünetei ellen hatásos lehet az ellenállásos edzések gyakori végzése
A depresszió tünetei ellen hatásos lehet az ellenállásos edzések gyakori végzéseRika Hayashi / Getty Images Hungary

Egy 2022-es tanulmány például azt fedezte fel, hogy két bélbaktérium, a Morganella és a Klebsiella magas szintje és a depresszió között összefüggés található, és a Morganella szintje kiváltó oka is lehet. Ez a fránya bélbaktérium már 2008-ban is szemet szúrt a tudománynak: amikor a bélrendszer és a depresszió közötti kapcsolatot vizsgálták, kiderült, hogy az általa termelt vegyszerekre érzékenyebben reagálnak a depressziós emberek. Meglepő, de nagyon úgy fest, hogy a bélrendszerünknek nagyobb szerepe van a mentális és fizikai egészségünk állapotában, mint gondoltuk volna. Frissebb információ az is, hogy a krónikus anyagcsere-betegségek és a hosszan tartó betegségek is innen eredhetnek. Tehát érdemes lehet utánajárnunk a helyes táplálkozás aranyszabályainak, vagy felkeresnünk egy dietetikust, aki segíthet a hasunkon keresztül megújulnunk.

A testmozgásnak mi köze a depresszióhoz?

Azonban nemcsak a helyes táplálkozás játszik kulcsszerepet a depresszió megelőzésében, hanem egy másik, szintén ugyanilyen gyakran emlegetett egészségtipp: a testmozgás is lényeges. Viszonylag fiatal kutatási terület az izmok és a depresszió közötti kapcsolat fejtegetése. Először 2003-ban készült Koppenhágában tanulmány arról, hogy amikor az izmok meg vannak dolgoztatva, egy olyan kémiai anyagot termelnek, amely erős hatással van a szervek működésére, így az agy működésére is. Izmaink megtornáztatásával tehát javulhat a memóriánk, a tanulási képességeink, és még a hangulatunk is.

Az ellenállásos edzések bizonyítottan enyhítik a depressziós szimptómákat a depresszióval élő embereknél (az anélkül élők esetében a megelőzésben segít). Nem is akármilyen hatásról van szó: olyan érzelmi hatásokkal jár, amelyek vetekednek a hagyományos antidepresszánsok és pszichoterápiák hatásaival. Magyarázatul szolgálhat, hogy agyunk a komplex mozdulatok koordinálásra lett kitalálva. A prefrontális kérgünk, amely a magasabb rendű funkcióinkért felelős, mint amilyen a szelektív figyelem, a mentális váltás képessége vagy a mentális reprezentációk készítése, viszonylag friss találmánya az evolúciónknak (ez fejlődött ki legutoljára agyunkban). Tehát elsősorban a mozgásra, másodsorban a gondolkodásra készült agyunk.

Összességében tehát a mai modern életvitelünk, amelynek jelentős részét teszi ki az ülés, valószínűleg nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy egyre többen váljanak depresszióssá. A testmozgás, különösen az ellenállásos edzések azonban segíthetnek a depresszió megelőzésében és a depresszió alatti hangulatjavításban is. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra