Ezekből a forrásokból több kalciumhoz juthatunk, mint a tejből

GettyImages-94508915

A legtöbb ember a kalciumforrás miatt fogyasztja a tejet. Igen ám, de ha a tehenek csak füvet esznek, akkor mégis hogyan kerül a kalcium a tejbe? És ha nem iszunk tejet, hogy jutunk elegendő kalciumhoz?

Vannak, akik csupán csak nem szeretik a tejet, és vannak, akik egyéb egészségügyi okok miatt, például mert laktóz- vagy tejfehérje-érzékenyek, egyáltalán nem is fogyaszthatják. Ettől függetlenül az ő szervezetüknek is szüksége van kalciumra.

Jó a csontoknak vagy sem a kalcium?

A tejről azt tartják, hogy egy kincset érő vitamin- és ásványianyag-forrás, hiszen már egy kis pohárnyi is fedezi a napi átlagos kalciumszükséglet, a B2- és a B12-vitamin mintegy egyötödét, és jócskán ellátja a szervezetünket A-vitaminnal, fehérjével, valamint vassal is. Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén a tejtermékek a napi ajánlott kalciumbevitel háromnegyedét fedezik.

Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén a tejtermékek a napi ajánlott kalciumbevitel egy jó részét fedezik
Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén a tejtermékek a napi ajánlott kalciumbevitel egy jó részét fedezikOppenheim Bernhard / Getty Images Hungary

A tejben lévő tápanyagok közül a kalcium különösen fontos, hiszen erősíti a csontokat és a fogakat, de jelen van a különböző szövetekben és a vérben is. Jótékony hatással van izmaink és idegrendszerünk működésére és a véralvadásra is. 

A kalcium az egyik leggyakoribb ásványi anyag a szervezetünkben, a teljes testtömeg mintegy 1,5 százalékát teszi ki.

Közismert tény, hogy Magyarországon a csontritkulás népbetegségnek számít. Ennek okát gyakran összefüggésbe hozzák azzal, hogy a magyarok kevés tejet fogyasztanak. Ám több kutatás is igazolta már, hogy éppen a tejben gazdag táplálkozás az, ami akár csontritkuláshoz is vezethet. Mindezt azzal magyarázták, hogy a tej csökkenti a vér pH-értékét, elsavasítja a szervezetet, aminek az lesz a következménye, hogy a kalcium kilúgozódik a csontokból.

Így kerül a tejbe a kalcium

A vashoz, a magnéziumhoz és a rézhez hasonlóan a kalcium is ásványi anyag. A talajban található, ahonnan a gyökereiken keresztül felszívják a növények. Az állatok ezeknek a kalciumban gazdag növényeknek az elfogyasztásával jutnak hozzá az ásványi anyaghoz. Tehát a kalcium nem a tejből és tejtermékekből származik. A kalcium valódi forrása a föld. Nem csoda hát, hogy a teljes értékű, növényi alapú étrendben rengeteg kalcium van.

A kalcium forrása nem a tehéntej, hanem a termőföld
A kalcium forrása nem a tehéntej, hanem a termőföldPhotograph taken by Alan Hopps / Getty Images Hungary

A tejbe tehát abból a zöld fűből kerül a kalcium, amit a tehenek megesznek. Miután a lelegelt növény igen csekély energiával látja el az állatokat, a teheneknek nagy mennyiségű takarmányt kell megenniük, hogy kielégítsék energiaigényüket. Ennek eredményeként felhalmozódik a szervezetükben a kalcium, amely a véráramba és az emlőmirigyekbe kerül, majd a tej részévé válik.

Kalcium és fehérje származhat más ételekből is

Joggal vetődik fel hát a kérdés, hogy ha a tehenek csak füvet legelnek, és így is kalciumban gazdag tejet adnak, vajon mi, emberek, mit tehetünk annak érdekében, hogy tej helyett más forrásból jussunk hozzá a főként a csontokat erősítő ásványi anyaghoz, valamint a szervezetünk számára szükséges fehérjéhez. 

Egy hüvelyesekből készült, spenóttal ízesített saláta grillezett lazaccal kiváló kalciumforrás
Egy hüvelyesekből készült, spenóttal ízesített saláta grillezett lazaccal kiváló kalciumforrásLauriPatterson / Getty Images Hungary

Hogy mit fogyasszunk a tej helyett? Fontos tudni, hogy nemcsak a tehéntej, hanem számos növényi eredetű étel is bőségesen tartalmaz fehérjét. Ilyen például a zabpehely, melynek 15 százaléka fehérje, a zöld leveles zöldségek pedig sokkal több kalciumot tartalmaznak, mint a tej. Ráadásul minél sötétebb a színe a zöld leveles zöldségnek, annál több kalcium van benne. Így például a spenót, a bordás kel, a fehérrépa zöldje és a kelkáposzta nagyon jó kalciumforrások. De a narancs, a szezámmag, a mandula, a brokkoli, a napraforgómag is jócskán bővelkedik kalciumban, így fogyasztásuk mellett nincs szükség tehéntejre. 

A kalciumpótlásról gondoskodhatnak a hüvelyesek, az olajos magvak és az általunk elfogyasztott halak is, illetve, ha édesszájúak vagyunk, akkor nyugodtan elrágcsálhatunk egy adag aszalt fügét is, mert ebben a déligyümölcsben is rengeteg kalcium van.

A testünk vigyáz ránk

Tehát a keményítőkből, zöldségekből és gyümölcsökből álló változatos étrend – tejtermékek nélkül is – elegendő kalciumot tartalmaz ahhoz, hogy kielégítse az emberi szervezet szükségleteit.

Szervezetünk természetes módon szabályozza a szükséges kalciummennyiséget
Szervezetünk természetes módon szabályozza a szükséges kalciummennyiségetKlaus Vedfelt / Getty Images Hungary

Jó tudni, hogy ha viszonylag alacsony kalciumtartalmú étrendet tartunk, akkor a szervezetünk alkalmazkodni fog ehhez.

Tanulmányok is igazolják, hogy viszonylag alacsony kalciumtartalmú étrenddel beleink hatékonyabban felveszik a kalciumot, és a vesék is jobban megőrzik.

Ugyanígy alkalmazkodik a szervezetünk a túlzott kalciumbevitelhez is. Ebben az esetben beleink blokkolják a kalcium felszívódását, míg a vesénk többet választ ki belőle. Ez a természetes védekező mechanizmus testünk egészségét szolgálja: ha a felesleges kalcium lerakódna a lágyszöveteinkben, például a szívben, a vesében, az izmokban vagy a bőrben, sokkal könnyebben megbetegednénk. 

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra