Öt magyarországnyi utas fordul meg évente a világ legmodernebb repterén

GettyImages-1819259154 (1)

Egy repülőtéren kikényszerített várakozás a vele járó időpazarlással bosszantó élmény. De nem a világ egyik legmodernebb és legnagyobb, vadonatúj reptéren, ami nemcsak építészeti csoda, de felér egy szórakoztató-központtal is.

Aki látta Steven Spielberg 2004-ben bemutatott Terminál című vígjátékát, az tudja, hogy a Tom Hanks által kiválóan megformált Viktor Navorski mesélhetne csak igazán sokat arról, milyen egy jól felszerelt repülőtér zárt világában a szándékunkban állónál sokkal hosszabb időt eltölteni, ráadásul értelmesen. A filmből kiderül, nem könnyű, de nem is lehetetlen…

Főleg egy olyan vadonatúj reptéren, mint Abu-Dzabinak az újonnan megnyílt, Terminal A névre hallgató lélegzetelállító reptere. 

Itt még családdal sem rémálom a késés

Hazautazásunk előtti napon üzenetben értesítették 3 kisgyerekkel utazó családunkat, hogy az indulási időpontot megelőző, általános, két óra helyett biztonsági ráhagyással, minden művelet kényelmes elvégzése érdekében, a járat indulását megelőzően 4 órával érkezzünk meg.

Akkor még senki sem sejtette, hogy a gép további 4 órás késéssel száll majd fel másnap, a repülőtér hibáján kívül álló okokból. Mindenesetre a várható késésről szóló tájékoztatás pillanatában így már természetesen a reptéri váróban tartózkodtunk az egy-, az öt- és a hatéves gyermekünkkel egy programdús nappal a hátunk mögött. Minden kézipoggyászunk, a babakocsi és az itthoni téli időjárás miatt előkészített kabáthegyek már mind velünk voltak a reptéri check inen átjutva a belső váróban. Ez volt a pillanat, amikor Viktor Navorski neve először felmerült bennünk.

Igaz, még ezt megelőzően, a reptérre belépve azonnal éreztük, hogy nem mindennapi helyen járunk.

Akinek mond valamit valamit Santiago Calatrava spanyol építész munkássága, az felturbózva ugyanazt némi megalomániával és luxussal, már láthatja is maga előtt a hihetetlen építészeti vállalkozást.

Ez nem Abu-Dzabi reptere, hanem Santiago Calatrava alkotásai Valenciában
Ez nem Abu-Dzabi reptere, hanem Santiago Calatrava alkotásai ValenciábanJeff Greenberg / Getty Images Hungary

Itt, hihetetlen módon, még ebben a családi felállásban sem tűnt egyetlen percre sem kínlódásnak vagy megterhelőnek eltölteni a közel 10 órás kikényszerített pihenőidőnket. A gyerekek a hatalmas kényelmes forgófotelekben pihentek, vagy a boltokat járták, a szelektív kukákkal ismerkedtek, és tátott szájjal figyelték a hatalmas épület különleges belső kialakítását, ahogy mi is.

Az organikus, természet ihlette formák keverednek a szupermodern jövő víziójával. Minden hófehér, csillog, ragyog, árad a luxus, a tisztaság, a tágas tér és a fény levegős érzete mindenhonnan, bezártság és zsúfoltság érzetének nyoma sincs, hiába a világ minden tájáról érkező sok ezer ember óránként.

Óriási vállalkozás

3 milliárd dolláros költségvetésű szupermodern reptérmonstrum építése már 2012-ben kezdődött, és eredetileg 2017-re be is fejeződött volna, de végül csak 2023 végétől fogadja építészeti bravúrjaiban és 160-nál is több kiskereskedelmi egységben gyönyörködő utasait. Ők pedig nincsenek kevesen, Abu-Dzabi új büszkesége ugyanis évi 45 millió utas befogadására és minőségi szórakoztatására képes a Terminal A-nak nevezett reptéri egységben, melyet néhány hónappal ezelőtti nyitását megelőzően mintegy 6000 önkéntes tesztelt. Valószínűleg szükség is van ennyi emberre egy 742 000 négyzetméteres terminál biztonságos próbaüzeméhez, mely arra vállalkozik, hogy egyszerre 79 repülőgépet és óránként mintegy 11 000 utast szolgáljon ki, mégpedig nem is akárhogy. A relaxációs helyiségek mellett változatos gasztronómiát felvonultató éttermek és gyógyfürdő is rendelkezésre áll.

A természetre figyelve

A sivatagos környezetben, ahol az állandó és erőteljes légkondicionálás is létfontosságú, nehéz a környezetvédelem szempontjait is szem előtt tartani, ahogy általában a légi közlekedéssel kapcsolatban. Ennél a megavállalkozásnál azonban ez is fontos célkitűzése volt a felhőkarcolóiról híres, tavaly 92 éves korában elhunyt Kohn Pedersonnak és társépítészeinek. Így aztán 3 megawattnyi elektromos kapacitást terveztek az épületbe, mely évi 5300 tonna szén-dioxid kibocsátását képes jótékonyan kiváltani.

Ilyen környezetben a 10 óra várakozás úgy röppent el, hogy Viktor Navorski észre sem vette volna.

Ha szívesen olvasnál még izgalmas repülőterekről, egy korábbi cikkünket ajánljuk figyelmedbe.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek