Nem csak egyszerű felirat: így üzen a Z generáció a pólóival

GettyImages-1257572827

A szlogenes felsők nem akarnak kimenni a divatból, de már nem elégszünk meg annyival, hogy pólón hirdessük legjobb szülői mivoltunkat, vagy Life is a dream feliratos pizsitől reméljük a szép álmokat. Ennél sokkal komolyabb mondanivalót oszthatunk meg a ruháink által.

A feliratos pólókat a Z generáció már nagyon tudatosan használja. Nem csupán arról van szó, hogy megtetszik nekik egy klassz hangzású szlogenes felső, és gyorsan belebújnak. Segítségükkel véleményt nyilvánítanak, a közösségi média felületein pedig akár véleményt is formálhatnak egyetlen jól irányzott üzenettel.

Feliratok botrányhősök szolgálatában

A modern szlogenes felsők arra az időkre emlékeztetnek, amikor a hírességek különböző feliratokkal üzentek a külvilágnak: 2010-ben Lindsay Lohan a bírósági tárgyalására a körmére pingált vulgáris kifejezéssel érkezett, hiszen biztos volt abban, hogy a fotósok kiszúrják, az újságírók pedig felkapják (így is lett); korábban pedig Naomi Campbell borzolta a kedélyeket a hírhedt „Naomi megütött, és én imádtam” feliratú pólójával, utalva arra az esetre, amikor az asszisztense feljelentette őt bántalmazásért.

Íme, a Dior szlogenes pólója
Íme, a Dior szlogenes pólójaChristian Vierig / Getty Images Hungary

Híres szlogenek, amiket felkapott a divatipar

Még 2016-ban néhány híresség a nemzetközi nőnap alkalmával „A szegénység szexista” címmel nyílt levelet tett közzé, melyhez olyan sztárok adták a nevüket, mint Meryl Streep, Oprah Winfrey vagy Bono. A levél címéből gyorsan szlogen vált, amit a Lingua Franca divatmárka is próbált meglovagolni: fájdalmasan drágán, közel 130 ezer forintnak megfelelő összegért kínált „A szegénység szexista” feliratú pulóvereket. Míg a Dior úgy gondolta, azzal fejezi ki leginkább a nők melletti kiállását, ha piacra dob egy „We should all be feminists”, azaz „Mindannyiunknak feministának kellene lennie” szlogenes sima fehér pólót, potom 280 ezer forintért.

Feliratos pólókat használnak a filmesek is

A feliratos pólók üzeneteit a szórakoztatóipar is használja, hogy növelje egy-egy alkotás népszerűségét, hiszen a jól megválasztott szlogenek egyszerre komolyak és szarkasztikusak, és azt is megmutatják, milyen témák foglalkoztatják vagy mozgatják meg azt a generációt, amely az interneten nőtt fel. Gondoljunk csak Zendaya színész-énekesnő „No problemo” feliratú pólójára, amit az Eufória című sorozat nehéz sorsú karaktereként viselt. Ugyanezt a feliratot láthattuk A fehér lótusz sorozat Portiáján is.

A feliratos póló jól jön, ha nem akarunk hosszú szövegeket posztolni
A feliratos póló jól jön, ha nem akarunk hosszú szövegeket posztolniMesquitaFMS / Getty Images Hungary

Alex Bovaird, A fehér lótusz jelmeztervezője nem véletlenül adta ezt a felsőt a Portiát megformáló Haley Lu Richardsonra. „Van valami ezekben az új, népszerű termékekben, ami rendkívül sok szinten hat” – mondja a jelmeztervező.

Portia pulóvere nemcsak a fiatal lány ízlését tükrözi, de a tökéletes asszisztens hozzáállását is: no problemo, azaz nem probléma.

A felső kategóriás celebek esetében egy póló olyan kiváló PR-munkát végez, amihez normál esetben sajtóközlemények, interjúk szükségesek. Például, amikor a brit popsztár, Charli XCX egy díjkiosztóról üres kézzel távozott, az after partyn már egy „igazi nyertes” feliratú inggel tudatta a világgal, hogyan kezeli a vereséget. Nem sokkal azután, hogy kitört a TikTok generálta nepobabybotrány (híres emberek híres gyerekei milyen előnyökhöz jutnak az életben című népszerű téma, amin mindig jókat lehet csámcsogni), Hailey Bieber, Stephen Baldwin modellkarriert befutott lánya tüntetőleg olyan felsőt viselt, amelyen egyszerűen a „nepo baby” volt olvasható. 

A szlogenruházat elterjedésének másik kulcsfontosságú hajtóereje az, hogy eszméletlenül jól mutatnak az interneten

– mondja Madeleine Kunkle, a Hollywood Gifts alapítója, aki azt vallja, önmagában egy ruhadarab már nem elég az önkifejezéshez; a szlogen az, ami a szükséges pluszt adja hozzá, ami miatt jó érzés abban a felsőben posztolni egyet. Jól megválasztott szlogenpólót viselve – ami egyszerre lehet komoly és ironikus is – anélkül nyilváníthatunk véleményt a közösségi médiában, hogy hosszabb bejegyzésben kellene kifejteni a gondolatainkat.

Ezek a ruhadarabok segítenek a fiataloknak az online identitás kialakításában egy olyan korban, amikor mindenkitől elvárják, hogy legyen véleménye. A feliratos pólókkal már nem feltétlenül az egyediség a cél, inkább a hovatartozás kinyilvánítása. Ugyanakkor mindenki számára adott a lehetőség, hogy elkészítse saját felsőjét, hiszen a pólónyomás virágkorában már ez sem lehet akadály.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek