Egy magát feministának nevező, minden-biztos bugyikat gyártó céget, a Shetinx-et feszítik keresztre épp a neten, miután kiderült, feminista reklámkampányaik egyáltalán nem párosultak hasonlóan nő-párti munkakörülményekkel. A munkahelyi atmoszférát leíró dolgozók a „mérgező”, „megalázó”, és „középiskolás” jelzőket használták a cég leírására. A vádak alulfizetett, verbálisan megalázott dolgozókról, és a szülési szabadság semmibevételéről szólnak.
i've never spoken about my experiences with thinx bc they were too humiliating/upsetting to talk about publicly https://t.co/toRa3gNQqi
— Tyler Ford (@tywrent) 2017. március 14.
A Twitter-lázadás középpontjában a cég társalapítója és ügyvezetője, Miki Agrawal áll. Egy ex-dolgozó arról számolt be a Racked-nek, milyen nehéz hallgatni, amikor a női dolgozókat szidalmazó Agrawalt feminista hősnőként írják le. A több tízezer Twitter követővel rendelkező Agrawal számos díjat és elismerét besöpört már cégével, épp ezért meglepőek a vádak, és a bátran tömegesnek nevezhető dolgozói exodus. A riport szerint a cég 35 dolgozójából csak idén 10-en távoztak – írja a Daily Mail.
A Twtitter-balhéba beszállt az LGBTQ egyik szószólójaként ismert író, Tyler Ford is, aki “megalázónak” és nyugtalanítónak” titulálta a céggel kapcsolatos tapasztalatait és azzal vádolta meg a 2014-ben alapított márkát, hogy valójában irtózik a transzneműektől és egyébként is másoktól lopja az ötleteit. Forddal egyetértett Mara Wilson színésznő is, akinek szintén “kiábrándító tapasztalatai” voltak a céggel kapcsolatban. A sorozatos puffogás hatására Agrawal bejelentette, hogy hajlandó távozni a cég éléről, de állítólag az alkalmazottakkal közölte, hogy továbbra is ő marad a “SHE-EO” (női vezető, aki megváltja a világot) és a márka arca.
A Thinx közben elnézést kért Fordtól és elismerte, hogy hibázott, továbbá ígéretet tett rá, hogy a jövőben aktívan igyekszik javítani a vállalati kultúrán és bízik benne, hogy az új vezetőséggel minden a helyére kerül majd. Több forrás szerint Agrawal három alkalmazottat is arra utasított, hogy pozitívan nyilatkozzanak a cégről és ha ezt valaki elmulasztotta volna, azzal közölte, hogy “nincs más lehetősége”.
Az ügyet tovább bonyolítja, hogy Agrawal rendszeresen vesz részt és kap szót női szervezetek által rendezett konferenciákon (pl.Millenial 20/20 New Yorkban, Shoptalk Las Vegasban vagy Entrepreneur Week Women's New Orleansban) ahol olyan témákhoz szól hozzá, mint a szociális alapú vállalkozás vagy a feminizmus.
Agrawal kétségtelenül ellentmondásos személyiség, remélhetőleg nem tévedésből jelölték Shero-díjra vagy a Tribeca Film Festival's Disruptive Innovation Awardra és nem véletlenül került fel a World Economic Forumra, a Crain's 40-es listájára, az Ad Age's Creativity 50-es listájára. Sőt, a Thinx, ahol csak tud segít, nemrég kollaborált az ugandai Afripads céggel, akikkel újrahasznosítható egészségügyi betéteket készítettek azoknak a helyi lányoknak és nőknek, akik egyébként nem juthatnának hozzá ilyesmihez.
Egyes források szerint Agrawal személyes hírnévre való törekvése gyakran fontosabb, mint a munkája.”Vannak olyanok, akik bálványozzák őt. Nem könnyű, mert nem akarod lerombolni a róla kialakított képet. Szeretik őt! Én is azt szeretném, hogy a Thinx sikeres legyen, pedig én már nem is dolgozom ott” – mondta egy volt alkalmazott.
Tavaly januárban a vállalat hivatalosan is elindította a nonprofit Thinx Alapítványt, melynek keretében hat hónapos oktatási programot biztosítanak 12 és 18 év közötti lányok számára Indiában és Srí Lankán. “Biztonságos helyet szeretnénk teremteni a lányoknak, meg szeretnénk tanítani őket az önvédelemre, a vállalkozó szellemre és a pénzügyi műveltségre” – mondta a projektről Agrawal, ám egyesek szerint ez sem valósult meg, mivel a lányok egyáltalán nem érezték jól magukat és zavarosnak találták a helyzetet.
2016 márciusában Agrawal találkozott a csapattal, hogy megbeszélje velük a felmerült problémákat, majd nem sokkal később az egyik alkalmazott kapott egy emailt, amiben Agrawal figyelmeztette, hogy a fizetett szabadnapokat 21 napról 14-re csökkentette és lehúzta a listáról a vállalat által felajánlott egészségügyi csomagot (kb. 200 dollár, azaz 58.100 forint havonta). “Szeretek itt dolgozni, de elszomorít, hogy nem engedhetem meg magamnak még a fogamzásgátlást sem” – nyilatkozta egy alkalmazott, aki szerint Agrawal a találkozót követően “kétségbeesett” volt és azzal vádolta a csapatot, hogy “puccsot” szerveztek ellene. Bár Agrawal többek szerint is személyes támadásként élte meg a felé intézett negatív kritikákat.
“Mosolygó arcokra van szükségem!” - ilyen és ehhez hasonló mondatokkal ösztönözte Agrawal az alkalmazottakat, akiktől azt várta, hogy elengedjék a korábbi munkahelyekről hozott merevséget és a formaságokat. A bugyimárka vezetője egyébként gyakran idézett az életvezetési tanácsokat osztogató Lauren Handel Zandertől, mikor az üzleti filozófiáról tartott kiselőadást a vele készített interjúkban.
“Ha problémád van, ne mással beszéld meg. Menj egyenesen ahhoz a személyhez és beszéljétek meg” – mondta nemrég egy beszédben, de a gyakorlatban ez több forrás szerint sem működött igazán, mivel Agrawal egyáltalán nem volt hajlandó beszélni a problémáiról. A cicaharcnak valószínűleg itt még korán sincs vége, sőt még az is elképzelhető, hogy a megosztó cégvezető magatartása miatt tényleg lapátra kerül, mint az American Apparelt alapító Dov Charney, aki pár éve végleg kihúzta a gyufát az igazgatótanácsnál, igaz őt az elmúlt 25 évben többször is beperelték szexuális zaklatásért a cég egykori alkalmazottai.