Kora reggel Szentendrén gyűltünk össze, a világ legmegtalálhatatlanabb kávépörkölő üzemében, hogy szakértőinkkel karöltve keressük meg a legjobb őrölt kávét, amit a kiskereskedelmi üzletekben kapni lehet. Igen, tudjuk, az őrölt kávé a kávészakértők és imádók számára maga a halál, ám érdemes tényként kezelni, hogy a magyar lakosság túlnyomó többsége ezt vásárolja.
Laikus tesztelőink mellett három szakember vett részt a kóstolásban, a technikai hátteret Laczkó Gábor, a Kávékalmár tulajdonosa biztosította, aki igazi megszállott. Mert mi más lenne, aki képes a kotyogós kávéfőzőjét bedrótozni, hogy megmérje, hány fokon és hány másodpercig kell a kávénak lefőnie, hogy a legtökéletesebb eredményt nyújtsa.
Vissza_a_kotyogóhoz from Kavekalmar on Vimeo.
Tesztünk másik résztvevője Fekete Gergő, az Artizán pékség megálmodója, és az isteni Kardamomos-vaniliás tekercs mestere, amiből mi is kaptunk egy adaggal, hogy kompenzáljuk a kávét és a hajnali kelést. Harmadik profink pedig Schneider Balázs, a borairól méltán ismert Rókusfalvy Fogadó üzletvezetője, ebből adódóan rutinos kóstoló.
Az alapkoncepciónk az volt, hogy a 100% arabica kávékat keressük, ám kiderült, a legtöbb kávé csomagolásán ezt nem tüntetik fel, így a koncepciót úgy változtattuk meg, hogy a saját márkás láncok termékei mellett a legismertebb kávékat vettük meg, melyek mindenhol elérhetőek. Tesztelőink kérésére 9-ben húztuk meg a limitet, mindannyiunk érdekében.
A teszt előtt előtt a kávék pörkölésének intenzitását egy német kávéfanatikus által konstruált eszköz,a my-tonino segítségével mértük.A számok nem minőséget jeleznek, hanem csak annyit, mennyire világos illetve sötét a pörkölés. Minél alacsonyabb a szám, annál sötétebb a kávé, intenzívebb a pörkölés.
Fontos leszögezni, hogy az igazi kávéfanatikusok szerint a csomagolt őrölt kávé nem az igazi. Nyilván nem sokan engedhetik meg maguknak a mikropörkölőktől származó kávékat, ám szakértőink szerint még ebben az esetben is sokkal jobb szemes kávét venni, és az elkészítés előtt frissen darálni. A kávészem önmaga is egyfajta csomagolás, bár a külseje öregszik, a belseje jobban megvédi az aromákat, az őrlés után viszont felülete több ezerszeresére növekszik - így sokkal gyorsabban oxidálódik, öregszik.
A kávék a csomagolástól számítva két éven át őrzik meg minőségüket -legalábbis ezt a lejáratot kell ráírni jog szerint, ám még a vákuumcsomagolás ellenére is bőven túl vannak a legjobb napjaikon az előre megőrölt kávék, mire fogyasztóhoz kerülnek.
Arabica vs. robusta
Az arabica, ez az eredetileg Etipiából származó örökzöld növény a trópusi és egyenlítői övezetben, 1000 és 2500 méter közötti magasságban terem. Egy csésze arabica kávéban 60-80 mg koffein van. Ehhez képest robusta tengerszint fölött 200-800 méteren terem meg, a növény, ahogy a neve is sugallja, rendkívül ellenálló. A robustából főzött kávé keserűbb, fanyarabb, kevésbé aromás. Koffeintartalma magasabb: 100-140 mg csészénként.
A kávé készülhet robustából, arabicából, vagy a kettő keverékéből is, sőt természetesen az egyes területekről, neadjisten dűlőkről származó kávékat keverni is szokták, ez a blendelés. A kávé termesztéséről itt írtunk részletesen.
A kávékhoz gondosan kimértük a vizet (80 grammot), illetve a kávét (18 grammot), és egy Bialetti Brikkában készítettük el mind a 9 kávét. A precíz arányokra csak a lehetőség szerinti pontos összehasonlítás miatt volt szükség.
A kávékat fotósunk megszámozott papírpoharakba mérte, biztosítva ezzel a kóstolás elfogulatlanságát. A tesztelők maximum 5 pontot adhattak, így a versenyzők maximum 30 pontot érhettek el.
A frissen kibontott, majd számozott papírpoharakba tett őrleményeket először illat alapján pontoztuk, majd a pörkölés erőssége alapján haladva főztük le (főzte le Gábor, végtelen precízen), a lefőtt kávét pedig újra pontoztuk. Hosszas vita folyt arról, vajon a végső sorrendet az összpontszám (vagyis az őrlemény illata és a kész kávé íze/illata alapján kialakuló együttes pontszám), vagy kizárólag a lefőtt kávé értékelése alapján állítsuk fel. Végül ez utóbbi mellett döntöttünk, de a táblázatból kiderül az őrölt kávé illatára adott pontszám is.
9. hely Jacobs - A Merido Aroma
A sárga zacskó vidám reggelt ígér, valamint azt, hogy "különlegessé teszi a mindennapokat". A csomagolásból kiderül, hogy a kávét készítő szakemberek sok évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, és gondosan őrölték és pörkölték a kávét. Tán el kéne őket küldeni egy továbbképzésre. A csomagolásról nem derül ki, hogy milyen típusú kávét tartalmaz, de az igen, hogy hagyományos kávéfőzőben javasolt elkészíteni. A színtesztből kiderült, hogy a tesztalany viszonylag sötétre van pörkölve, a csomagolásról (a lejáratból visszaszámolva), hogy mire kibontottuk, 9 hónapot áll(hatot)t vákuumcsomagolásban.
"Csipetnyi fahéj, az illatán javított a fahéj, egy fokkal frissebb pörkölésű, mint a 9-es (Segafredo)" "Az őrlemény aromái alapján igen vegyesek voltak az asszociációk, ami kóstolás után csipetnyit szelídült:„Az illata alapján még rosszabbra számítottam, a restiíz maradt". "Nagyon vékony, semmi gyümölcsösség, de savasság se".
8. helyezett - Segafredo Intermezzo
Mindenki felszisszent amikor kiderült, hogy az utolsó előtti helyen a Segafredo kávéja végzett, hiába, mi is bedőlünk a reklámoknak. A viszonylag sötétre pörkölt kávé összetételéről annyit lehet tudni, hogy arabica és robusta keverék, a csomagolásának elejéről még az se derül ki, hogy kávét tartalmaz, ezt mini betűkkel nyomták rá a csomagolásra. Két piktogram jelzi, hogy ezt rakhatjuk karos gépbe illetve kotyogós kávéfőzőbe is. Június végén csomagolták, tehát viszonylag frissen. Ehhez képest tesztelőink nagyon lepontozták.
"Keserű, égett gumi íz" "Ázott dohány, oda nem illő illat. Égett"- írták tesztelőink. "Oda nem illő illat, kellemetlen íz, ez megöl engem!" - hogy csak néhány kiragadott mondatot idézzünk.
7. helyezett - Douwe Egberts Karaván
Erőteljes piros színű csomagolás, 8-as erősség - áll a csomagoláson. Élj tűzzel! felirat. Éltünk volna, ha lett volna benne bármiféle tűz, de nem volt. A színe a legsötétebb mind közül, 61 pontot kapott a skálán, a cég szerint közepes pörkölésről van szó. Az ideális ízélményhez 6 grammot javasolnak, valamint javaslatot tesznek az elkészítési módra. Izgalmas ízvilágot, intenzív ízt ígérnek, karakteres keserűséget és enyhén fűszeres jegyeket. Ezt is januárban csomagolták, nem is tett jót neki, vagy mindig ilyen volt - ki tudja.
Tesztelőink finoman szólva sem ájultak el tőle. "Ilyet a vidéki kiskocsmában adnak, retro presszós pohárban." "1986, anyámmal állok Zánkán az utasellátóban, és az utolsó kávécseppeket cukorral megihatom." "Csokiba mártott dió, vajas krémes" "Semleges, kis ceruzahegyezékkel, kellemetlen ízek, bántó aromák."
6. helyezett Spar Budget kávé
Minimalista csomagolás, még a papírra sem költöttek, csakúgy mint Segafredoék. Őrölt és pörkölt, erős és intenzív aromát ígér, és ezt be is tartja. Nem derül ki, hogy mibe érdemes használni, hogy milyen kávéból készült, ráadásul a képen lévő kávé is csak illusztráció. Világosabb pörkölés. Ehhez képest egy csomó kávét legyőzött, ami kilónkénti 1440 forintos árát tekintve becsülendő dolog.
"Égett, halló, ez nem jó" "Keserű lecsengés" "Szomorú valóság"
5. helyezet - Bravos Classic
A Bravost nem tudtuk kihagyni, ha már Szentendrén teszteltünk, és ez a cég is helyi, ennyit minimum megérdemeltek, ráadásul a 3 az 1-ben kávék után kíváncsiak voltunk mit tudnak. Mindenesetre imádjuk a reggeli kávéillatot, ami beteríti a 11-es utat. Visszafogott bézses csomagolás, jelzés, hogy mivel javasolt elkészíteni - gyakorlatilag bármibe mehet, lehet belőle filterestől a kotyogós kávéig minden. Közepesen sötét pörkölés, a lejárat alapján májusban csomagolt kávét kóstoltunk.
"Ázott kávé illat" "Savanyú, bántó, végül keserű" "Nincsenek savak, kesernyés lecsengés".
4. helyezett Hofer Extra
Hofer Extra néven fut az Aldi kávéja, amelyből csak fél kilósat találtunk a polcon. Németesek előnyben, a csomagolás elején ugyanis csak német szöveg van. De legalább nagy betűkkel vésték rá, hogy 100 százalék arabica. Jár a piros pont az UTZ minősítésért. Azt ígérik, hogy a kávé gazdag aromájú, finom, zamatos, gondosan válogatott kávészemek keveréke, melyet a trópusi nap alatt érleltek. Ahhoz képest, hogy a kávé már egy éve állt a zacskóban, nagyon jó eredményt ért el. A legvilágosabbra pörkölt kávéról beszélünk az ő esetében.
"Egészen világos, pirospaprika illatú, összezavarodtam " " Nincs illata" "Savanyú csoki, kevésbé bántó, mint a többi" "Érezhető savasság."
3. helyezet Tchibo Family
Élénkítő íz, markáns aroma, hatos erősség - áll a zacskón. A csomagolás szerint a pörkölt kávék közül "a legkedveltebb a magyar fogyasztók körében a 2014 teljes éves értékesítési mennyiség alapján". Januári csomagolás, a többihez képest világos pörkölés, a kávé szó a csomagolás elején egyáltalán nem szerepel, és az sem derül ki, vajon arabica vagy robusta fajtát rejt, esetleg mindkettőt.. Azt viszont jelzik, hogy milyen kávéfőzővel ajánlott lefőzni.
"Vanília, kávés milkacsoki, hosszú lecsengés." "Gyenge gyümölcsösség, vékony"
2, helyezet - Omnia Classic
A magyar ember kávéja az Omnia. Decens ezüst csomagolás, több mint 250 éves tapasztalat, válogatott alapanyag. A csomagolás utal az UTZ certifikációra, de a megadott honlap ( www.douwe-egberts.hu) nem él. Hetes erősséget ígér a felirat, ismeretlen kávébab fajta, piktogrammal jelzett felhasználás, grammra megadott mennyiségi javaslattal. Eredeti pörkölés - áll a csomagoláson, amelynek az elejére rákerült, hogy a termék, amit a kezünkbe fogunk - kávé.
"Érezhető savasság, nincs komplexitás, kesernyésség" "Ez a legkávészagúbb" "Grapefruit"
1. helyezet - Bellarom Gold
Tesztelőink erőteljesen hüledeztek, amikor kiderült, hogy nem valamelyik ismert kávé nyert, hanem egy diszkonté. Azon lehet vitatkozni, hogy a csomagolás vonzó-e, mindenesetre ezt egyik terméknél sem pontoztuk. A csomagoláson jelzik az intenzitást (5- a hetes skálán), az ízt és a testességet is. 100 százalék arabikát rejt a zacskó. Világos pörkölés, derül ki a mérésünkből.
"Kellemes citrusosság, kesernyés lecsengés" "csokiba mártott cseresznye, tejkaramell" "Savas lecsengés"
Név | Forgalmazó | ár | ár/kg | színmélység | pontszám íz | pontszám őrlemény illata |
Bellarom Gold | Lidl | 599.- | 2396.- | 92 | 17 | 18 |
Omnia Classic | Douwe Egberts | 799.- | 3196.- | 80 | 15,5 | 17 |
Tchibo Family | Tchibo Budapest | 549.- | 2196 | 93 | 14 | 16 |
Hofer Extra | Aldi | 1199.- | 2398.- | 98 | 13 | 15 |
Bravos | Mocca Negra Zrt. | 429.- | 1716.- | 87 | 12,5 | 11 |
Spar Budget kávé | Spar | 359.- | 1436.- | 80 | 10 | 9 |
Karaván | Douwe Egberts | 649.- | 2596.- | 61 | 9,5 | 13 |
Intermezzo | Segafredo Zanetti | 629.- | 2516.- | 72 | 9 | 9 |
Jacobs Merido Aroma | Mondelez | 499.- | 1996.- | 92 | 8 | 14 |