Jópárszor foglalkoztunk már felkapott, tudatosan dolgozó divatbloggerekkel és azok karrierjével, ahogy azt is bemutattuk, hogy egyes jó marketingérzékkel megáldott bloggerek oldalából miként lesz jól csengő márkanév. A Fashion Toast szerkesztője, az 574 ezer Instagram követővel rendelkező Rumy Neely például a Next modellügynökséggel szerződött le és a Forever 21 arca lett, az 527 ezer követőt számon tartó Bryanboynak pedig nemcsak azért fizetnek, hogy beüljön a divatbemutatók első sorába, de rendszeresen feltűnik az amerikai Topmodell leszek című műsorban is. A fent említett blogerreknél már jóval nagyobbat kaszál a 3,7 millió követőt magáénak tudó Chiara Ferragni, aki volt már a Nike, illetve az amfAR gála szépségnagykövete is elmúlt időszakban. A Harpersbazaar.com ezúttal a We Wore What blog szerkesztőjével ült le beszélgetni a jelenséggel kapcsolatban.
A riportnak természetesen volt aktualitása is, ugyanis a mindössze 22 éves blogger a napokban lépte át az egy milliós álomhatárt Instagram oldalán, azaz ma már több mint egy millióan kíváncsiak arra, hogy Danielle Bernstein milyen ruhákat hord, mit eszik-iszik, vagy hogy hova jár nyaralni és szórakozni. Persze a legtöbb ember vélhetően tisztában van azzal, hogy ezek a bloggerek nem szívességből és ingyen posztolnak és népszerűsítenek bizonyos termékeket, de azon mi is megdöbbentünk, hogy egyes márkák mennyit hajlandóak fizetni egy-egy előre beállított hangulatképért cserébe.
„Ez egy mérföldkő számomra, várhatóan 10-15 napon belül már jóval több szponzorált tartalmat tölthetek fel az oldalra”– mondja Bernstein, akinek a Next modellel való szerződése alapján eddig 5000-15.000 dollárt (kb.1,3-4,1 millió forint) fizettek egy-egy szponzorált posztért, azaz egyetlen Instagram képért. Ez az összeg a megegyezés feltételeitől függően mehet akár felfelé és lefelé is, attól függően, hogy a megbízást adó márka milyen hosszútávú elkötelezettséget, vagy mennyi Instagram képet szeretne rendelni.
Bernstein szerint egyre több márka szeretne szakemberek közreműködésével részt venni az Instagramon zajló folyamatokban, de még mindig vannak olyan cégek és tervezők, melyek ajándékokkal szeretnék rávenni a bloggereket arra, hogy posztolják ki termékeiket. „Nemrég a Milly küldött egy túl fényes, kék színű táskát. Mire én visszaírtam nekik, hogy tetszik ez a táska, de nincs véletlenül feketében?” – mondja Bernstein, aki ajándék fejében is hajlandó együttműködni a tervezőkkel, de most már szelektálja ezeket a megkereséseket.
Vannak olyan szerződések is – gyakran az ügynökségen keresztül – amelyben a blogger egy bizonyos számú Instagram poszthelyet biztosít a márkának, ilyenkor előfordulhat, hogy a konkurens cégek hasonló hirdetéseit egy időre mellőzi vagy csak egy héttel később teszi ki oldalára. Szakmai becslések szerint a márkák több mint egymilliárd dollárt költenek szponzorált Instagram hirdetésre évente. „Különösen a divatszakma lát gyors gazdasági növekedést az Instagramban" – mondja a Dash Husdon társalapítója és vezérigazgatója, Thomas Rankin, aki egy olyan programot fejlesztett ki, ami lehetővé teszi az Instagramon való online vásárlást.
Az Instagram alapítója, Kevin Systrom még a párizsi divathétre is ellátogatott, hogy utánajárjon ennek az őrületnek. Többek között járt Jean Paul Gaultier couture szalonjában, találkozott Karl Lagerfelddel és a Louis Vuitton vezetőtervezőjével, Nicholas Ghesquière-rel, de beszélgetett divatbloggerekkel, modellekkel, szerkesztőkkel és más márkák tervezőivel is arról, hogy mégis miért kapta fel pont a divatipar a fotó-megosztó oldalt.
„Amíg az Instagramról jönnek a látogatók az oldalunkra, addig nincs szükség arra, hogy átalakítsuk az értékesítési stratégiánkat. A statisztikák alapján egyes bloggereknek nagyon hűséges követőtáboruk van. Az Instagram bebizonyította, hogy a termékmegjelenítés és a márka népszerűsítése szempontjából igenis érdemes befektetni az Instagramba. Bár ez a változás minden bizonnyal megváltoztatta a hirdetők gondolkodásmódját, hozzáállását és marketingkultúráját is az elmúlt időszakban, de a dollárban mérhető eredmények magukért beszélnek. Az Instagramon a hirdetések kevésbé tűnnek erőltetettnek, mint más platformokon” – mondja Rachel Sacks-Hoppenfeld a Loeffler Randall online kereskedelemért felelős igazgatója.
Bernstein az utóbbi időben csak a Lancôme és a Virgin Hotels megbízásából posztolt az Instagramra. A Lancôme egyik új termékét, a Miracle Cushion nevű folyékony alapozót népszerűsítette, amit általában a reggeli rutin részeként jelenített meg az oldalon. A Virgin Hotels megbízásából pedig a lánc chicagói szállodájának megnyitóján pózolt a Virgin alapítójával és tulajdonosával, Richard Bransonnal. „Határozottan a tavalyi év volt a legjövedelmezőbb. Nem szeretek pénzről beszélni, de maradjunk annyiban, hogy ez több mint amit valaha gondoltam volna, hogy 22 évesen keresni fogok. Teljes mértékben eltartom magam és ezt hat számjegyű összegből teszem. Spórolok, befektetek, próbálok mindent okosan csinálni és tovább is tanulok.”
A fiatal blogger a Instagram biznisz legtetején helyezkedik el, ahol még mindig nagy jövedelmi különbségek figyelhetőek meg. Átlagban, ha több százezer követője van egy bloggernek, akkor az 500-5000 dollár (kb.1.3-4.1 millió forint) között keres, de ha valakit több mint hatmillióan követnek, akkor annak a díja 20.000-100.000 dollár (kb.5,5-27,6 millió forint) is lehet képenként. „Ez egyfajta őrület”– összegzi a zavarbaejtő adatokat Rankin.
Persze kiben ne merülne fel a kérdés, hogy ezeknek a bloggereknek tényleg azért fizetnek, hogy üljenek vagy heverésszenek például egy kanapén, majd olyan képet posztoljanak erről, mintha mindez véletlenül történt volna meg? Igen, és éppen ez a lényeg. Sőt, Bernstein dolgozott a Project Runway egyik kampányán, ahol a jól fizető szerződése alapján olyan képeket kellett posztolnia magáról, amelyeken egy heverőn ül. ”Mintha éppen a showt néztem volna. Ez nem egy editorial fotó, nem is akar annak tűnni. A pillanatot próbáljuk inkább megragadni” – magyarázza a lényeget Rankin.