Kicsit újra kell gondolnunk, mennyire lesz vidám nyarunk a magyar tervezők szerint: míg a Marie Claire Fashion Days tervezői inkább világos, mintás darabokkal rukkoltak elő, az egynapos Toni & Guy Fashion Week Budapesten voltak bőven fekete és szürke kreációk. Szegedi Kata sok sötét ruhát tervezett a grunge ihletésére, a Nubu szobrokat idéző kollekciót, a Je Suis Belle szürkés-sárgás, légies kollekciót küldött a kifutóra. Nanushka ruhái egyre játékosabbak, mintásabbak, a USE pedig továbbra is ragaszkodik a lézervágott és szimmetrikus mintákkal nyomott holmikhoz.
A mindig maratonira nyúló egynapos divathétről több szerző beszámolóját olvashatja egy cikkben, és bár a bloggerek véleménye különbözhet egy-egy kollekcióról, az tény, hogy a befutottnak tekinthető magyar tervezők fő inspirációs forrása jövő tavaszra a múlt volt: akit nem a grunge, vagy a 80-as évek egyéb trendjei ihlettek meg, az még régebbre nyúlt vissza, esetleg párizsi múzeumban kereste az ihletet.
Szegedi Kata
Kicsit nehéz Magyarországon negatív véleményt írni kollekciókról, mert az első vád, ami a szerzőt éri az az, hogy rosszindulatú, vagy "nem tud örülni a hazai tervezők sikerének", viszont a napot megnyitó Szegedi Kata bemutatóját kicsit keserű szájízzel hagytuk el. Abban természetesen egyetértünk, hogy minden tervezőnek kell olyan jegy, amiről a laikus közönség is könnyen felismeri a munkáit, a kérdés az, hogy hány szezonon keresztül lehet új ötletek nélkül, évekkel ezelőtt kitalált szabásvonalakkal és a manapság igen népszerű printekkel felépíteni egy-egy kollekciót. Szegedi Katára pedig sajnos most ez jellemző, sokszor a kivágásokat és mintákat leszámítva egy teljesen egyszerű ruhát kapunk.
És hogy mit láttunk ma a kifutón? Ha valaki a tervező 2014-es tavaszi-nyári szezonra tervezett ruhái közül válogatna, akkor könnyen belefuthat a már említett printekbe, haspólóba és hozzá való magasított derekú szoknyába. A fekete szín most is meghatározó lesz az év melegebb hónapjaiban is, a sifonbetétes szaténruhákban pedig szintén nem lesz hiány. Úgy tűnik, az aszimmetria jövőre is divat lesz, a selyemszerű anyagokkal és az enyhén oversize fazonnal együtt. Az itt-ott kivágott hátrésszel rendelkező ruhák ugyan érdekesek, viszont csakis vállfán, hiszen amint a modelleken látjuk őket viszont, rájövünk, hogy a szabásuk miatt annyira elállnak a viselője hátától, hogy sajnos nem mutat jól. Még Srej Zsófin és Kondás Katán se, sajnáljuk. Az előző kollekció zászlóshajójává avanzsálódott bomberdzseki is feltűnik, most laphajtott változatban, a Givenchy virágmintáit és a 80-as éveket idéző printekkel.
A harcoshal után a márványra hajazó és egy halom szög fotójával nyomott ruhákat vásárolhatunk Szegedi jövő évi kollekciójából, amelyben a fekete szín mellett a halvány királykék is feltűnik. Minden tervező saját maga találta ki a modellek sminkjét, frizuráját és lábbelijét is, itt nem teljesen értettük a bumfordi cipőket. A csillogó anyagokról a Szegedi által oly szeretett 80-as évek jutnak az eszünkbe (sajnos nem a szebbik része). Amire még felfigyeltünk, az a felsők alján és nyakrészén található erőteljes gumírozás. A pár perces divatbemutató természetesen tapssal zárult, de erről Grace Coddington September Issue-beli mondatai csengenek a füleinkben: "Bármit odatehetünk a kifutóra, úgyis ott fognak ülni és végig tapsolnak majd."
NUBU
A NUBU-nál is éreztük ezt a kollekciókon átívelő vezérfonalat, itt viszont sokkal több frissességet láttunk. A ruhákon belül blokkokat képeznek egyrészt a színek, másrészt az anyagok találkozásai is. Főleg neutrális árnyalatokkal találkozhattunk, amelyek sokszor geometriai minták képében jelentek meg. A bumfordi cipőket leváltották a decens saruk (mi is elfogadnánk őket), a modellek pedig erőteljes, rajzolt szemöldököt kaptak. Váltakozva láthattunk lepedőszerű, légiesen könnyed és csillogó, már-már zsákszerű anyagokat, a vállbetétek és a szőttes anyagból készült zsebek, illetve rátétek a legegyszerűbb ruhát is remekül feldobták. Külön kedvenceink voltak a táskák, amik közül a krémszínű shoppert látva többen felsóhajtottunk.
Tetszik önnek a Dívány Tejben-Vajban blogja?
Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy érdekes posztunkról sem!A kéttónusú szettek a nemzetközi kollekcióban nyár végén tűntek fel, örülünk, hogy hozzánk is relatív hamar megérkeztek. Jellemzően a fekete és grafitszürke szín köszön vissza a ruhákon, de itt-ott a smaragdzölddel is találkozhatunk. A tervezőket ebben a szezonban a Szoborpark acélszobrai inspirálták, ez köszön vissza egy-egy színválasztáson, határozott szabáson. A tavaszi kollekció fő motívumaként a NUBU Friedrich Ferenc és Várnai Gyula Duna-parti köztéri szobrait választották fő motívumként a printelt darabokon. A fazont tekintve nem sokszor láttunk testkövető darabokat, viszont ez teszi városivá őket. Szegedihez hasonlóan az aszimmetria itt is a kollekció szerves alkotóeleme, az ujjatlan ruhadarabok pedig megbontják a rendet.
A kissé merev, sátorszerű anyagok tekintélyt parancsolnak az ecsetvonásokkal pedig már találkozhattunk nem is olyan rég. Sokszor nehéz egységes, de nem unalmas kollekciót alkotni, itt viszont a modellek végső bevonulásánál ezt láthattuk. Szintén kirajzolódott előttünk a "NUBU-nő" képe, ami egy divatmárkánál nem elhanyagolható szempont.
Je Suis Belle
A Je Suis Belle tavaszi-nyári kollekciójának alaphangulatát a 60-as évek olasz slágereinek életöröme adja meg, ennek megfelelően a modellek is ilyen zenére vonultak ki a szürke-sárga, lenge ruhákban. A szabásvonalak már ismerősek lehetne a JSB rajongók számára, jellemző a tervezőkre ez a lezser, sportos stílus. A téli kollekció után a nyáriban is fontos szerepet kap a puritán és a gazdag ellentéte, de itt most nem a hugenották szemszögéből, hanem törzsi alapokra helyezve: míg a ruhák anyaga egyszerű, a modellekre tekert rengeteg gyöngyékszer a gazdagságot jelképezi.
A szürke-sárga, gyöngyös darabokon kívül ismét vannak printelt ruhák, most Perlaki Márton két fotóját használták a tervezők. A kékes-fehér, fotókkal díszített ruhák, felsők szépek, különösen a madaras verzió, ugató kutyát viszont úgy érezzük, a Givenchy Dobermann-kollekciója után egy darabig nem számít nagy ötletnek bármire tenni, de szép a kivitelezés, és biztos nagy lesz a kereslet ezekre a darabokra. A világos színekben játszó, selyemorganza, ballon és muszlinruhák végre igazán nyári hangulatot árasztanak (nagy öröm a korábban látott sötét ruhák után) és kellemesen nőiesek.
Nanushka
A márka rajongóinak nem kellett csalódni, marad a sportosan elegáns vonal, és jövő nyáron is várhatja a kánikulát Nanushka ingruhában vagy overallban. Persze azért vannak változások, míg tavaly az aranyszínű darabok miatt húzhatták fel páran a szemöldöküket, most a párducminta lehet az, ami hasonló reakciókat válthat ki. Ez az a minta, amit valaki vagy utál vagy szeret. Mi az utóbbi kategóriába tartozunk, persze csak ha megfelelő módon van tálalva - Nanushkát egy párizsi kiállítási élménye inspirálta arra, hogy ezt a mintát használja, Paul Jacoulet mikronéziai szigetvilág inspirálta fametszett képei láttán ugrott be neki a törzsi miliőt idéző ocelot- és tattoo print ötlete.
A bemutatón felvonultatott darabok többsége minket meggyőzött, a rövidnadrágokkal és az A-vonalú szoknyával is szemeztünk, a short, felső és köpeny hármasa viszont már egy kicsit túl sok volt. Külön-külön, egyszínű darabokkal kombinálva persze ezek is működhetnek.
Apropó A-vonalú szoknya, sok olyan őszi kulcsdarab van, amit Nanushka átmenekített a következő szezonba, ilyen például a bőrujj, a bőrkabát, vagy a baseball dzseki, persze saját értelmezésben. Igen, akárcsak egy évvel ezelőtt, most is gondoltak arra, hogy tavasszal még hűvösek a nappalok, és a kabátok mellett ingekkel kombinált mellényt, valamint pulóvereket is bemutattak a modellek. Farmerből készült darabokból sem volt hiány, és ha valaki végre szívesen beszerezne egy gyönyörű szoknyát, de nem kedveli a korábban már említett állatmintát, A-fazon készült ebből az univerzális anyagból is. Igen, pont olyan, amit a Zaránál is lehet kapni 13995 forintért.
A mellékelt galériánkban talál egy kis ízelítőt a 2014-es tavaszi/nyári kollekcióból, és ne aggódjon, ha az őszi pop-up store-okban már kimerítette a keretet, van még pár hónap, amire ezek az üzletbe kerülnek. Vigyázat, az új kreációk (is) nagyon jól variálhatóak, így nem biztos, hogy megállunk egy darabnál!
USE
A tavasszal már jól bevált koncepciót követve ismét Srej Zsófi nyitotta meg a USE unused 2014-es tavaszi/nyári kollekcióját, ami idén az 1970-es évek konfekcióiparából és a balatoni nyarakból inspirálódott, textúráit pedig a hetvenes évek magyar képzőművészetéből merítette. A kollekció elején, melyet a többi bemutatótól eltérően melankolikus komolyzene kísért, leginkább a fehér szín dominált: letisztult, trükkös textúrákkal és lézervágott, neoprén rácsokkal tették izgalmassá az egyébként nem túl praktikus árnyalatot, melynek egyetlen kiegészítőjeként a narancsos színű rúzs és a szintén fehér magas sarkú szolgált.
Az ingek és maxiszoknyák, illetve a combközépig érő nadrágok és blúzok felváltva csempészték vissza a USE által idén komoly figyelmet kapó pöttyözött textúrát, amit a fehér színhez ragaszkodva maximum egy szürke dzsekivel dobtak fel, mindezt a hétköznapi hordhatóság jegyében. A fehér indítás után szépen lassan kezdtek beszivárogni az élénkebb színek is, mint a lime-sárga, a mentazöld, az alhambra-zöld, a mandarin és a neon narancs. A lágy esésű, néhol mellvillantós ruhák, trükkös hátkivágások és uszályszerű betoldások sokkal kifinomultabb és egyedibb hatást kölcsönöztek, a kabátok könyökrészébe toldott cipzárbetétei pedig vagánnyá tették az végeredményt.
Persze a tipikusan USE-hoz köthető, nyomott mintás, Mary Katrantzou-t idéző mini- és maxiruhákat idén sem hagyták ki a felsorolásból, a digitálisan printelt darabokra ebben a szezonban a 70-es évek köztéri szobrainak, régi családi fotóknak és korabeli metlachi járólapoknak kollázsai kerültek. A bemutató persze ovációval zárult, ami nagyban köszönhető a különleges szabásvonalak és a színekkel való kísérletezésnek, de minden bizonnyal ezek nélkül is így zárult volna.