Ebéd a magasban – egy legendás fénykép háttere

Lunch atop a Skyscraper
Olvasási idő kb. 3 perc

Mindenki ismeri a legendás fotót, amelyen egy New York-i felhőkarcoló építésén dolgozó munkások egy szabadon álló gerendán fogyasztják vidáman az ebédjüket, mit sem törődve az alattuk elterülő félelmetes mélységgel. De vajon ki és milyen célból készítette a világ egyik leghíresebb fényképét, tényleg spontán pillanatot örökített meg, és tényleg olyan magasan ültek a képen szereplő alakok?

Az Ebéd a felhőkarcoló tetején vagy Ebéd a magasban című híres fénykép – melyet idehaza is gyakran láthatunk például gyorséttermek, kávézók belső tereiben kifüggesztve – eredetileg a New York Herald Tribune vasárnapi mellékletében jelent meg 1932. október 2-án, és a manhattani 41. utcában található Rockefeller Központ építése közben készült, a leendő felhőkarcoló 69. emeletén, vagyis kb. 260 méter magasságban.

A fényképen tényleg az építkezésen dolgozó vasas munkások láthatók, a fotótörténészek szerint azonban a spontánnak tűnő, felhőtlen jelenet – az ebédelők vidáman trécselnek egymással, kávéznak, az egyik munkás meggyújtja társa szájában a cigarettát – megrendezett, a kép kedvéért lett kitalálva és eljátszatva. A fotó valószínűleg a Rockefeller Társaság megbízásából született, akik reklámozni szerették volna épülő felhőkarcolójukat, és a híressé vált fénykép mellett több másik is készült ugyanezen a napon, ugyanebből a célból, az egyik például egy gerendán megpihenő munkást ábrázol.

Egyesek még arra is gyanakodtak, talán manipulált fotóról lehet szó, a munkások pedig valójában sohasem kockáztatták az életüket a jól elkapott kép kedvéért. A szakértői vizsgálatok azonban úgy találták, hogy ugyan a jelenet megrendezett, a szereplők minden bizonnyal tényleg 260 méter magasan üldögéltek a készítésekor.

A magasban ebédelő munkásokat lencsevégre kapó személy kilétét évtizedekig homály fedte, a lapban ugyanis „név nélküli szerző” munkájaként jelent meg az alkotás. Az idők során számos ismert fotóművészt kapcsolatba hoztak a legendás fényképpel, a leggyakrabban Lewis Hine szociofotósnak tulajdonították a szerzőséget. 2003-ban azonban kiderült, hogy a valódi készítő Charles Clyde Ebbets, akinek munkái számos korabeli újságban, köztük a The New York Timesban is gyakran megjelentek akkoriban.

A fotón szereplő munkások kilétét szintén sokan próbálták megfejteni, az idők során pedig többen állították, hogy felismerték a képen rokonaikat. A tizenegyből nyolc személy kilétét sikerült bizonyítékokkal alátámasztva beazonosítani, többségük bevándorlóként dolgozott az Államokban. A bal oldalon látható férfi az Írországból érkezett Matty O’Shaughnessy, míg a cigarettáját meggyújtó alak a Baszkföldön született Natxo Ibargüen Moneta. Balról a harmadik figura Joseph Eckner névre hallgat, a negyedik Michael Breheny, az ötödik a svéd Albin Svensson, a hatodik Peter Rice, jobbról a harmadik pedig Joe Curtis.

A kép jobb oldalán a szlovák nemzetiségű Gustáv Popovič látható, aki a híres fotó egy példányát később hazapostázta feleségének, Máriának az üzenettel, miszerint „ne aggódj értem, mint láthatod, mindig van ital a kezemben”, utalva a vizespalackra, melyet baljában tart a képen.

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek