Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy Magyarországon a Csepel biciklit mindenki ismeri, és jó eséllyel minimum egy gyerekkori emlék is kapcsolódik hozzá. Az idén 95 éves magyar kerékpár kapcsán összegyűjtöttünk néhány érdekességet, ami közelebb hoz ezekhez az emlékekhez.
A Camping forradalma
Mindenekelőtt a vállalkozónak született Weiss Manfréd nevét kell megemlíteni, aki halálakor egy óriási vasgyárat hagyott az utódaira. A céget a komplett vezetőség örökölte, akik hamarosan a hadi öntvények mellett kerékpárokat kezdtek készíteni 1928-ban. Ez nem egyszerű üzleti stratégia volt, hanem a béke sajátos jelképe. Az új üzletág sikeres lett, ezzel a Csepel kerékpár megszerezte a „Magyarország első biciklije” címet. A cég azóta legnagyobb számban eladott példánya a legendás Camping kerékpár, amelynek a prototípusát az 1960-as években tervezték. Nem sokkal később új szenzációval rukkoltak elő, a háromkerekűvel, vagy, ahogy sokan ismerjük, a Triciklivel. A ritka közlekedési eszközt kezdetben kizárólag egyedi megrendelésre gyártották, amit az idős vásárlók előszeretettel kértek, de teherszállítás céljából is vásárolták a hazai kisvállalkozók.
Tacskó, a gyerekkor netovábbja
A klasszikus férfi- és női kerékpárok, valamint a Tricikli mellett megjelent a Tacskó névre keresztelt modell. A gyerekbiciklinek tervezett darabok rövid időn belül ott voltak a legtöbb magyar udvarban, garázsban és gangon. Bár nem készült statisztika arról, hogy mennyien tanultak meg Tacskóval kerékpározni, bizonyára százezrekről beszélhetünk. A Csepel ezzel a három típussal megtartotta a legnagyobb kerékpárgyártó címet. A cég minden politikai és gazdasági körülmény ellenére megőrizte szellemiségét, mindazt, amit a béke jelent, így egyenlő lett a szabadsággal és a szórakozással. Sokan ma is féltve őrzik első Csepel kerékpárjukat, míg mások inkább az újabb modelleket gyűjtik.
Magyar utakon tesztelik
A Csepel bicikliket kezdetektől hazai szakemberek tervezik, kifejezetten a magyar utak sajátosságainak megfelelően, és a prototípusokat itthon tesztelik. Évente több ezer kerékpár gurul ki a Csepel Művek területén található gyártelepről, közel tíz éve főleg a Royal fantázianevet viselő modellek. A tizenhárom éves darab a legújabb a sorban, és a célja, hogy az összes magyar úton megállja a helyét, legyen szó a fővárosi utcákról vagy vidéki hegyekről. Mivel erre sem a Tricikli, sem a Tacskó nem képes – noha gyakoriak a civil kísérletezések –, a fajtára ráragadt a „Fixi” becenév. A modern Camping mellett jelenleg ennek a változatait keresik a legtöbben, és mint kiderült, a biciklis futárok kedvence, lévén, hogy ez a kerékpár veszi legjobban a magyar utakon jellemző közlekedési akadályokat. De kár lenne vetélkedőre hívni az egyes Csepeleket, hiszen mindenkinek a sajátja a legmasszívabb, legszebb és legkedvesebb, dacára minden kisebb balesetnek. (Címlapkép: Fortepan / Leskó Imre)
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés