Dalí miatt híresztelték az énekesnőről, hogy férfi: a búgó hangú díva különös élete

amandanyito
Olvasási idő kb. 7 perc

Alabástrombőr, párductest, fenékig érő szőke hajzuhatag, és mindehhez olyan mély hang, akár egy baritoné. A szexszimbólum Amanda Learről már a ’70-es években hallhatta szép számú rajongója azt a pletykát, hogy valójában férfi. Az igazságot csak maga a diszkókirálynő tudhatta, és talán Dalí, aki először kezdte ezt terjeszteni róla.

Az ikonikus megjelenésű és hangú Amanda Lear mindig tudta, hogyan kell maga körül a felhajtást csinálni. Diszkókirálynőnek neveztette saját magát, először ágyba bújt a Rolling Stones tragikus sorsú frontemberével, Brian Jonesszal, majd a festőgéniusz Salvador Dalí múzsája és szeretője lett, de Bryan Ferry és David Bowie is megfordult Amanda ágyában. Megjelenése mellett az agykapacitása is figyelemre méltó: a Saigonban született multitalentum öt nyelven beszél, és egy időben azt terjesztette magáról, hogy apácának áll. Legalább 15 millió nagylemezt adott el, s bár manapság már jócskán túl van a 80-on, még mindig sokat beszélnek róla, hiszen az ő jellegzetes hangján szólal meg a Kinder csoki „Give A Bit Of Mmh To Me” című gigaslágere.

Lear Királynő

Bátran használhatjuk a ’70-es évek party girl kifejezését a gyönyörű szép Amanda Learre, hiszen bár Londonban és Párizsban is festőművészetet tanult, később magával ragadta a londoni éjszakai élet. Ahol hamarosan ő lett a koronázatlan királynő, köszönhetően valóban királynői megjelenésének. Amanda azonban többet akart elérni, mint a léha londoni pezsgőzések, úgyhogy hamarosan visszatért második hazájába, Párizsba, hogy tovább tökéletesítse festőművészi tudását. A francia fővárosban találkozott legelőször mesterével, Salvador Dalíval, akivel hamarosan közelebbről is megismerték egymást.

A titokzatos énekesnőről máig él a pletyka, hogy transznemű
A titokzatos énekesnőről máig él a pletyka, hogy transzneműMondadori Portfolio

Dalíval rabul ejtették egymást

Egy 15 éven át tartó se veled, se nélküled kapcsolat kezdődött közöttük, és gyakran hármasban éltek, a katalán zseni, felesége, Gala és Amanda. Lear királynő később a saját önéletrajzi könyvében is sokat mesélt a festőművészről, aki állítólag imádta a feleségét, de Amandába volt szerelmes.

„Testi kapcsolat viszont sosem volt köztünk, mivel Dalí impotens volt”

– summázta véleményét Amanda. A katalán festőművész mindenesetre előszeretettel használta ki múzsája testi adottságát, és ő híresztelte először azt, hogy Amanda Lear voltaképp férfi, Dalí adta neki a nevét is, az „a Man Dalí”-t. Bár természetesen Lear is benne volt a játékban, ő viszont örömmel állt aktmodellt a fotósoknak, hogy bebizonyítsa: nagyon is nő.

Férfiak, nagykanállal fogyasztva

Sosem derülhet ki, miért ért csúnya véget a kapcsolat a festő és a múzsája között, ám Amanda átlépett egykori mestere árnyéka fölött. Egy másik híresség, a Roxy Music alapítója következett, természetesen Bryan Ferry se tudott ellenállni Lear királynő démoni szépségének, a Roxy Music több albumborítóján is Amanda feszített bőrszerkóban, sőt, még el is jegyezték egymást. Amikor hősnőnk elfogyasztotta és meg is emésztette Bryan Ferryt, egy nála is nagyobb halra vetette ki hálóját. 

David Bowie csinált énekest belőle

Ő David Bowie volt, akit könnyedén az ujja köré csavart a Paco Rabanne divatház modelljeként is dolgozó femme fatale. Bowie volt az, aki meglátta a nőben a potenciális popikont, úgyhogy arra biztatta, használja ki mély és férfias hangját, és kezdjen el énekelni. Bár Amanda rockénekesnőként képzelte el legelőször magát, a producerek jó érzékkel ültették fel a dübörgő diszkóvonatra, ahol sikert sikerre halmozott a gyönyörű és titokzatos nő, mély férfihanggal. Ami pedig a modellkedést illeti, Lear többször is elmondta, hogy gyűlölte azt a hivatást:

„Az emberek pénzt adnak neked, mert szép vagy: ez erkölcstelen és ostoba. Olyan voltam, mint egy sétáló kabátkampó.”

Az egész világ az ő férfihangját hallgatta

„Én akarok lenni a popzene Juliette Grecója!” – így hangzott a híres szállóigéje, amely be is jött neki. A számok is meggyőzték a diszkókirálynőt, hiszen az 1978-as Sweet Revenge-ből ötmillió lemezt adtak el, az 1979-es Never Trust a Pretty Face-ből pedig 10 millió példány kelt el. Természetesen a diszkókirálynő nemcsak a hangját kamatoztatta, hanem olyan címlapokon pózolt, mint a Vouge, majd 1977-ben a Playboy következett. A legendás Helmut Newton fotós pedig provokatív és művészi képeket alkotott az ikonikus énekesnőről, aki számos tévéműsort is vezetett, elsősorban olasz és francia tévéképernyőkön volt látható.

Jean-Paul Gaultier és örök múzsája, Amanda Lear
Jean-Paul Gaultier és örök múzsája, Amanda LearPascal Le Segretain / Getty Images Hungary

A diszkókirálynő nem volt odáig a diszkóért

S bár méltán érdemelte ki a diszkó intellektuális királynője címet, Amanda Lear nem volt nagy véleménnyel erről a zenei korszakról:

„A diszkózene fantasztikus médium, és kár, hogy nem használjuk okosan: a rockot arra használtuk, hogy kommunikáljunk a fiatalokkal. Ami engem megdöbbent, az az, amikor látom, hogy a kollégáim, akik jól énekelnek, idiótaságokat énekelnek. A zene jó, a produkció jó, az énekes jó. A szövegek aberráltak.”

Babaarcú diszkókirálynőből démoni kígyó

Azonban ahogy minden jó egyszer véget ér, úgy halványult el Amanda Lear hírneve is a ’80-as évek végére, amikor már egyértelműen leáldozott a diszkókorszaknak. Olaszországban még nagy népszerűségnek örvendett, ezért ki is adott néhány lemezt, amelyek azonban mérsékelt sikereket értek el. Itt írta meg a „15 évem Dalíval” című botránykötetet, amelyben végképp ráhúzta a vizes lepedőt az excentrikus festőművészre. S közben újra ecsetért nyúlt, hangoztatva, hogy végre megszabadult egykori mestere fogságából. Hiába próbált meg beilleszkedni a nyárspolgárok unalmas világába: bár férjhez ment, hitvese, Alain Philippe Malagnac rejtélyes tűzeset áldozata lett. 

Újabb és újabb nagy dobás: Amanda nem tud leállni

Az egykori diszkókirálynő nagyon ritkán hallat magáról, akkor azonban mindig nagy dobás kerekedik belőle. 2009-ben új zenei stúdióalbumot dobott piacra, amelyen például Amy Winehouse-, Pet Shop Boys-, Lou Reed- és David Bowie-slágert ad elő. Amellett, hogy rendszeresen hívják filmforgatásokra, 2020-ban Párizsban fellépett Jean-Paul Gaultier utolsó bemutatóján, 2022-ben bemutatták az életéről szóló dokumentumfilmet, Lear Királynő címmel. Interjút viszont nagyon keveset ad, mivel elmondása szerint rendkívül idegesíti a klisé és az ismétlődés. Ami pedig a születési nemét illeti: valószínűleg örök titok marad, hiszen Lear a végrendeletében kikötötte, hogy hamvasszák el, és semmiféle vizsgálatot nem végezhetnek rajta a professzorok.

DOGZ Fesztivál a Városligetben!

Szeptember 7-én kutyás bemutatókkal, falkasétával, izgalmas előadásokkal, tanácsadással és gyerekprogramokkal vár mindenkit az év legnagyobb kutyás rendezvénye.

Regisztrálj az ingyenes rendezvényre!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek