Így segíti az ősi táblajáték az olvasási nehézségekkel küzdő gyerekeket

GettyImages-740523973

Nincs még egy olyan sportág, ami annyi értékes és hasznos tulajdonsággal ruházná fel az embert, mint a sakk. Ez az ősi táblajáték évszázadok óta megoldást kínál nagyon sok hétköznapi problémánkra is. Egyebek között megelőzhető, és kezelhető is vele az iskolás gyerekek diszlexiája, így az olvasás is könnyebb.

A diszlexia nem betegség, hanem olyan részképességzavar, amely megnehezíti az olvasást és a beszédet. Az olvasási nehézséggel küzdőknek problémát okozhat a betűk, a szavak és a számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják.
Az olvasott szöveget nehezen és hibásan idézik vissza, vagy nem tudják visszaadni a lényegét. Mindezt orvosolhatja a sakk, amely növeli a koncentrációképességet, fejleszti az emlékezetet, a képzelőerőt és a tanulási képességet.

A iskolarendszer nem segít az olvasási nehézségekkel küzdőknek

A sakkozásra sokan úgy tekintenek, mint a szabadidő hasznos eltöltésének egyik lehetséges eszközére. Pedig a szellemi sport nem csak kiváló unaloműző, hanem különösen hatékonyan fejleszt bizonyos részképességeket.

A sakk önuralomra, következetességre és kitartásra is neveli a gyerekeket
A sakk önuralomra, következetességre és kitartásra is neveli a gyerekeketJose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary

A jelenlegi iskolarendszer a lexikális tudás megalapozására épít, ezért a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek folytonos kudarcélménynek vannak kitéve az iskolában. Nem is sejtjük, milyen óriási kihívást jelent nekik a száraz tények, adatok, szabályok, memoriterek bemagolása, nem beszélve a szigorú számonkérésekről. A diszlexiás gyerek közül sokan igen tehetségesek, gazdag képzelőerővel rendelkeznek, látják a struktúrák mögötti összefüggéseket, kimagaslóan intuitívak és kreatívak. De hiába a különös adottság, ha a jelenlegi iskolarendszer nem alkalmas ennek kibontakoztatására, és a diákok nem találják fel magukat benne.

Sakk-matt a diszlexiának

A sakk pedagógiai és gyógypedagógiai hatásainak vizsgálata és alkalmazása nem új keletű. Már több száz évvel ezelőtt használták a nevelésben személyiségfejlesztésre, hiszen becsületességre, következetességre, önuralomra, kiváló helyzetértékelésre, felelősségvállalásra, kitartásra, önbizalomra, a kudarcok elviselésére, lényeglátásra, rendszeres és pontos munkavégzésre, valamint fegyelmezett viselkedésre tanít.

Ezekre az előnyökre alapozva indult el a vajdasági Rózsa Zsombor sakkoktató által kidolgozott Sakk-matt a diszlexiának elnevezésű program, melynek éppen az a lényege, hogy abban erősíti meg az olvasási nehézséggel küzdő gyerekeket, amiben ők jók, ott pedig, ahol nehézségekkel küzdenek, igyekeznek minél magasabb szintre felhozni a diákok tudását.

A Sakk-matt a diszlexiának projekthez az ötletet Rózsa Zsombor a saját életéből merítette.

A sakkoktató nem rejti véka alá, hogy gyermekként ő maga is tanulási nehézségekkel küszködött az általános iskolában.

Gondjai voltak az írással és az olvasással, és mindez rendkívül visszavetette a tanulmányi előmenetelét. Miután kapcsolatba került a sakkozással, a saját bőrén tapasztalta meg, hogy azok a nehézségek, amelyek sokáig diákként gondot okoztak, sakkedzéssel könnyebben leküzdhetők. 

Máskor is a sakk szabályai alapján gondolkodnak

A Sakk-matt a diszlexiának komplex program lényege a játékalkotás, melynek során a gyerekek megismerik a sakk szabályait, és az éppen megismert szabály szerint játszanak, írnak és olvasnak. A tanultakat pedig aztán az iskolában is fel tudják használni a tanórákon.

A képzés előtt mindenképpen felmérik a gyerekek előmenetelét, egyebek között arra kíváncsiak, hogy milyen mértékű a diszlexiájuk, illetve, hogy mennyire önállóak, milyen szinten olvasnak, hogyan oldanak meg egy-egy feladatot. 

A teszteket a program végén megismétlik, és az így kapott eredményekből látszik, hogy a tanulók honnan indultak és hova jutottak el a harmincórás képzés alatt. 

A sakkterápia amellett, hogy fejleszti a logikai, a stratégiai és taktikai gondolkodást, fejleszti a koncentrációt, a kreativitást, beleértve a nyelvi kreativitást, hozzájárul az értő olvasás elsajátításához. Mindezen készségek magas szintre emelése azért nagyon fontos, mert a diszlexiához köthető diszfunkciókat kinőni nem lehet, de fejleszteni igen. Ha pedig a problémát időben felismerjük, megakadályozhatjuk, hogy azok kihassanak a gyermek tovább tanulására, vagy az egész további életére.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek