Az Österreich Werbung budapesti képviselete szervezett programokat május 16-tól 22-ig „A szomszéd lakása” címmel, hogy így hozzák közelebb a mai Ausztriát: a zenén, designon és gasztronómián kívül szerencsére a divatot sem hagyták ki a szórásból és jó ízléssel Lena Hoscheket hozták el nekünk a Kogart Házba.
Az Ausztria kortárs oldalát bemutató kiállításra az osztrák divattervező egy „divatkockát” készített, egy különleges, bejárható fotómontázst, mely akár a Mad Men Betty Draperének szobája is lehetett volna. A tervező és modellei a „kocka” előtt mutatkoztak be, itt beszélgettünk Hoschekkel, aki Ausztria többi fiatal tervezőjéhez hasonlóan munkáiban izgalmas és érdekes módon egyesíti a hagyományokat és a modern pret-à-porter szemléletet.
Hoschek részletesen és kiváló angolsággal mutatkozott be a közönségnek. Megtudtuk, hogy már gyerekkorában ruhákat tervezett mackóinak, és mindig az volt legnagyobb álma, hogy tervező lehessen. Az osztrák iskolák elvégzése után Vivienne Westwood londoni stúdiójában szerzett gyakorlatot, majd 2006-ban, mindössze 24 évesen megalapította saját márkáját. Kollekciói nem követik a trendeket, nem a szokásos módon menők, hanem a 40-es, 50-es évek stílusát idézik, tradicionális anyagokból, igényesen vannak elkészítve és kiemelik viselőjük nőies oldalát. A Marilyn Monroe-s, rockabillys ruhák mellett tradicionális osztrák népviseletet is készít, a nőies sziluett megszállottja.
Köszönöm, hogy erre költik a pénzüket
„Vivienne Westwood mellett dolgoztam 8 hónapig, ami nagyon érdekes volt és fantasztikus. Utána azt gondoltam, hogy ha már itt vagyok a divatiparban, kéne saját márka: miért dolgozzak kevés pénzért másnak, ha kevés pénzért dolgozhatok magamnak is? Így kezdtem a márkát, egy 50 négyzetméteres műhelyben, mindent magam csináltam, rajzoltam, szabtam, varrtam, árultam, hirdettem, takarítottam, könyveltem. Nagyon szerencsés voltam, mert a kezdetek után hamar beindult az üzlet. A karrieremet és mindent, amim van, a vásárlóimnak köszönhetek. Katy Perry és Lana Del Rey is köztük van, de nem csak nekik, hanem az összes vásárlómnak szeretném megköszönni, hogy arra költi a pénzét, amit én csinálok” – mondta Hoschek a neki szervezett bemutatkozáson, melyre a pret-a-porter kollekciójából hozott ruhákat.
„Berlinben 5 éve mutatom be pret-a-porter ruháimat a Fashion Week-en. Ez a fő csapásirány, de van egy tradicionális vonalunk is, amit nem üzleti érdekből csinálok, hanem azért, mert nagyon szeretem az osztrák hagyományokat, a gyönyörű ruhákat. A ruhák formája és kialakítása is tradicionális” – mondta a tervező, akinek 22 alkalmazottja között külön varrónője van az akár ezer eurós dirndlik készítéséhez.
„Van egy haute couture vonalam is, a Lena Hoschek Atelier, kezdetben évente 5-10 esküvői ruhát készítettem, most már 6 ember dolgozik a couture kollekción, így kicsit több rendelést is fel tudunk venni. Már készítünk estélyiket is, nem csak esküvői ruhákat” – teszi hozzá.
Az internet futtatta be
Hoschek különleges mintás anyagait általában Olaszországban vásárolja, de Indiából és Kínából de is rendel, de mint mondja, ott tudni kell, hogy kitől vásárol. „Első a koncepció, aztán jön az anyagkeresés. Korábban mi is terveztünk nyomatokat, mert a virágok egyáltalán nem voltak divatban, de mostanában már könnyű jókat találni.” Bár már ránézésre is a rockabilly ugrik be az embernek a ruháiról, ő sokáig nem tudta, hogy különös 50-es évek mániájának van szubkultúrája: az internet segítségével talált rá a hozzá hasonlóan gondolkodó fiatalokra. De nem csak ezt köszönheti a netnek.
„Sok amerikai megrendelőnk van, szeretik a tradicionális ruháinkat is, de a szállítás és az adók miatt nagyon nehéz őket kiszolgálni, mert nagyon sokba kerül. A nemzetközi hírnevet is az internetnek és a médiának köszönhetem. Sok fotózásra elkérik a ruháimat, írnak rólam, gyorsan elterjedt a nevem. Mostanság ha az embereknek tetszik valami, azonnal megosztják, így nem kell arra költenem, hogy komoly lapokba bekerüljenek a ruháim” – mondta Hoschek, akinek egyik leghíresebb kliense az amerikai Lana Del Rey.
A Lana Del Rey sztori
„Nagyon szeretem a zenéjét, a stílusát, úgyhogy küldtünk neki pár ruhát ajándékba. Aztán később a stylitja bejött a berlini showroomba, összeszedett pár ruhát. Vicces volt, mert általában a stylistoknak alá kell írnia egy szerződést, ha elvisznek ruhát fotózásra, eseményre, de amikor odaadtuk neki a szerződést, azt mondta, hogy ő nem ír alá semmit, majd el is ment. Gondoltuk, na ez nem is Lana stylistja volt, át akart verni, de egy órával később visszajött Lanával együtt! Nagyon kedvesek voltak, és ezek után persze megkaptak mindent ingyen. A turnéján 4-5 ruhát is felvett tőlünk, nagyon büszkék vagyunk erre. Couture ruhákat is hordott tőlünk, Bécsben eljött hozzám ruhapróbára, mert amit Cannes-ban viselt tavaly, azt mi készítettük” – válaszolta egy újságíró kérdésére a tervező.
„A kedvenc formám az 50-es években divatos sziluett, ez a legnőiesebb, legszebb forma, általában ragaszkodom a vonalakhoz, de minden kollekciónak van egy fő motívuma: idén nyáron a piknik, télen a femme totale, ami nagyon sötét, vampos, franciás, nőies. 2013 telén orosz kollekciónk volt, a következő nyáron pedig afrikai ihletésű kollekciót készítünk. Mindig más a fő motívum, de megmaradnak a tipikus Lena Hoschek vonalak” – mondta el a sikeres vállalkozást vezető Hoschek kérdésünkre.
Egy sikeres nő
Divatháza múlt télen saját, Franciaországban készült parfümmel jelentkezett, mely a ruhákhoz illően „tipikus femme fatale-os, nehéz és szexi, tökéletes esti randikra. Különleges nőknek való.” A nagy kereslet miatt kiegészítőkészítésbe is belevágott Hoschek, akinek apja cipőkereskedő volt, így voltak kapcsolatai a szakmával.
„Először kooperációban készítettük egy osztrák cipőkészítő-vállalattal a lábbeliket, hogy a berlini divathéten legyenek a ruhákhoz illő cipői a modelleknek, de akkora kereslet volt rájuk, hogy rájöttem, kell cipőt is árulnunk. Olaszországba utaztam, hogy keressek megfelelő gyártót, előző télen jártam ki, hogy kikísérletezzük a megfelelő formát. Nagyon utálom a kényelmetlen magassarkú cipőket, az első prototípusban majdnem hátraestem, nem volt jó. Sokat kellett kísérletezni, hogy a cipőim szépek és kényelmesek legyenek. Nekem fontos, hogy a mindennapokban hordhatóak legyenek” – mondja Lena Hoschek, aki épp megéli álmait, ennek megfelelően azt reméli, 5 éven belül lesz 2-3 gyereke és egyébként pont ugyanazt fogja csinálni, amit most. Ruhákat tervez.