A Napsugár von Bittera márka még csak négy éves, nemzetközi eredményei alapján mégis bőven eljutott már arra a szintre, hogy a többi sikeresnek titulált magyar márka mellett emlegessék. Az egyedüli magyar tervezőként az Il Bacio di Stilében külön szekciót kapó tervezőnő kreációit korábban a Dolce&Gabbana fiatal dizájnereknek létrehozott milánói Spiga2 üzletében is árulták,utána pedig már Hongkongtól Németországig lehetett találkozni a kreációival, legújabb kollekciójának még a brit Vogue is külön anyagot szentelt. Mindezek ellenére a hazai divateseményeken hírét sem hallani. Legújabb, tavasz-nyári kollekciójáról, a hazai divatéletről és a nemzetközi piacról beszélgettünk a tervezővel.
"Humor!” – vágja rá Napsugár von Bittera szinte azonnal arra a kérdésre, mit tekint egy kollekció kiindulási pontjának. "Nem vesszük magunkat túlságosan komolyan és ez így is van jól, ennek ellenére mindig átgondoljuk, mivel érdemes foglalkozni az aktuális szezonban.” A koncepció pedig úgy tűnik, nagyon is működik: egy évvel megalakulása után már a Dolce&Gabbana tervezőpárosa is felfigyelt az akkor még gyerekcipőben járó márkára.
"Imádjuk a humort, a mostani szezonban átértékeltük a klasszikus meséket, az idei kollekciót Hófehérke, Hamupipőke és a gonosz mostoha hármasa uralja, utalva a női nem komplexitására, hiszen egyszerre él bennünk a naiva és a díva is. Teljesen új szimbólumrendszert találtunk ki, ami a lézervágási technikákon is visszaköszön, illetve a ruhák nagy részét ezúttal is kézzel készítettük" – részletezte a 2014-es tavaszi-nyári kollekciót a tervező.
A humor egyébként tényleg érződik a darabokon, elég csak azzal a Hófehérke és a hét törpe pólóval példálózni, ami a főhősnő és hét társának újragondolt viszonyát dolgozza fel: a hét törpét az évszázad hét legjelentősebb férfi színésze testesíti meg, akik mind Hófehérke szoknyája alá próbálnak beférkőzni, miközben a gonosz mostoha – az eredeti szerepénél megmaradva – továbbra is azon van, hogy megmérgezze Hófehérkét. Hamupipőke történetét sem kímélték, a XXI. század normáit figyelembe véve az ő sztoriját a Facebook és a netes társkeresők világába ültették. "Ha egy nő egyik nap komolyan veszi magát, akkor dívának öltözhet és felveheti Hófehérke fehér kabátját, ha pedig épp vicces kedvében ébredt, csak felhúzza a Hamupipőkés pólót és egy farmert." A pólók egyébként a márka megszokott árai alatt mozognak, úgyhogy egy ilyen darabot az is beszerezhet, aki a félmilliós bőrkabátokban csak gyönyörködni szokott.
A Napsugar von Bittera prémium-kategóriás márkának számít, míg világviszonylatban nézve viszont egyáltalán nem nagy dolog egy bőrkabátra akár fél millió forintot áldozni. "Rengeteg munka és anyagköltség egy minőségi, jó szabású bőrkabát elkészítése, ezt nem lehet és nem is tudjuk olcsóbban eladni. A mi kabátjaink kézimunkával, lézervágással készülnek, van rajtuk lávakő, kristályberakás, plexi, de akár igazgyöngy is, ami már alapból drága mulatság. Egy-egy ilyen kabát elkészítése legalább 48 órát igényel, de ha tele van díszítve, akkor erre rájön még legalább másfél hét. Ezek a darabok tényleg befektetések, tehát mondhatjuk, hogy mi tudatosan a nehezebb utat választottuk" – mondja a tervező.
Prémiumkategóriás divatházként minden darabot perszonalizálnak, a cipzárhúzótól kezdve a szabásvonalakon át az anyagfelhasználásig ez is a márka védjegyének számít. "Az a minimum, hogy minőségi, egyedi legyen a ruha, hogy tíz év múlva leakasztva a fogasról is ugyanúgy mutasson, mint amikor megvették."
A brandépítés döntő kérdés egy márka életében és legalább olyan fontos, mint egy jó kollekció összehozása, tudatos és törtető munka nélkül ezt szinte lehetetlen elérni. A formavilág, a díszítés világa, a kollekciók koncepciója alkotják a brandépítés DNS-ét. Ha hétköznapi anyagokkal dolgozik egy tervező, a kollekciója elvész a körforgásban. Viszont ha jól felismerhető szabásvonalakkal, minőségi anyagokkal dolgozik, munkája kitűnik a több közül, az emberek megszeretik, felismerik az egyedi vonalvezetésről és a többi apróságról, ami egy márkát egyedivé tesz.
"Mi már a márka megalapításakor is ugyanolyan vad és extravagáns ötletekkel álltunk neki ennek az egésznek, mint most. A divattervezés nem arról szól, hogy a párizsi fashion weekről lemásoljunk valakit: saját anyagokkal és önálló gondolatisággal lehet csak hosszú távú sikereket elérni. Én bevállalom az a rizikót, hogy a nyakamon maradhat a ruhák nagy része, viszont ha nagyban gondolkodsz és maradandót akarsz alkotni, ahhoz rengeteg munka, de főleg kísérletezés kell. És még akkor sem garantált a siker" – fejtette ki a Díványnak a tervező.
"Lokálisan sokaknak sikerült már beírnia a nevét itthon a szakmába, de a mi célunk a nemzetközi siker, ennek rendelünk alá mindent. Én például személytelen anyagokkal egyáltalán nem dolgozom, csak olyanokat választok, ami megfog, ami különleges, ami felismerhető, ami meg fogja adni azt a pluszt a ruhának, amitől az ezer közül is felismerhető lesz."
A márka kizárólag a nemzetközi piac felé orientálódik, viszont ennek is megvannak a maga nehézségei. Bár az internet nagyban megkönnyítette, a kommunikáció még mindig nehézkes, sokszor hiányzik a személyes jelenlét a kollekciók prezentálásakor. A márka jelenleg Párizsba és Londonba küldi a kollekcióit, itthon gyakorlatilag csak az a pár darab van, amit a showroomban találni, no meg persze az Il Bacióban.
"Rendíthetetlenül hiszek abban, hogy a siker nem pénz, hanem színvonalas kollekció kérdése. Milyen gondolatiság van mögötte, hogy van felépítve és milyen anyagokat használnak. Nem lehet kompromisszumot kötni és alább adni, mert azaz egészre kihatással van. Párizsban akkora a konkurenciaharc, hogy nem teheti meg egy tervező sem, hogy egy hanyagul összerakott, rossz minőségű anyagokból felépített kollekcióval rukkoljon elő. Illetve megteheti, de akkor neki annyi is volt szakmailag" – részletezte Napsugar von Bittera.
Nemzetközi szinten hatalmas lehetőségek rejlenek, viszont minden térségre más kollekciót kell csinálni, ezért a piac szempontjából mindig változó a helyzet. "Más piacon fogy jobban a téli, máshol a nyári kollekciónk, nyáron sokkal több a selyem, télen a bőr, a meleg-áru a kreációk között. Erős az ázsiai piacunk, de Kanadában, Svájcban, de az olasz, német és osztrák piacon is erősek vagyunk, illetve a Vogue és a Glamour nemzetközi oldalára is felkerült már a Napsugar von Bittera márka. Ez nagy lökést adhat a jövőben, hiszen ez a nemzetközileg is elismert stylistoknak elég jó referencia."
A márka rövid és hosszútávú tervei között szerepel a párizsi mellett a londoni divathétre kikerülés, illetve mono-store-ok beindítása, ezekhez viszont nem szabad megtörnie a jelenleg felfelé ívelő karriernek. "Most azon dolgozunk, hogy tavasszal a londoni divathéten is debütálhassunk, mivel ez hatalmas lökést adhatna a márkának. A legnagyobb célom persze az, hogy világszerte saját boltjaim legyenek. Mindenféle elfogultság nélkül úgy gondolom, hogy erősek a termékeink. Folyamatosan figyelem a nemzetközi trendeket és úgy látom elég eladhatóak és trendkövetőek vagyunk, világviszonylatban még árértékarány szempontjából is jól állunk. Ki tudja, talán még össze is jöhet" – mondja nevetve. Ha így is lesz, mindenképpen beszámolunk róla.
Tetszik önnek a Dívány Tejben-Vajban blogja?
Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy érdekes posztunkról sem!