A chicagói egyetem legújabb felmérései szerint a vásárlás mint terápia csak legenda, ugyanis az eredmények kimutatták, hogy a vásárláskor inkább magányosnak érezzük magunkat, mint boldognak.
A Journal of Consumer Research 2500 fogyasztót interjúvolt meg az elmúlt hat évben, az eredményekből pedig egyértelműen kiderült, hogy a hangulatunkat csak rövid időre feljavító ruhavásárlás mint gyógymód igencsak hiábavaló – írja a dailymail.co.uk.
A tanulmány szerint a nyugati társadalmakra jellemző materialista filozófia, mely szerint a fogyasztók nagy jelentőséget tulajdonítanak az anyagi javak megszerzésének, kiszorítja a társadalmi kapcsolatokat, növeli a magányérzetet.
Mielőtt kidobná a hitelkártyáját, érdemes megjegyezni, hogy a kutatók szerint háromféleképpen lehet materialista az ember. Az egyik típus esetében valóban jót tesz a vásárlás, a másik kettőnél azonban csak a tárgy megszerzése okoz örömöt, ami ideig-óráig tölthet be egyfajta űrt.
Abban az esetben, amikor a boldogság forrása kimondottan maga a birtoklási vágy és az újonnan vett darab mutogatása, akkor az újdonság hatásának elmúlásával még rosszabbul érezzük magunkat, mint mielőtt elindultunk vásárolni.
A következtetést levonva ezek szerint csak azok vásárolnak felhőtlenül boldogan, akik ténylegesen örülnek a megvett tárgynak és azt állítják, hogy nem azért vették, hogy másoknak mutogassák, hanem azért, mert szükségük van rá, akár napi szinten. Bár ruhavásárlásnál szerintünk nem könnyű megállapítani, hogy mi a hasznos, és mivel a legtöbb ruhát nem azért vesszük, hogy otthon nézegessük, tulajdonképp mindig csak azért szerzünk valamit, hogy mutogathassuk. Innentől pedig nem lehet felhőtlen az örömünk, legalábbis a tanulmány szerint...
Ön érezte már magát magányosnak vásárláskor?
"Én általában egyedül járok vásárolni, de mégsem érzem magam magányosnak. Ám amikor hazaérek és felpróbálom a ruhát, amire lecsaptam, abban a pillanatban újra valami hiányérzetem támad, ráadasul bűntudatot is érzek, hogy ennyi pénzt kidobtam az ablakon. Ilyen állatpotba kerülök szinte minden egyes alkalommal, amikor hazatérek a vásárlásból" – vallja be Éva.
Ha a ruhától várjuk, hogy javítson boldogtalanságunkon, vagy azt kívánjuk vele elérni, hogy a barátok, kollegák elismerő pillantásokkal illessenek, akkor minden bizonnyal még magányosabbnak fogjuk magunkat érezni, mint mielőtt elindultunk a bevásárló körútra, hisz egy ruha sikere nem tart örökké, sokszor még 5 percig se.
Bár a tanulmányban biztos van igazság, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy mindannyian depresszióba esünk egy-egy vásárlás után, hiszen ez attól is függ, hogy milyen élethelyzetben vagyunk, mennyire vagyunk hajlamosak szomorkodni és a materializmus három fajtájából melyik igaz ránk.