Nemcsak celebnőkkel, divat, gasztro és travel bloggerekkel, luxusmárkákkal illetve feltörekvő tervezőkkel van tele az Instagram, hanem hamis dizájner ruhákkal is. A Dazeddigital.com hívta fel a figyelmet arra, hogy Louis Vuitton valószínűleg sosem dobna piacra olyan logós tréningruhát, amit például a jól csengő ParisVogue nevű oldal reklámoz. Ahogy feltételezhetően a Balenciaga és a Yeezy sem szorul rá, hogy 70 százalékkal olcsóbban szórja zokni- és edzőcipőit a felületen.
A Facebookot és az Instagramot is birtokló Facebook Inc. a múlt hónapban számolt be arról, hogy 2017 első fél évében közel 3 millió posztot, – köztük videókat, hirdetéseket és egyéb tartalmakat – távolítottak el az oldalról hamisítás, védjegybitorlás és szerzői jogok megsértése miatt. Bár itt meg kell jegyezni, hogy míg egyesek hamis cuccokkal seftelnek, addig egyre több az olyan eladó és viszonteladó a képfeltöltő oldalon, akik minőségi luxuscuccokat árulnak.
Az Instagram is nyakig benne van
Jogosan merül a fel a kérdés, hogy mégis milyen módon jelenhet meg ez a rengeteg, hamis árut népszerűsítő hirdetés az oldalon? Az Instagram kissé bonyolult közösségi irányelvei szerint a hirdetések nem tartalmazhatnak olyat, ami sérti a szerzői jogot, ahogy a botok (program, ami képes akár megadott időközönként megismételni ugyanazt a feladatsort) használata sem engedélyezett. Ez alapján a kínai hamisítók szívják meg, de számtalan olyan felhasználó is van, akik mögött nem valós emberek, hanem egyszerű, számítógép által vezérelt fiókok vannak – amik továbbra is gombamód szaporodnak. Keressetek csak rá arra, hogy #chanel, #prada vagy #gucci: azonnal több ezer eladásra kínált gyanús találatot dob ki a rendszer. És nem kell divatszakembernek lenni ahhoz, hogy rájöjjünk, ezeket a holmikat nagy valószínűséggel nem a luxusmárkák terjesztik ilyen módon.
Egyesek szerint az Instagram túl jól profitál a több mint egymillió hirdetőből, – beleértve ebbe a hamisítókat is –, ezért nem érdekük, hogy túlzottan óvatosak legyenek a felhasználók idővonalán megjelenő hirdetések jóváhagyásával kapcsolatban. Az Instagram viszont nem igazán állít semmit, így csak a Facebbok hirdetésekre vonatkozó irányelveivel lehet példálózni, miszerint mielőtt a hirdetés megjelenik a Facebookon vagy az Instagramon, ellenőrizni fogják, hogy az megfelel-e az oldal hirdetési irányelveinek.
“Több millió jelentést és reklámfotót vizsgálunk meg hetente, előfordulnak olyan esetek, mikor tévedünk” – mondta az Instagram szóvivője a jelenségről, ami egyfajta kiskapu lett a hamisítók körében. A legérdekesebb mégis az, hogy a felhasználók meg is veszik ezeket a termékeket. Ez leginkább annak tudható be, hogy az elmúlt években divatba jöttek a sportos cuccok, és ezzel párhuzamosan nagyobb lett a kereslet a streetwear (laza utcai viselet) stílusú ruhákra. Mindeközben az Instagramon is egyre több felhasználó jelent meg. A két dolog ott ér össze, hogy ezek az általában logóval vagy felirattal ellátott ruhadarabok márka alapján könnyen beazonosíthatók, tehát tökéletesen alkalmasak arra, hogy pózoljunk benne egyet a közösségi oldalon.
Az aktuális trendeket diktáló Off-White, Supreme, Gucci vagy Balenciaga cuccok a divatházak szerencsétlenségére ráadásul könnyen lekoppinthatók, és ezt jól láthatóan meg is lovagolják a hamisítók – az Insta-felhasználók legnagyobb örömére. De hasonlókeppen másolják például A$AP Rocky Guessnek tervezett pólóit, a Raf Simons (a Calvin Klein tervezője) féle farmereket, a Supreme kempingszékeit, és a Comme des Garcons Converse cipőit is.
Ugyanabból a gyárból jön ki a dizájner ruha, mint a kamu?
Az olcsósított luxuscuccok iránti kínálat várhatóan csak nőni fog 2018-ban. Ez azért is következhet be, mert a hamisítóknak nem kerül sokba az eredetihez hasonló terméket előállítani. Különösen akkor nem, ha az eredeti terméket ugyanazokban a kínai gyárakban rakják össze, amikben a hamisítványok is készülnek – számol be egy 2015-ös európai jelentés a probléma gyökeréről.
A kereslet a gagyi ruhákra és kiegészítőkre azért is ugrott meg az elmúlt években, mert a nagy divatházak általában irreálisan magas áron, limitált szériában árulják kollekcióikat, hogy még kívánatosabbá tegyék azt a célközönségüknek. Jó példa erre a Gucci több mint 500 dolláros (kb. 126 ezer forint) pólója, aminek jelenleg számtalan replikája van, gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek az igazitól azzal a különbséggel, hogy kb.10-20 dollárért (kb. 2400-4800 forint) berendelhetők. De szembejött már olyan Gucci póló és táska is, ami sokkal jobban tetszett, mint az Alessandro Michele által tervezett darabok. Ironikus, ugye?
A leleményes hamisítók ügyesen ráéreznek arra, hogy milyen elérhetetlennek tűnő termékekre vágynak vásárlóik. Jó példa erre az Adidas és Kanye West közös együttműködéséből született Yeezy kollekció, vagy a Louis Vuitton és a Supreme féle kollaboráció, ami futótűzkönt terjedt az Instagramon, majd a legmenőbb és legtehetősebb sztárokon és divatszakemberek is felbukkant. Ja igen, és még egy körben: a kamaszokon a gimiben.
Egy 2015-ös jelentés szerint az európai márkák hamisítványaiból származó bevétel 26,3 milliárd eurót hoz évente. Persze biztos lehetne vitatkozni arról, hogy az Instagram nem ad meg minden segítséget a hamisítók kiszűrésére. De az tény, hogy luxusmárkák gyakran önmaguk alatt vágják a fát azzal, hogy elérhetetlenül drágán adják kollekciókat.