1925 szeptemberében a korabeli sztárvilág két emblematikus alakjának válópere tartotta lázban a közönséget. Molnár Ferenc író és a primadonna, Fedák Sári válópere zajlott, amelynek szinte minden apró részletét megírták a lapok. Fedák Sári „válóperes ruhájának” részletei (fehér mandzsetta, félkemény gallér, csipkedíszítés, aranygombok, mindezt testszínű harisnyával) vagy Molnár kinézete a nagy napon („a nagy iró nyolc és fél kilót adott le, mióta utoljára láttuk Budapesten. Karcsú, mint egy bonviván”) éppúgy nem maradtak rejtve, mint a bíró vagy az ügyvédek személye. Az újságok beszámoltak arról, kik vettek részt a tárgyaláson, majd az azt követő banketten.
Végül az is kiderült: a válóper után Fedák Sári autón utazott Bécsbe, míg Molnár hálókocsis vonattal Berlinbe.
Az író és a színésznő szerelme azonban nem a közérdeklődésre igencsak számot tartó válóperrel ért véget: valójában mindig is külön éltek, a házasság pedig kapcsolatuk ünnepélyes lezárása volt. Az ünnepelt színésznő – akit mindenki Zsazsának szólított – és a darabjai miatt közkedvelt Molnár állítólag Berlinben találkoztak először, Hatvany Lajos és Lehár Ferenc társaságában, de a színésznő figyelmét mindössze annyi ragadta meg Molnárból, hogy piszkos a körme. A legenda szerint második találkozásuk sem volt éppen mindennapi: ekkor Fedák a Leányvásár című operettben játszott, Molnár pedig odament hozzá előadás után, és közölte: „Álljon meg, Fedák!… Maga nagyon tehetséges, de igazi nagy színésznő, olyan, amilyen kevés van a világon, csak akkor lesz magából, ha egy ilyen magamfajta zsidó gyerek jól az életébe tapos.”
Molnár Ferenc első házasságában sem volt mintaférj
Az ellenállhatatlannak éppen nem mondható megjegyzés manapság már sok nőnél megnyomja a „piros gombot” – nem alaptalanul. Molnár nem volt mentes a narcizmustól, sőt az idők folyamán ennél csúnyább dolgok is kiderültek róla: például az, hogy bántalmazta a nőket. Első felesége, Vészi Margit (Vészi Endre lapszerkesztő lánya, aki Ady Endre figyelmét is magára vonta) várandósan költözött vissza tőle a szüleihez, fél év házasság után, ahogy unokája, Sárközi Mátyás fogalmazott, „orra nyergén a rabiátus férj okozta seb maradandó hegével.
De az is megesett, hogy eltörte felesége kisujját, amikor az szóvá tette, hogy Molnár részegen belehányt a fürdőkádba.
Molnár ezután írta meg egyik legismertebb színművét, a Liliomot, amelyben gyakorlatilag legalizálja a nők elleni erőszakot.
Varsányi Irén a gyerekeit választotta
1910-ben az író Varsányi Irén, a korszak másik figyelemre méltó színésznője iránt táplált mély érzelmeket. Molnár kifejezetten Varsányi számára írta Az ördög és A testőr című darabokat, célzásoktól sem mentesen: ez utóbbi témája az, hogy egy színésznő fél év házasság után unja féltékeny férjét… Varsányi sokáig hezitált Molnár Ferenc és a családja között: elköltözött ugyan otthonról, de amikor a gyerekei skarlátban megbetegedtek, győzött benne az anyai felelősség, és visszatért hozzájuk. Molnár nem viselte ezt el: túladagolta magát Veronállal, abban a hitben, hogy még a halált is könnyebb elviselni, mint a szégyent, hogy őt egy nő „dobja”.
Külön lakásban éltek
Molnár a Varsányi-affér után kínosan ügyelt arra, hogy függetlenségét megőrizze: nem költözött össze senkivel, ragaszkodott ahhoz, hogy feleségeivel külön lakásban éljenek. Fedák Sárival is: Molnár a közeli legénylakásából járkált át Fedák Személynök utcai, Dunára néző lakosztályába. Molnár, mint a bántalmazók oly sokszor, féltékenykedett, nem vetette meg az alkoholt, és ez a kapcsolat sem volt mentes a fizikai erőszaktól. Fedák Sári nem tudott kilépni belőle.
A világháború idején Molnár Ferenc haditudósítóként tevékenykedett, akárcsak első felesége, Vészi Margit. A nő valóban a lövészárkokig merészkedett, Molnár viszont a biztonságos távolból írta jelentéseit. Amikor hazatért, „jóakaró” ismerősei telebeszélték a fejét, hogy Fedák Sári másokkal is lefeküdt a távollétében. „De pénzért csak velem hált” – válaszolta erre a mintaférjnek éppen nem nevezhető író.
Keserű meglepetés
Az első világháború után Fedák Sárit New Yorkba hívták turnézni, de először, férje nyomására, visszautasította az ajánlatot: „Molnár Ferenc – akinek véleménye döntő volt Fedák Sári elhatározására – nem tartotta helyesnek és eredménnyel kecsegtetőnek a művészi vállalkozást” – számolt be a történtekről Incze Sándor. Fedák aztán mégis kiutazott, sikert sikerre halmozott, majd hazatérve azzal kellett szembesülnie, hogy Molnárnak új szerelme akadt: az írónál 24 évvel fiatalabb Darvas Lili.
Válás helyett házasság
Fedák Sári ekkor úgy döntött, ideje összeházasodniuk:
kijelentette, hogy csak akkor hajlandó szakítani, ha Molnár előtte feleségül veszi, majd válás után tekintélyes összegű kártérítést fizet neki, mégpedig dollárban.
Molnár rábólintott, és lezajlott a különös esküvő, 1922 októberében, minden cicoma nélkül, Molnár az alkalomhoz nem éppen illő módon például sportzakóban jelent meg. „Szmokingot csak premierre öltök” – kommentálta viseletét, jelezve, mennyire nem számít neki a házasság. Molnár hivatalos eseményeken, premiereken a feleségével jelent meg, de a művészvilágban mindenki tudta, hogy ez csak színjáték. Végül 1926-ban került sor a válásra, amely után feleségül vette Darvas Lilit – de ez már egy másik történet.
Ha szívesen olvasnál egy másik írónk és egy színésznő szerelméről, ezt a cikket ajánljuk.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés