Utoljára két és fél éve interjúztunk az egyik legmegosztóbb magyar divatmárka, a Sugarbird alapítójával-vezetőjével, Jagasics V. Csonka Hedviggel. Azóta leginkább olyan hírek láttak napvilágot, mint hogy Beyoncé nyaral a ruháikban, meg hogy kínaiak koppintják a népszerű Mickey-egeres miniruhájukat és Horváth Cincóval, az ultimate Sugarbird lánnyal futunk össze néha celebeseményeken.
Ezt a viszonylagos állóvizet kavarta most fel a hír, miszerint az egyik legmenőbb topmodell, aki történetesen épp magyar, Mihalik Enikő tervezett egy kollekciót a márkának, melyet hamarosan, április 19-én dobnak piacra. Az Instagramon és a többi közösségi oldalon némi értetlenség fogadta az együttműködést, volt, aki egyenesen fel is háborodott, más Mihalik imidzsét féltette a közös munkától. Ment a spekuláció, hogy vajon mennyi pénzből lehet kifizetni egy ekkora nevet, hogy ezt bevállalja, de minket érdekelt a valóság, úgyhogy inkább megkérdeztük magát a cég vezetőjét.
„Úgy találtuk meg Enikőt, hogy valójában ő talált meg minket: jelezte nekünk, hogy ő nagyon régóta szereti a Sugarbird márkát, vannak kedvenc darabjai és eljutott egy olyan pontra az életben, hogy most már szeretne a másik oldalon állni és kipróbálná magát tervezőként. Ezzel keresett meg minket, mi pedig nyitottak voltunk az együttműködésre. Fontos szempont, hogy tényleg vannak ötletei, akarja ezt csinálni, elképesztő tapasztalata van a divatvilágban, ami szintén fontos, mi nagyon örültünk ennek. Mindig fontos, hogy egy vendégtervezőnek legyen erős elképzelése, mert Önmagát kell egy kollekcióban visszaadni” - válaszolta kérdésünkre Jagasics V. Csonka Hedvig, akitől azt is megtudtuk, hogy Mihalikot nem tekinti klasszikus értelemben vett celebritásnak. Topmodellként tartja számon, akinek most talán egy új oldalát ismerhetik meg a magyar Sugarbird rajongók.
Mihalik is Sugarbird-lány, csak ez eddig nem derült ki
„Mihalik Enikő egyértelműen teljesen más típus, mint mondjuk Cintia, aki már 3 éve a cégnél van és a modellünk. Ő a tipikus Sugarbird-lány, akinek a stílusa hat arra, miket tervezünk, ő hordja, szereti és népszerűsíti a ruháinkat. De ne feledjük, hogy Enikő is tud nagyon szexis, nagyon dögös lenni de topmodellként, eddig inkább úgymond homogénebb öltözködése van a mindennapokban, és a napjai nem is erről szólnak, hogy ezt kommunikálgassa, így esetleg nem is ismerhetik az emberek jól a saját stílusát: lehet, hogy olyan stílust fog most megmutatni, ami ugyanúgy tetszik a vevőinknek, mint a többi munkánk, hisz Enikő maga is Sugarbird rajongó!”. Mihalik Enikő egyébként nem egy teljes kollekciót tervezett a márkának, hanem a Sugarbird hat részre bontható nyári kollekciójában hozott létre egy-egy szettet.
„Az új kollekciónk neve „The Heritage Collection”, kizárólag magyaros elemekből áll össze. Hat külön kollekcióra bontható, van Balaton-kollekciónk, aztán itt van a magyar vidéket bemutató kollekciónk tipikus magyar gyümölcsökkel, cseresznyével, dinnyével és a Pöttyös rudi is kapott pár ruhát. Van még a Zsolnay-kollekció, ami tavaly is erős volt már. A matyót és népi hímzésmintákat dolgoztuk fel egy modernebb köntösben, kicsit trendibb környezetben. És persze a magyar rajzfilmfigurákat is visszahoztuk, aminek az is az apropója, hogy idén lesz 10 éves a cég és 10 éve, amikor indultunk, az volt a mottónk, hogy „divatba hozzuk a magyart”! A magyar karakterek közül idén is életre kel Frakk, Picur, Pom-pom, Lukrécia és Szerénke a ruhákon.
Enikő mind a hat témából egy öltözetet tervezett, azaz összesen hatot. Nincs most önálló kollekciója, de azt tervezzük, hogy a következő szezonban már lesz, ami nem feltétlenül a mi témáinkhoz fog kapcsolódni, bár nagyon szeret mindent, ami magyar, imádja a magyaros ihletésű darabokat és nagyon örült, hogy ilyen témákban tervezhet hat öltözetet. Rajzolni Enikő nem tud úgy, ahogy kellene egy ilyen szakmában, viszont nagyon jól lehet vele kommunikálni, abszolút át tudja nekünk adni, hogy mit szeretne látni a ruhákon, meg tudja mutatni, milyen anyagra, milyen mintára gondol” - mondja Jagasics, akit kikérdeztünk arról is, hogy mit várhatunk a Mihalik-féle kollekciótól.
„Valamennyire limitált darabszámú lesz, de inkább maga a fazon olyan, ami behatárolja, hogy ki fogja megvásárolni. Ezeket a ruhákat nem tudja akárki felvenni, átlátszó, csipkés, arany kiegészítőkkel kombinált ruhák is vannak köztük, például Zsolnay-mintás body és overál, ezeket nem lehet akárhová felvenni, elég extra darabok” - mondja a cégvezető, aki arra is válaszolt, hogyan alakul a márka külföldi élete: nem hagyhattuk ki a kérdést egy olyan márka esetében, melynek már egyszer Beyoncéra is sikerült Sugarbird ruhát adni.
A legismertebb énekesnő már megvolt
„Beyoncéhoz úgy jutottunk el, hogy már több mint egy éve jelen vagyunk egy Los Angeles-i PR-cégnél, aminek az a feladata, hogy divatcégeket képviseljen. Nagyon nehéz volt bekerülni hozzájuk, de sikerült, és így több ezer stylist számára elérhetővé vált a kollekciónk, melyből sok ruhánk megtetszett Beyoncé stylistjának. Itt volt egyébként a PR-cég képviselője tavaly a divatbemutatónkon, ő mondta, hogy szeretné ezeket elvinni neki, az ő méretében az egészet legyártottuk, mert aktuális volt akkor a citrom, imádott mindent, ami citromos volt, akkor jött ki az új albuma, a Lemonade.
Úgyhogy felvette a ruháinkat, melyeket azóta sok más híresség is viselt, rengeteg magazinban használják a ruháinkat külföldön, legutóbb Hailey Baldwin viselte őket, de mi ezen már túl vagyunk. Nem erre fektetjük a hangsúlyt, ha kérnek tőlünk ruhát, természetesen küldünk, de nem azért dolgozunk, hogy mindenképp jusson el valakihez a ruha: már megvolt a jéghegy csúcsa, a legismertebb énekesnő felvette a ruhánkat, úgyhogy most vannak a cégünknek más fontosabb céljai” – mondta a tervező.
„Az utóbbi 3 évben lezártuk a cég korábbi fejezeteit, például a magyar celebes együttműködéseket is, és kifejezetten külföldre koncentrálunk. Persze megmarad a magyarországi jelenlétünk is, de az elmúlt években szerződést kötöttünk a Walt Disney-vel, a Warner Bros-szal, és van még két olyan világcég, melyekkel szintén dolgozunk, csak az még nem publikus. Enikővel nagyon szerencsése volt az egymásra találás, pont a legjobbkor sikerült, mert a nemzetközi jelenlétünket szeretnénk erősíteni. Megjelentünk már a Yoox.com-on, jelen leszünk Disneylandben, jelen leszünk Amerikában több online felületen és ehhez nekünk egy erős külföldi kommunikációra van szükségünk. Az, hogy itthon mi kell és mit szeretnek az emberek, az egy dolog, azt eddig is le tudtuk tenni az asztalra és ezután is meg fogjuk tudni csinálni. Külföldön nem tudunk azzal hirdetni, amivel itthon, nem népszerűsíthetjük azt, amit itthon, mert teljesen más a hazai piac, mint a külföldi.”
A hazai igényeket eddig is ki tudtuk elégíteni, ezután is ki fogjuk tudni
És ha már ennyire belelendült a nemzetközi karrierbe a Sugarbird, azt is megkérdeztük a tervezőtől, mik a terveik a hazai boltokkal és miben annyira más a hazai piac, mint mondjuk Amerika. „Nem annyira a kollekció maga, mint a gyártási mechanizmus más a hazai és a külföldre szánt darabok között. Például a magyar piac, pontosabban a közép-európai régió úgy működik, hogy minden héten van gyártás, minden héten nagyon sok új fazonnal rukkolunk elő. A magyar nők szeretnek lapozni a ruhák közt, amivel nincs semmi baj, csak ki kell szolgálnunk ezt az igényt és havi szinten 60 új fazont be kell tennünk az üzletekbe, mert kell az új.
Egy fazonból viszont csak 50-100 darabot gyártunk, azaz keveset. Külföldre a kollekciók legmegbízhatóbb, legkeresettebb fazonjait, erős imidzsdarabokat viszünk ki nagyobb darabszámban, körülbelül negyedévente 50-féle ruhát, mert ott más tematikával dolgoznak. A Heritage kollekció egy részét kiküldjük, az amerikai piacon erős például a kereslet a Macys áruháztól, ami nem bánja, ha egy kollekció színes. Van például egy body-nk Szerénkével és Lukréciával, ami a magyaroknak még mond valamit, meglepő módon egyre kevesebbet, de ezek a cicák, mint magyaros minták egy külföldinek nem jelentenek semmit. Viszont tök jól néz ki a két padlizsánalakú macska, úgyhogy ezeket a mintákat eléggé szeretik”.
Az, hogy a márka rajzfilmekben erős, nem csak az itthoni kínálaton érezhető, hanem a külföldi siker kulcsa is egyben. „Itthon egy töredékét mutatjuk be például a különleges Moana-kollekciónknak, amit a Walt Disney-vel egy nagyon izgalmas kollaborációban csináltunk. Tavaly arra kért fel minket a világon egyedüliként a Walt Disney, hogy készítsünk egy kollekciót a Moanához. Nem a karaktereket tettük a ruhákra, hanem más megközelítésben képeztük le a mesét. Egy nemzetközi fotóanyagot is készítettünk a kollekcióhoz és ez a munkánk rengeteg kaput megnyitott számunkra külföldi szinten, a londoni premieren, a BAFTÁ-n mutathattuk be a ruhákat, ahol a rajzfilm összes szinkronhangja megjelent Nicole Scherzingertől kezdve és mindenkinek nagyon tetszettek a ruhák. Hatalmas projekt volt, de úgy érzem, ezzel sikerült rengeteg külföldi kaput megnyitnunk és rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, hogy ezt folytatnunk kell. A bemutató után rögtön megkaptuk az amerikai forgalmazási jogokat” - mondja a tervező-cégvezető, aki Mihalik Enikővel is új vizekre evez:
Nem lesz több kínos kérdés
„Enikővel egy teljesen más dolgot hozunk létre: szeretnénk októberben egy olyan kollekciót kifutóra küldeni, ami már a 2018-as tavaszi-nyári ruhákat mutatja be, tehát nem azt, ami már a boltokban van, hanem egy szezonnal előre tervezünk, mint a divatházak. Enikő egy olyan személy a profizmusával, aki további fejlődésre inspirál, muszáj felnőnünk hozzá, ahogy a Disney-hez is muszáj volt. Úgyhogy most az a fontos feladatunk, hogy egyszerre két kollekciót alkossunk meg, az őszi-télit és a tavaszi-nyárit” - mondja a tervező, aki azért is örül annak, hogy idén beérik a nagy divatházak tempóját, mert így talán kevesebb lesz a koppintós hír velük kapcsolatban.
„Ez már egy másik szint és így ezentúl remélhetőleg nem lesz az, hogy „hú, már megint ugyanolyan a Sugarbird kollekció, mint a másik”, meg hogy koppintunk, mert egyszerre fognak megjelenni a kollekcióink. Mert perszehogy hasonlítanak a kollekciók, amikor mindenkit ugyanaz inspirál. Aki tudja, hogyan működik a divatszakma, az tudja, hogy a trendek nagyon egyértelműek, ezzel nem lehet szembemenni, nincs más opció. De ha mi is ugyanakkor fogunk tudni kijönni a kollekcióval, mint a többiek, nem lesz több kínos kérdés!”