„Talán jobban érdekli a férfiakat, de a nők számára is lehet izgalmas az autóversenyzés”

14 éves korától követi a családi hagyományt Turán Lotti

Vermes Nikolett
AD4 9089

Több szempontból is nagyon érdekes és tanulságos Turán Lotti története. Már érettségi előtt határozott életcélokkal tekint a jövőre, miközben a legsikeresebb autóversenyzők között szerepel. A rallysport legszínesebb egyénisége egy kamasz ikerlány.

Lotti évek három éve rója a köröket a versenypályán, tavaly megnyerte a női értékelést, de idén még jobb akar lenni. Volt kitől örökölnie az autóversenyzés iránti szenvedélyt, ugyanis édesapja Turán Frici, a magyar rallysport egyik legelismertebb alakja, míg nagyapja, id. Turán Frigyes a 70-es, 80-as évek kiemelkedő autóversenyzője volt.

„Alig vártam, hogy újra autóba üljek”

A találkozás alkalmával nem olyan egyértelmű számomra, hogy kihez érkezek. Nem tudom, hogy kit keressek a kávézóban, vajon hogyan fest az egyik legfiatalabb női autóversenyző? – kérdezem a bejáratnál, majd elém lép Lotti, és azonnal válaszol a kérdésre: vékony, szőke, és olyan, akár a legtöbb kamasz lány. Megilletődötten kezd mesélni, majd egyre lelkesebben folytatja. Lotti hétéves korában ült először gokartautóban, de már sokkal korábban megismerkedett a motorsportok világával. Édesapja, Turán Frici a hazai autósport egyik legtehetségesebb alakja. Ahogy sok gyermek, úgy Lotti és ikertestvére is kiskorától járt édesapja munkahelyére, csupán azzal a színezettel, hogy ez a versenypálya volt. Természetes lett számára, hogy szezonban (tavasztól őszig) a legtöbb hétvégét autóversenyeken tölti családjával. Ezért az ikreket mindig is erős szál kötötte a motorsportokhoz, de kettőjük közül Lotti szeretett bele igazán az üzemanyag illatába. Édesanyjuk hivatását is kipróbálták, majd az egyik lány az anya útját, a táncot választotta, míg a másik az apáét. „A testvéremmel együtt beírattak minket táncórára az általános iskola elején, de gokartozni is elvittek. Hamar kiderült, hogy az ikertestvérem anya pályáját folytatja mint táncos, én pedig apával tartok a versenyzésben.

Emlékszem, hogy már az első gokartkör alatt felszabadultságot éreztem, és alig vártam, hogy újra autóba üljek.”

A versenyzésre hét évet kellett várni. Hosszú hónapok teltek el úgy, hogy Lotti csupán szurkolóként ment a pályára, és inkább szórakozásból gokartozott iskola után. A hobbiból a gimnázium elején lett sport, de Lotti már nem a gokartautókkal akart köröket futni, rallycrossozni kezdett, 14 évesen indult első hivatalos versenyén. Mint mondja, az első szezon az ismerkedésről szólt, arról, hogy megtanuljon versenyezni, kiismerje az autóját, a pályát, a kanyarokat és a manővereket. A fiatal lány a második évben már a dobogó tetején állt, ezzel megnyerte a Hankook Racer Cup RX versenyt. Kiderült, hogy van tehetsége az autóversenyzéshez, és idén még jobb eredményt akar elérni.

Lotti verseny közben egyedül van az autóban
Lotti verseny közben egyedül van az autóbanAttila Janics

Az autóversenyzés női sport is lehet

Amikor arról kérdezem, hogyan viszonyulnak hozzá a fiú versenytársai, meglepődik. „Fel sem merül bennem és a többi junior autóversenyzőben, hogy a lányoknak nincs helye a motorsportban. Ebben a sportban már fele-fele arányban vannak lányok és fiúk. Talán az autóversenyzés jobban érdekli a férfiakat, de ez nem azt jelenti, hogy egy nő számára nem lehet izgalmas. Illetve vezetés közben egyszerre több mindenre kell figyelni, és ez egyértelműen női tulajdonság.” A Turán családban nem kérdés, hogy a nők is lehetnek kiváló sofőrök. Lotti otthonosan mozog a szervizparkban, és ismeri az autók világát, ma pedig a szerelem is ide köti, hiszen itt ismerte meg a barátját. A fiatal pár mindkét tagja rallycrossversenyző, ezért gyakran egymás ellen szállnak harcba a pályán, de a lányt ez nem zavarja, tudja, hogy erről szól a sport. A verseny maximális koncentrációt igényel, elég egy ezredmásodperc, és megtörténik a baj, futam alatt nincs idő arra, hogy a pilóta máson gondolkodjon, mint az adott helyzeten. De a sérüléseket így sem lehet elkerülni. Lotti aggódva mesélni, hogy a kedvese egy alkalommal komolyabban megsérült egy kanyarban, és valóban nagy volt az ijedség, végül szerencsére egyedül a kulcscsontja törött el. 

AD4 0974

„A pályán csak én vagyok és a gondolataim”

„Horzsolások minden futamon vannak, ez elkerülhetetlen, de az igazán nagy baleseteket kivédhetjük, ha minden figyelmünkkel a pályára koncentrálunk. Nekem még nem volt balesetem. Bár gyorsan vezetek és szélsőséges körülmények között, mégis fontos számomra a biztonság.

Illetve az autóban hatpontos biztonsági öv, bukósisak, védőruha és szivaccsal bevont kaszni véd engem, persze ez nem minden, a koncentráció az első!

Verseny közben teljesen egyedül vagyok az autómban, még anyósülés sincs mellettem, hiszen a rallycross műfajában egymagunk ülünk a kocsiban, nem úgy, mint a rallyban, ahol ott van egy segítő. Ezért a pályán csak én vagyok és a gondolataim. Az autósport engem megtanított arra, hogyan figyeljek egyszerre egy dologra teljes odaadással, éppen ezért mindenkinek javasolnám, aki szeretné fejleszteni az összpontosító képességét. Nekem a tanulásban is nagyon jól jön, szinte könnyebben szerzek jobb eredményeket az iskolában.” Lotti komolyan veszi a rallycrosst, és ebben családja is támogatja, de jelenleg a tanulás az első. Még csak most fejezte be tizedik évfolyamot, viszont már magabiztosan mondja, hogy egyetemre szeretne menni, és mellette tovább versenyezni, hogy a legjobbak között álljon a dobogón. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Címkék
Érdekességek