Pár nappal azután, hogy óceáni hulladékból gyártott cipőkkel jött ki az adidas, itt a legújabb húzásuk a környezetvédelem jegyében. New Yorkban, a Biofabricate konferencián mutatták be az AMSilk biotechnológiai vállalattal együttműködésben készített adidas Futurecraft Biofabric modellt. A cipő felsőrészét 100 %-ban bioacél (Biosteel) szálak adják – ez egy a természetes selyemhez nagyon hasonló anyag, mely tulajdonságai nyomán a tökéletes alapja egy sportcipőnek: 15 százalékkal könnyebb a hagyományos szintetikus szálaknál, ráadásul ez a legerősebb eddig használt teljes mértékben természetes anyag, ami 100%-ban le is bomlik.
Az adidas és az AMSilk hosszútávú partneri kapcsolatra készül, melynek eredményeként egyre több bioacélból készült sportruházati cikket jelentetnek majd meg, a tudományt és a természetet segítségül hívva az innovációhoz. „Az adidas ezzel a lépéssel kifejezte elköteleződését a sportruházati ipar megreformálása mellett. A bioacél szálak használata páratlan innovációt jelent ezen a területen és nem utolsó sorban a következő nagy lépés a hosszú távú fenntarthatóság felé is” – mondta el Végső Péter, az adidas brand marketing menedzsere.
Mivel maradtak még bennünk kérdések szép számmal, megkerestük a márka PR menedzserét is. Például rákérdeztünk, hány darab készül és mennyibe fog kerülni, illetve egyáltalán forgalomba kerül-e majd ez a különleges újdonság (félretettük a bennünk dolgozó pesszimistát, aki abból indul ki, hogy ha a Parley óceáni hulladék-cipő 220 dollár és csak 7 ezer darabot gyártottak belőle, akkor tök mindegy itt, Magyarországon, hogy ezért az innovációért mennyit fognak elkérni az adidasnál: eleinte nyilván sokat és nyilván limitált széria lesz, alacsony darabszámmal.)
"Egyelőre kísérleti fázisban van a projekt, de 2017-ben már tervezik elkezdeni a forgalmazást. Nincs még hivatalos ár, annyi biztos, hogy mint minden innovatív termék esetében, kezdetben prémium áron fog futni, de a gyártási technológia fejlődésével ez csökkeni fog a tervek szerint" – árulta el nekünk Keserü Vagyim, az adidas PR menedzsere. Az is befolyásolja az árat, hogy a Biosteel-szálak előállítása mennyit kóstál, de például a Nike is megengedheti magának, hogy 720 dolláros edzőcipőket áruljon, szóval a magas költségek nem állhatnak a gyártás útjába, bőven vannak olyan edzőcipő-mániások, akiket a "prémium ár" nem riaszt el a vásárlástól, sőt.
A Gizmodo.com is utánajárt a dolgoknak, merthogy az árnál is érdekesebb kérdés, hogy a lebomló cipő vajon egyszercsak-hirtelen le fog-e esni a lábunkról? Természetesen nem. A lebomláshoz ugyanis egy különleges enzimre (proteináz) van szükség, melynek vizes keverékébe áztatva 36 óra alatt semmisül meg a fehérje-alapú fonalból készült lábbeli felső része (a talpszerkezet Boost technológiával készül, ott a fenntarthatóság jegyében az adidas terve, hogy teljesen kivonja a szűz műanyagot a gyártási folyamatból, de az nem bomlik le). A folyamat 100%-ban természetes, a cipő viszont nem bomlik le egy sima esőtől. Hogy a valóságban a lebomlást a vásárló mivel indíthatja majd meg, még a jövő zenéje: lehet, hogy adnak a cipő mellé egy zacskó "proteináz"-t?
"Nincs arra vonatkozóan infóm, hogy a vásárló maga lebonthatja-e, be lehet-e ilyet szerezni, de a lényeg itt sokkal inkább az, hogy a bioacél előállítása során nem keletkezik műanyag szennyezés, a teljes fenntarthatósági potenciál felderítése még folyamatban van az adidasnál" – nyugtatott meg minket Keserü. Mi meg most már tényleg nagyon várjuk a lebomló cipő piacra kerülését, már csak azért is, mert biztos lesz pár őrült az Instagramon, aki azonnal feloldja a drága cipőt, hogy videóját több millióan kattitnsák. Mi is a kattintók között leszünk.