90 év után végre kiderülhet, mi történt a repülés női úttörőjével

GettyImages-1161352

Egy 16 fős óceánkutató csapat négy havi megfeszített munka és 13467,94 négyzetkilométernyi óceánfenék átvizsgálása után úgy találja, sok évtizedes rejtély végére tett pontot. Vajon a pilóta nélküli, víz alatti drón segítségével folytatott kutatás valóban a történelem egyik legvakmerőbb nőjének eltűnésére derített fényt ?

1897 márciusában Eperjesen megszületett Hamvas Béla, Kossuth-díjas magyar író, filozófus, esztéta, szeptemberben Farkaslakán pedig Tamási Áron, ugyancsak Kossuth-díjas írónk. De ennek az évnek már januárjában világra jött Kassán az 1946-ban népbíróság által emberiség elleni és háborús bűneiért halálra ítélt Szálasi Ferenc is.

Nem csak mifelénk jöttek a világra maradandót alkotó, szép vagy kevéssé szép emlékű emblematikus irodalmi és történelmi alakok 1897-ben. Ebben az évben született az amerikai egyesült államokbeli Kansasben 

Amelia Mary Earhart is, a repülés történetének első meghatározó nőalakja.

Rendhagyó fiatalság

Eleve nem szokványos, hogy egy fiatal lány alig maga mögött hagyva középiskolai tanulmányait, a Vöröskeresztben találja magát, hogy első világháborús sérülteken segítsen, de hát háborús időkben semmin nem lepődik meg az ember. Azok viszont már nem voltak háborús évek, amikor a fiatal Amelia nem éppen szokványos terveket dédelgetve teherautó-vezetéssel spórolt magának össze annyi pénzt, hogy saját repülőgépet vásárolhasson.

Nő és repülés akkoriban nem jártak kéz a kézben
Nő és repülés akkoriban nem jártak kéz a kézbenHulton Archive / Getty Images Hungary

Első szárnypróbálgatások

Minden a katonai kórházban kezdődött, ahol Amelia az általa ápolt háborús sebesültek által többek között a repülés élményéről is sok benyomást szerzett, de csupán másodkézből. A hallottak annyira felkeltették a kíváncsi és kalandvágyó ifjú lány érdeklődését, hogy amint lehetősége nyílt rá utasként, azonnal repülőre ült. 1920-ban emelkedett először a magasba, s rögtön annyira hatásuk alá kerítették az események, hogy a pilótaigazolvány megszerzésééig meg sem lehetett állítani. Ezután teherautó-vezetésből összerakott "pénzecskéjén" repülőgépet vásárolt, hogy szárnyaló képzeletének ne kelljen szárnyát szegnie. 

Hatalmas szárnycsapásokkal a világhírnév felé

Ezután sem sokat tétlenkedett, hamar beállította a női repülés rekordját, amikor 4300 méter magasan járt a föld fölött, s ezzel magára is vonzotta a kellő figyelmet ahhoz, hogy további repülési kihívások esetén számoljanak vele. Így aztán 1928. június 17-én Új-Fundlandon Wilmer Stutz pilóta és Lou Gordon navigátor társaságában Amelia ismét a levegőbe emelkedhetett,

immár azzal a céllal, hogy még ha csak utasként is, de ő legyen az első nő, aki átrepüli az Atlanti-óceánt.

Az izgalmas kísérlet 20 óra és 40 perc alatt zajlott le. A várakozók feszültségét fokozta, hogy a gép rádiója út közben meghibásodott, így nagy megkönnyebbülés volt, amikor Walesben mégiscsak feltűntek az égen, majd épségben kiszálltak a gépből mindhárman. Amelia pedig ezzel a teljesítménnyel meg is alapozta világra szóló hírnevét.

Hamar jelentős hírnévre tett szert nőként a repülés rajongói között
Hamar jelentős hírnévre tett szert nőként a repülés rajongói közöttKeystone-France / Getty Images Hungary

Az akkori világ egyik legismertebb nőjének rekordjai

A repülés szerelmese valósággal szárnyalt, és miközben repkedett a boldogságtól, egyre-másra döntötte meg a repülés történetének különböző rekordjait:

  • 1930: női gyorsasági rekord 291 km/órával.
  • 1931: újabb női magassági rekord 5624 méteren.
  • 1932: második emberként repülte át egyedül az Atlanti-óceánt, de első női pilótaként.
  • 1932: átrepült az Amerikai Egyesült Államok felett Kaliforniából New Jerseybe, de még előtte beállította a női repülési távolság 3200 km-es rekordját, az Államok keresztülszelésének 19 órás időtartama szintén egy "leg" lett.
  • 1933: saját előbbi rekordidején 2 órát javítva mindössze 17 óra alatt repült át Észak-Amerika fölött.
  • 1935: Hawaiiból Kaliforniába elsőként vezetett gépet egyedül.
  • 1935: Los Angeles és Mexikóváros közötti megállás nélküli repüléssel ismét letette névjegyét, amit csak megerősített azzal, hogy Mexikóvárosból New Jerseybe is elsőként szállt át az égen. 

„Ha ezt megcsinálom, abbahagyom a hosszú távú repüléssel való kísérletezést”

Egy igazán nagy kihívást jelentő feladat maradt a 39 éves pilótanő előtt: a Föld körberepülését ráadásul nem is a lehető legrövidebb pályát célozva kívánta véghez vinni, hanem a legnagyobb íven, a bolygó dereka fölötti útvonalat választva.

Egészen pontosan ezek voltak Amelia szavai a körberepülésére készülve 1936-ban:

"Az az érzésem, hogy már csak egy jó repülésem maradt hátra, remélem, ez az utazás lesz az. Mindenesetre, ha ezt megcsinálom, fel kell hagynom a távolsági repüléssel."

Már 1932-es útja során az Atlanti-óceán fölött egyedül átnavigálva gépét is megtapasztalta, milyen, amikor nehézségek övezik útját: az üzemanyag a pilótatérbe szivárgott, meghibásodott a magasságmérő, és hatalmas szélcsapások dobálták az égen gépét. Ameliának sikerült visszahoznia a pörgésnek indult repülőt, és akkor még élve került ki a hirtelen bekövetkező 900 méteres süllyedésből is, de 1937-es útja során már nem járt ekkora szerencsével.

Az első kudarc

Amelia éppen 39. születésnapján vette át hivatalosan repülőgépét, mely később az ő és navigátora, Fred Noonan vesztét okozta. A csendes-óceáni Howland-sziget felé tartva 1939. július 2-án helyi idő szerint 8:45-kor érkezett tőlük az utolsó rádióüzenet, mely egyben az utolsó életjel is volt mindkettőjüktől.

Repülőroncsuk és holttestük után évtizedeken át kutattak,

1960-ben azt feltételezték, Saipanon meg is találták a két repülős földi maradványait, de a későbbi kutatások feltárták, hogy azok saipani bennszülöttek csontjai voltak. Áttörést hozó fejlemény egészen 2023 decemberéig nem történt, amíg a dél-karolinai Deep Sea Vision óceánkutatói fel nem leltek bizonyos roncsokat mélyen a tengerfenéken.

A roncs helyzetéből és főleg annak jellegzetes formájából következtetnek arra, hogy nem lehet mással dolguk, mint Ameliáék eltűnt gépével, de a kutatók egy része addig, amíg a maradványokat fel nem hozzák a mélységből, és saját szemükkel nem láthatják, valamint vizsgálhatják meg testközelből azokat, szkeptikusak maradnak eredetével kapcsolatban.

Ha érdekel, milyen kalandokon mentek keresztül magyar pilóták a szocializmus idején, egy korábbi cikkünket is ajánljuk szíves figyelmedbe.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek