Ian Fleming titkos ügynöke a világ egyik legismertebb és legsikeresebb karaktere. A több mint 100 millió példányban eladott regények méltó társa a Bond-franchise, mely minden idők második legsikeresebb filmfolyama – a Harry Potter-sorozatnak csak nemrég sikerült letaszítania a trónról. A titkos ügynök – akinek alakját Ian Fleming a haditengerészet kötelékében gyűjtött tapasztalataiból gyúrta össze – 1953-ban született meg az első Bond-regényben, a Casino Royale-ban, kilenc év múlva pedig már a vásznon is bemutatkozott a Dr. Nóval.
Egy újfajta szuperhős született James Bonddal
Marvel kapitány, Batman és Superman már megjelent az emberek előtt, mire James Bond alakja megszületett a vásznon, így a szuperhőskultusz alapjait letette már Hollywood – viszont a fent felsoroltak mind olyan képességekkel rendelkező karakterek voltak, akikhez hasonló tehetséggel egy néző sem bírhatott.
Ezzel szemben jött Bond, aki ugyan vérprofi volt hivatása terén, de például még véletlenül sem tudott repülni. A gonosszal átlagos haladóként nézett szembe, miközben karizmatikus stílusban uralta a vásznat. Ő volt tehát a frissen született szuperhősök időszámításának első olyan alakja, aki anélkül vitt végbe igazán nagy dolgokat, hogy természetfeletti képességek birtokosa lett volna – a megközelíthető szuperhős pedig azóta is kedvenc.
A franchise-ok hajnala
Ma már mi sem természetesebb, mint ha egy filmből franchise születik: egy-egy sikeresebb regénysorozat nem kerülheti el azt a sorsot, hogy több részben a vászonra adaptálják. Ez régen azonban nem volt még egyértelmű választás: a James Bond-filmek az elsők e téren is. Több évtizedet felölelő karrierjük több színész nevéhez is köti a titkos ügynök szerepét.
Sean Connery összesen nyolc alkalommal bújt Bond bőrébe: hozzá hasonlóan erős kötődést Roger Moore-nak és Daniel Craignek sikerült kialakítania a karakterrel, George Lazenby és Timothy Dalton csak egy, illetve két filmben alakították a titkos ügynököt, Pierce Brosnan pedig négy alkalommal lehetett 007-es. A színész szerepéhez való különleges kötődésében is fordulópontot hoztak a Bond-filmek: ezeket a neveket saját idejükben elég nehéz volt elválasztani a franchise-tól, és a 007-estől a Nincs idő meghalnival elbúcsúzó Daniel Craig utódának kilétéről is intenzív találgatások folynak. A dolog egyelőre egyáltalán nem lefutott még, az Esquire úgy tudja, az év második felében kezdenek el egyáltalán foglalkozni Bond castingjával, és
gyakorlatilag bármi elképzelhető – az éppenséggel nem, hogy nő legyen Bond, legalábbis egyelőre, de az nem garantált, hogy ismét egy fehér férfi kapja majd meg az ikonikus szerepet.
A reboot, amely Craig esetében nagyon is bejött, máskor is működhet.
A kémfilmek népszerűségét is Bondnak köszönhetjük
James Bond nélkül talán Jason Bourne sem lenne, vagy a Kingsman-filmek: az is igaz ugyanakkor, hogy ez a műfaj nem könnyű, a filmek könnyen repetitívvé válhatnak, ezért különleges tehetségre is szükség van ahhoz, hogy sikerüljön megfelelő elegyet létrehozni.
Ebben a különleges elegyben a Bond-lányoknak is nagy szerepe volt, akik bár általában igen attraktív színésznők, szerepük nem merül ki abban, hogy a vágyak tárgyává váljanak, hanem aktív alakítói is az eseményeknek. Létezésük számos női hőst hívott életre a Vörös verébtől Salt ügynökig.
A zene is ikonikus
A Martinin túl a főcímdal is szervesen hozzátartozik egy Bond-filmhez: a legkülönbözőbb műfajokból érkező előadók az A-hától Shirley Bassey-n és Tina Turneren át Billie Eilishig terjednek, a Bond-téma gitárriffje pont olyan szorosan tartozik mára Bondhoz, mint a képsor, mely minden főcím elején látható. A Bond-dalok úgy utalnak az adott korszak zenei világára az előadó személyén keresztül, hogy azért mégis érezhetően egységet alkotnak. Bond-dal előadójává válni hírértékű, szakmai elismerés is egyben.
A film, amiben megéri hirdetni
Az óra, amit Bond visel, az autó, amit vezet, az öltöny, melybe belebújik, mind-mind szimbolikus jelentőségűek – akárcsak az, hogy mit iszik, rázva, nem keverve. Az ebben rejlő lehetőségeket természetesen a reklámipar is felismerte. Sean Connery még saját Rolexét viselte a filmben, de később a Seiko, majd az Omega is rájött, hogy Bondhoz tartozni jó. Utóbbi márka 1995 óta hivatalos szponzora a franchise filmjeinek – Lindy Hemming jelmeztervező vetette fel, hogy ez a márka illene leginkább az ügynök személyéhez.
Bond autói az Aston Martintól az Audiig épp olyan fontos részei univerzumának, mint mostanra Tom Ford öltönyei. A Heineken is invesztált a filmsorozatba, cserébe egy reklámjukban Craig Bondként fogyasztja el sörét.
Ezt a hagyományt más filmek is átvették, a termékmegjelenítés már nem izzadságszagú próbálkozás, hanem stílusos és organikus összetevőként jelenik meg,
James Bond pedig ezektől a kiegészítőktől csak még vonzóbb és stílusosabb kémmé válik, akit férfiak és nők egyaránt szívesen néznek a vásznon.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés