Az elmúlt évtizedekben nálunk is tömény pirosban és rózsaszínben úsznak a virágüzletek, édességboltok, fehérnemű-, esetleg ruhaüzletek kirakatai február elejétől, meglovagolva a Valentin-napi hájpot. Ha nincs ingerenciánk szívecskés pólóba öltöztetett plüssmutánst venni senkinknek, lufira sem költünk, és nem is a pink harisnyatartótól várjuk, hogy ez a nap kellemesen teljen, az teljesen rendben van. Persze az is, ha valaki viszont így akarja ünnepelni. Azt hiszem, a Valentin-nap mindenkinek akkor és attól lehet igazán jó, ha hite és ízlése szerint tölti és ünnepli. Vagy nem ünnepli. Ebbe pedig minden belefér. De Amerikában azért nem veszik ennyire félvállról ezt az ünnepet.
Utánanéztünk néhány adatnak, és nem mondjuk, hogy nem esett le az állunk. 2009-ben átlagosan 102,5 dollárt szántak fejenként ajándékra az amerikaiak a National Retail Federation kutatása szerint. 2020 volt a legjobb éve Valentinnak: az ajándékra költött összeg felkúszott fejenként 196 dollár fölé. Idén némi visszaesésre lehet számítani, de a 175 dollárt valószínűleg meghaladja majd a fejenkénti költések átlaga. Ez 2009-ben összesen 14,7 milliárd dollárt tett ki, idén 23,9 milliárdra rúg majd.
Na de mire költenek?
Az ajándéktrendek is mocorogtak az elmúlt tíz évben. Az üdvözlőkártyák csillaga leáldozni látszik, míg a cukorkapiac dübörög. Ez utóbbinak sikerült növekvő tendenciát produkálni az elmúlt évtized során, míg szegény képeslapok a vásárlások 55%-áról 40%-ra csúsztak le.
A Coviddal tökéletesen magyarázható adat, hogy míg általában 35-37% körül mozgott 2010 óta az étteremben, moziban töltött esték ajándékozásának hagyománya, addig ez a szám az otthon maradós 2021-ben 24%-ra csökkent, és várhatóan idén is csak 31% lesz elég bátor elhagyni az otthon biztonságát egy kis ünneplésért. Ékszerből és ruhából viszont többet vesznek mostanában, a tendencia nagyjából töretlenül emelkedő az elmúlt bő egy évtized során: 14%-ról 21%-ra nőtt a vásárlás.
Az ékszer az örök klasszikus
Ha azt nézzük, hogy mire költötték a legtöbb pénzt, akkor természetesen az ékszer nyer. Tessék kapaszkodni, várhatóan összesen mintegy 6,2 milliárd dollár megy el idén ilyen célra Valentin-nap apropóján. Az ékszerek ezzel magasan vezetik a versenyt, és az elmúlt 12 év alatt meg is duplázták a bevételi összeget. Szegény képeslapokra már 2010-ben is alig költöttek rongyos 1 milliárdot, és ma sem herdálnak el ennél sokkal több pénzt rájuk. Ez egyénre bontva azt jelenti, hogy 45 dollár felett költ az átlagos amerikai ékszerre, és 7 dollár felett üdvözlőlapra.
Egyenjogúság van?
Férfi és női bontásban nincs nagy különbség, a válaszokból az derül ki, hogy a férfiaknak és a nőknek is alig több mint a fele tervezi megünnepelni a Valentin-napot. Ugyanakkor a férfiak kétszer annyit terveznek költeni az ajándékra, mint a nők. Ez férfiak esetében fejenként 235 dollár.
Leginkább a 25 és 34 év közötti korosztály ünnepli, közülük 60% készül a Valentin-napra. A kor előrehaladtával az emberek kevésbé hajlanak ékszervásárlásra, viszont minél fiatalabbak, annál többet költenek ajándékcukorkára.
Az NRF kutatása közel 8000 amerikai felnőtt megkérdezésével zajlott 2022 januárjában.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés