Amikor Gutmann Jakab 1882-ben, a Rákóczi út 16. szám alatt megnyitotta áruházát, a korabeli szokástól eltérően nem különböző kiskereskedéseket hozott egy fedél alá: egyetlen cég, a Gutmann J. és Társa termékeit árusították egyetlen, viszonylag nagy térben. Ezek pedig az elnyűhetetlennek tartott munkaruhák voltak: nadrágokat és szakácskabátokat éppúgy árusított, mint festőköpenyeket vagy női kötényeket. A második világháború után az összes többi, a második világháború előtt magánkézben lévő áruházzal együtt a Gutmann-féle áruházat is államosították. A Gutmann család 1956-ban Brazíliába emigrált, és ott Staroup néven hozta létre Brazília legnagyobb farmergyárát.
Verseny Áruház: „Csak férfiaknak!”
A Gutmann Áruház emblémája, a nadrágokat szétszakítani igyekvő férfiak csoportja még ezután is sokáig ott pompázott az akkor már a Centrum Áruházakhoz tartozó, Verseny Áruház néven működő üzlet tetején, neonreklámként. A szocializmusra jellemző hiánygazdaságban viszont ez a pesti humor szerint az árucikkekért marakodó vásárlókat jelképezte. Az ötvenes években a Verseny Áruház leginkább férfiruhát árusított. A hetvenes években átalakították, és szlogenje szerint „Csak férfiaknak!” kínált mindenféle árut, bár a vevők nem tobzódtak: „Aki végigjárja – árubőséget talál. Sajnos azonban sokan – főleg azok, akik még nem ismerik – már az ajtóból visszafordulnak. Ennek oka: az egyik ajtó a szövet-, a másik a fehérneműosztályra vezet. Márpedig sem a méteráruk, sem a még oly szép férfipizsamák nem csalogatják különösebben a belépőket” – állapította meg 1973-ban a Magyar Ifjúság újságírója. (Ma könyváruház működik a helyén.)

Csillag Áruház: „Gyors, választékos, divatos!”
A Verseny Áruház „női” megfelelője néhány sarokkal arrébb a Csillag Áruház volt. A területen a világháború előtt az Ostende kávéház működött, a szocializmusban pedig leginkább női ruházati termékeket árusítottak. Egy 1978-as karácsonyi hirdetés szerint lehetett kapni például alkalmi blúzt 450 forintért.
De volt a kínálatban „hosszú matlaszépongyola, jerseyalj bakfisoknak, importált farmeralj” is, ez utóbbi 500 Ft-ba került.
A Csillagban ezen kívül szandálakció, fürdőruhavásár, függönyök és lakástextíliák várták a vásárlókat, „korszerű önkiválasztó, önkiszolgáló eladási formában”. A szlogenje szerint „gyors, választékos, divatos” Csillag Áruház helyén ma élelmiszerüzlet működik.
Lottó Áruház: „Mindent egy helyen!”
A Lottó Áruház már 1934-től kezdve áruházként működött, ekkoriban a Hangya szövetkezethez tartozott, Szövetkezeti Bolt néven emlegették. A Rákóczi út és Klauzál utca sarkán álló épület nehéz tölgyfa bútorzata, angolos berendezése kezdetben minőségi és az úri osztály igényeit kielégítő árukat (illatszerek, bőrdíszmű, minőségi ruhadarabok) tartott, majd a harmincas években egyre inkább olcsó és kétes minőségű női pongyolákat és kombinékat kezdett árusítani. 1940-ben már „keresztény áruház”-ként reklámozta magát, majd 1948-as államosításakor az I. Számú Állami Áruház nevet viselte. 1949-től Terv Áruház, 1951-től Minőségi Áruház néven ismerték. Amikor 1957-ben megjelent Magyarországon is a lottó, az áruház vezetősége megállapodott az Országos Takarékpénztár képviselőivel, hogy a szerencsejáték tárgynyereményeit és vásárlási utalványait kizárólag itt lehet majd beváltani. Az áruház homlokzatán esténként pedig mindenki megcsodálhatta a betűről betűre ugráló Lottó Ottót.

Corvin Áruház: „Minden szinten szinte minden”
A Corvin Áruház, Budapest legrégebbi, folyamatosan működő nagyáruháza 1926-ban épült. Szenzációszámba ment a fővárosiak körében, hogy 1931-ben itt jelent meg először Budapesten a mozgólépcső. A Corvinban helyet kapott még – akkoriban szokatlan módon – étterem, „gyermekjátékterem”, menetjegyiroda és fényképészet is. A második világháború során kiégett áruház 1956-ban is komolyan károsodott, 1966-ban kapta meg alumíniumborítását, 1967-ben pedig már a Centrum Áruházak emblematikus színhelye lett. A „jóárasított Centrum-hétfőket” Gobbi Hilda ajánlotta a tévénézők figyelmébe, és sokáig a „Legnagyobb áruház – legnagyobb választék” címmel büszkélkedhetett. 1976-ban azonban elvesztette ezt a rangot: ekkor nyílt meg Lágymányoson az új szövetkezeti áruház, a Skála. Ekkor találták ki a „minden szinten szinte minden” szlogent, és próbáltak a változó idők változó ízléséhez alkalmazkodni, mind a berendezés, mind az árukészlet tekintetében. „Az árut – konfekciót, kötöttárut, fehérneműt – belógattuk az eladótérbe, ahol megoldható volt, butik jellegű turkáldákat alakítottunk ki”, nyilatkozta az igazgatóhelyettes 1979-ben az Ez a divatnak, hozzátéve, hogy az indiai blúzok, a „tölténytáras kekiruhák” és a „fehér szaténból varrt bő húzott diszkóblúzok” iránt igen nagy volt a kereslet. A Corvin Áruház mindezek ellenére egyre kevesebb vásárlót vonzott, különösen a plázák megjelenése után. Nemrégiben, hosszú évtizedek után, végre lekerült róla az alumíniumborítás.
Úttörő Áruház
A Kossuth Lajos utcában álló Úttörő Áruház, mint a neve is mutatja, a gyerekeket és a serdülőket célozta meg. Holzer Simon, majd Nagykovácsi Milenkó Monarchia-szerte ismert, elegáns divatháza a háború után igencsak átalakult: 1950-ben, szovjet mintára létrehozták benne az első gyermekáruházat. Az épület a korszellemnek megfelelően a szocializmus, a béke és a tervgazdálkodás jegyében változott meg:
az üvegmennyezetre békegalambokat festettek, a csempére VIT-tánccsoportot pingáltak, a neonreklámon vörös nyakkendős pajtások emelték fejük fölé a labdát.
Presztízsértékét jól jelzi, hogy megnyitásának napján három budapesti iskolában is tanítási szünetet rendeltek el.

Az áruház alsó szintjén játékokat és tanszereket árultak, az emeleteken pedig a szocialista ruhaipar remekei közül lehetett válogatni. A hatvanas években még egy postahivatal is működött benne, ahol úttörővasutasok szolgáltak ki az ablakokban. A berendezés a gyerekek számára igen vonzóvá tette: a középső részen egy játék vasútpálya futott körbe, a mennyezetről pedig két kis repülőgép lógott. Szeptember előtt az iskolai tanév kezdetére itt vásároltak be, akik tehették, ilyenkor nagy volt a kereslet iskolaköpenyek, egyenruhák és tornacipők iránt. 1980-ban 23 fazonban árusítottak iskolaköpenyeket, a kislányok tizenhárom, a kisfiúk tíz fazon közül választhattak. „Tudjuk, hogy a gyerekek szeretik a változatosságot, és szívesebben mennek szebb öltözetben az iskolába, könnyebben »viselik el« az általuk választott kötelező viseletet” – nyugtatta meg az újságolvasókat 1980-ban az áruház igazgatója. A rendszerváltás után még öt évig üzemelt Ifjúsági Áruház néven, majd 2006-ban lebontották, helyére szálloda épült.
„Csak egy ugrás a Sugár”: újabb szocialista áruházak
A hetvenes-nyolcvanas években újabb szocialista bevásárlóközpontok épültek. Elsőként 1976-ban a ma is működő Flórián (amelynek szükségességét az óbudai lakótelepek kialakítása indokolta), még ugyanebben az évben a budai Skála, illetve 1980-ban az Örs vezér téri, „csak egy ugrás”-ra lévő Sugár, amely a szocialista tömb legnagyobb bevásárlóközpontja volt: 30 000 négyzetméteren 80 üzlet kapott helyet. (Ma már szinte eltörpül a szomszédos pláza mellett). A szinte plázaszerű elrendezés már a Flóriánra is jellemző volt, és olyan, a szocializmusban jól ismert üzletek kaptak ezekben helyet, mint az Aranypók, az IBUSZ, a Keravill, a Patyolat, a Röltex vagy a Vasedény.

Skála Áruházak: „Nyugati nívó a Nyugatinál”
A Skála megnyitásakor már jól látszódott, hogy a nyugati modell Magyarországra is begyűrűzik. Amikor az áruháznak nevet kellett adni,15 000 fő szavazott, a nyitás napján pedig hatalmas tömeg gyűlt össze. Az áruház népszerűségét az is növelte, hogy olyan, hazánkba látogató ismert tévésztárokat fogadott, mint Lucélia Santos (Isaura megformálója) vagy Kabir Bedi, azaz Sandokan. A kék-piros Skála Kópé figura a tévéreklámokból mindenki számára ismerős volt, és a Skála a Pajtás újsággal közösen iskolaköpenytervező-versenyt is hirdetett 1977-ben. (A nyertesek Skála-trikót és társasjátékokat kaptak.) Náluk volt először kapható a korszak slágerének számító világítós iskolatáska, és iskolakezdés előtt rengetegen keresték a Praktilon iskolaköpenyt, amelyet „este, lefekvés előtt a gyermek is könnyűszerrel, egyedül ki tud mosni, vállfára akasztva lecsurgatja, reggelre megszárad, vasalni nem kell”. A második áruházat, a Skála Metrót 1984-ben nyitották meg. „Metróval a metróba”, „Nyugati nívó a Nyugatinál”, utaltak a szlogenek is a korszak két legfontosabb újdonságára és a követni kívánt trendre. Az akkoriban hallatlanul modernnek számító, füstszínű üvegborítású épület (amelyet ugyanaz a Kővári György tervezett, akinek a nevéhez a Déli pályaudvar épülete is fűződik) mozgólépcsőkkel és széles választékkal várta a vásárlókat, híradástechnikai termékekkel éppúgy, mint divatos ruhadarabokkal. Ma azonban leginkább retró hangulatba kerülünk, ha rápillantunk – akkor is, ha nem az a célunk. (Borítókép: Fortepan / Főfotó)

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés