James Deannek óriási karriert jósoltak, hiába volt eléggé problémás színész, de az élete tragikus véget ért egy autóbalesetben. Miután leforgatta az utolsó filmjét, az Óriást, megvásárolta hírhedt Porschéját, a Little Bastard-et (kis gazembernek vagy rohadéknak lehetne talán fordítani). A halála előtt mindössze kilenc napig birtokolta a kocsit.
James Dean autója
Az ezüst színű Porsche 550 Spyder akkoriban a világ egyik leggyorsabb autójának számított. Nyitott tetővel, apró szélvédővel látták el, és elérte a 230 km/óra végsebességet. A Porsche mindössze 90 darabot gyártott a modellből, és ma már csak néhány ismert példány létezik, mivel egy kisebb ütközés is totálkárosra törhette az autót. Alumíniumból készült, így nem igazán védte meg utasait. Vagyis nem kellett 230 km/órával menni ahhoz, hogy egy baleset végzetes legyen.
James Dean élt-halt a gyors autókért, de a forgatás alatt a stúdiója nem engedte, hogy volán mögé üljön. Amint befejezte a munkát, már semmi sem tartotta vissza. 1955. szeptember 30-án Salinasba, Kaliforniába tartott, hogy részt vegyen a Sports Car Club of America (SCCA) versenyén. Mellette ült szerelője, Rolf Wutherich. Az út során ütköztek egy másik sofőrrel, becslések szerint 136 km/óra sebességgel, és a színész életét vesztette a balesetben.
A másik sofőr egy 23 éves diák, Donald Turnupseed volt. 17:45-kor Turnupseed balra fordult, közvetlenül Dean útjába. Bár megpróbálta kikerülni Turnupseed Fordját, nem tudta időben elkerülni az ütközést, a Porsche egy közeli árokban kötött ki. Még mindig nem egyértelmű, melyik sofőr okozta a balesetet. Turnupseed és Wutherich túlélték, de Dean a helyszínen meghalt, nyakcsigolyatörés és koponyatörés, valamint más sérülések miatt – áll a halotti bizonyítványában.
Mi történt James Dean autójával a baleset után?
A Porschét totálkárosnak nyilvánították, és egy roncstelepre szállították. William Eschrich, aki versenyekről ismerte Deant, megkereste a Little Bastard-et Burbankben. Megtartotta a motort, és beépítette saját Lotus IX versenyautójába, majd az erőátviteli és futóműalkatrészeket odaadta a barátjának és versenyzőtársának, Troy Lee McHenrynek.
Ezután azonban egészen furcsa dolgok történtek: mindössze 11 hónappal Dean halála után Eschrich és McHenry is balesetet szenvedett ugyanazon a versenyen – az 1956-os Pomona Road Racesen –, miközben a Little Bastard alkatrészeit tartalmazó autókkal versenyeztek. Eschrich túlélte, de McHenry balesete – ütközés a versenypálya egyetlen fájával – végzetes volt.
George Barris, egy neves hollywoodi autótervező megvásárolta a Little Bastard összetört vázát és karosszériáját Dean családjától, és eladott két eredeti gumit. A megtépázott autó vázát pedig kölcsönadta a Los Angeles-i Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácsnak egy utazó kiállítás részeként, amelynek célja az volt, hogy elrettentse az autósokat a felelőtlen viselkedéstől. Amíg a vándorkiállítás része volt, többször leesett a kiállító állványról. Egy alkalommal megsérült egy járókelő, egy másik esetben pedig George Barkus, az autó szállítására felfogadott kamionsofőr az életét vesztette. Eközben a Barris által eladott két gumiabroncsról azt pletykálták, hogy egyszerre durrantak ki.
Ezután tárolás közben az autó ismeretlen okból kigyulladt, és 1960-ban, miközben Miamiból Los Angelesbe szállították, rejtélyes módon eltűnt, és soha többé nem látták. Egyetlen alkatrész maradt meg, amely bizonyítottan Dean autójából származik, egy sebességváltó, amelyet egy faládában találtak Massachusetts vidéki részén.
Színészek hangját használja fel a mesterséges intelligencia hangoskönyvek narrálásához, köztük James Deanét. Tudj meg többet a témáról az alábbi cikkünkből.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés