Farkas Gábor, a Magyar Motorkerékpár Szövetség Technikai Kollégiumának vezetője nemcsak a szövetséghez tartozó 12 szakágban nyújt technikai segítséget, hanem a technikai felügyelet ellátásán kívül, az oktatás és a tanagyag összeállítása mellett a jövő technikai munkatársainak képzése is a feladatai közé tartozik.
A Pannónia ring, Hungaroring és Euroring nemcsak lelkes kamasz fiúknak, de meglett apáknak és nagyapáknak is ikonikus helyek, sőt a hölgyek között is minden korosztályban találunk Forma–1-rajongót vagy motorsportszerelmeseket. Itt fejti ki áldásos tevékenységét Farkas Gábor, aki olykor még a képzett mentősöket is meg tudja lepni egy-egy fogással, amely aztán a későbbiekben, munkájuk során akár életeket is menthet.
Hogyan tudod a technikai tudásodat érvényesíteni az életmentésben?
Gyakran szervezünk Pályanapokat, nyílt napokat, különböző eseményeket. A múltkorjában egy ilyen, kétnapos rendezvény utolsó 20 percében történt egy komoly baleset. A történteket folyamatosan figyelők észlelték a balesetet, és azt is, hogy a motoros mozdulatlanul fekszik az esést követően. Ez a mozdulatlanság mindig rossz jel, így természetesen azonnal szóltak a közelben készenlétben állomásozó mentőnek. Onnantól kezdve, hogy kimondták: „mentőt!”,
a kocsi villámgyors 90 másodpercen belül a helyszínre érkezett.
A képzett csapat remek munkát végzett, amikor a kiérkezéstől számított 40 másodpercen belül sikerült a motorosról eltávolítani a bukósisakot. Nekem éves szinten 2000 bukósisak megy át a kezemen, jól ismerem őket, s tudom, hogy a gyártók a vészhelyzetre felkészülve úgy alakítják ki ezeket, hogy egyetlenegy speciális mozdulattal egy szempillantás alatt meg lehessen tőlük szabadulni. A mentősök kifogástalan munkát végeztek, az ilyesfajta tudást (eddig) nem tanította senki, de minden másodperc jól jöhet. Az efféle technikai tudással igyekszem én a munkájukat segíteni.
A közösségi médiában számtalan go pro kamerás, motoros videót lehet látni. A civilek sem kímélik a gázkart, a versenyzők milyen sebességgel mennek?
Ez szakágtól és sok egyéb körülménytől is függ, de a motorversenyzésben az óra szerinti 300 km/h-s sebességet el szokták érni, ez a valóságban olyan 280 km/h lehet.
A baj nem feltétlenül a sebességgel van.
Ilyen gyorsaság mellett is túl lehet élni egy balesetet, megfelelő technika és jó védőöltözék mellett. A minap egy 30 km/h-val haladó motoros esett el, aki nem kelt sajnos fel az aszfaltról. Ebben az esetben az ár igenis meghatározó tényező. Itt általában teljesül, hogy olcsó húsnak híg a leve.
Az anyagok minősége, a gyártási technológia és az egyes eszközök képessége között nagy különbségek vannak, amelyek súlyos forintokra fordíthatók, de egy baleset alkalmával a magasabb árral járó pluszra nagy szükség lehet.
A közösségi média egyébként is több szempontból veszélyes,
az emberek egymásra próbálnak licitálni, hősködnek, pedig ez nem játék.
Egyébként is azt vallom, hogy minden motorosnak, a jogosítvány megszerzésén túl, továbbképzésen kellene részt vennie, és megpróbálnia reálisan felmérni saját tudását, és a szerint motorozni.
És még egy nagyon fontos dolog, amit kevesen tudnak: magyarországi motorversenyen bármi nemű bukósisakra helyezett kamera tilos.
Ez ugyanis óhatatlanul megváltoztatja a bukósisak struktúráját, befolyásolja a súlyeloszlást.
Az így módosított tulajdonságok miatt minden utólagosan felszerelt eszköz, kamera, de akár kihangosító is komoly rizikófaktort jelent, amit a versenyzésben nem kívánunk megreszkírozni, de a hétköznapokban is fontos lenne elkerülni.
Milyen más, egyéb tanáccsal tudsz szolgálni, ami mindenkinek jól jöhet, aki járművet vezet?
Minden esetben fontos a saját tudás reális értékelése és az ahhoz való alkalmazkodás képessége, de
az osztott figyelem is minden esetben kerülendő.
Messze nem csak a mobiltelefon tilalmáról van szó, még a zenehallgatás is eltereli a figyelmet, ami veszélyhelyzetet okozhat.
Kanyarban, motoron, de még autóval is, a legtávolabbi pontot kell figyelni, ahová megyek. Visszanézett felvételek tapasztalataiból is tudjuk, de sajnos keveset beszélünk róla, pedig nagyon hasznos felismerés, hogy
ahová nézünk, oda megyünk.
Vagyis, ahová a tekintetünk téved, önkéntelenül is arra húzzuk a kormányt, vagyis valóban, ahová nézünk, arra megyünk. Ez egy olyan szabályszerűség, aminek ismerete és kivédése gépjárművezetésnél is életmentő lehet.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés