A huszadik század egyik legnagyobb hatású rendezőjének, Alfred Hitchcocknak kultikussá vált filmjei a divatszakmát is sokszor megihlették már. A Londonban született direktor egyéni stílusáról a guardian.co.uk szerkesztői készítettek egy összeállítást. Nézze meg, milyen hatással volt a divatra a horrorfilmek őseként emlegetett Psycho, vagy a Daphne du Maurier kisregényéből készült Madarak!
Egygombos zakó és motoros dzseki a Szabotőrben
Priscilla Lane és Robert Cummings kosztümjei Hitchcock hatodik amerikai filmjében a mai napig nem mentek ki a divatból. A rossz fiús motoros dzsekit és a sikkes, de strapabíró zakót, annak ellenére, hogy a színészek 1942-ben viselték, ugyanúgy megtalálni Stella McCartney, Zac Posen és Viktor & Rolf aktuális kollekcióiban is.
Teveszőr kabát a furcsa arcú gazemberen
Az 1956-ban bemutatott film baljós, furcsa arcú gazembere Peter Lorre szuper-trendinek tűnt az 1900-as évek elején divatba hozott bézs színű kabátban, mely csak a harmincas években kezdett elterjedni a női divatrajongók körében. A mágnáskabátként is emlegetett fazon szinte minden szezonban megtalálható a Topshop vagy a Debenhams kínálatában is.
Marlene Dietrich Diorban és gigászi fátyolban
A Selwyn Jepson regényéből készült Rémület a színpadon sztárja egyértelműen a német származású Marlene Dietrich volt, aki ragaszkodott hozzá, hogy filmbeli kosztümjeit Christian Dior tervezze. A legendás designer akkor még szokatlannak tűnő kérése az volt, hogy a ruhákért cserébe neve jelenjen meg a stáblistán, amiért huszonöt százalék kedvezményt is hajlandó volt biztosítani a Paramountnak. Dietrich filmbeli ruhái napjainkban is visszaköszönnek a Dior kollekcióiban, de hasonló fátylakkal állította modelljeit kifutóra a Couture héten Jean Paul Gaultier is.
Kalandregénybe illő kosztümök a Jamaica fogadóban
Bár Hitchcock nem különösebben kedvelte ezt a Maureen O'Harával és Charles Laughtonnal forgatott 1939-as kosztümös darabot, még itt sem adott annyi szabadságot színészeinek, hogy maguk válasszák ki jelmezeiket. A filmben látott kalózok kabátjai, csíkos nadrágjai és kalapjai évről-évre visszaköszönnek Vivienne Westwood gyűjteményeiben, a főszereplőn látott palástok pedig a Saint Laurent őszi bemutatóján tűntek fel legutóbb.
Tüll szoknyás városi nő gyöngysorral a Hátsó ablakban
A rendező egyik legzseniálisabb munkája, a „kukkolós” filmként elhíresült Hátsó ablak, melyben a divatikonná vált Grace Kelly a legkifogástalanabb vintage ruhákban látható elegáns mentazöld kosztümtől a gyöngysoron át a fekete toppal párosított tüll szoknyáig. A film a mai napig nagy hatással van a divatvilágra, jelmezei megihlették a Vanity Fairt is, mely Scarlett Johansson és Javier Bardem főszereplésével dolgozta fel a film legismertebb jeleneteit.
Tweedkabát és pomádés frizura a 39 lépcsőfokban
Az 1935-ben forgatott film nagy áttörést jelentett Hitchcocknak a brit filmiparban, ugyanis ebben a filmben jelent meg először a rendező egyik kulcsmotívuma, az ártatlan ember figurája – írja a wikipedia. Madeleine Carroll masnis gallérja és tweedzakója évek óta a legtöbb divatcég kínálatában megtalálható, de ugyanolyan népszerű a kifutókon és reklámkampányokban Robert Donat ceruza bajsza és hullámos, pomádés frizurája is.
Couture ruhák és inspirációk
Míg Hitchcock Angliában a barna színésznőket, úgy Amerikában inkább a szőkéket, például Grace Kelly-t, vagy Tippi Hedrent részesítette előnyben. A Sean Connery-vel forgatott 1964-es Marnie című filmben Tippi Hedren elbűvölően fest a hihetetlenebbnél hihetetlenebb couture ruhákban. A Donna Karan és Jil Sander kollekcióiban gyakran látható hasonló darabokért akkor a nyolcszoros Oscar-díjas amerikai jelmeztervező, Edith Head felelt, a színésznő klasszikus frizuráját pedig Virginia Darcy készítette.
Tippi Hedren annak ellenére, hogy egy raj gyilkos madár van a nyomában, tökéletes hullámos, arany színű hajjal és porcelán bőrrel menekül a Madarakban, ami szintén számos tervezőnek és divatlapnak szolgált inspirációul az elmúlt években. A kultikussá vált film megihlette többek között Tom Fordot, aki egy szemüvegkampányt húzott rá Hitchcock 1963-as horror filmjére, de az olasz Vogue is elkészítette saját, Gucci és Fendi darabokkal telepakolt verzióját a Madarakról.
Fekete-fehér darabok és kontyok a Szédülésben
Hitchcock egyik legfontosabb és legnépszerűbb pszichodrámáját, a Szédülést James Stewarttal és a neurotikus nőt alakító Kim Novakkal, az Amerikai Filmintézet 1998-ban a 100 év 100 film névre keresztelt listáján a 61. helyre sorolta. A fehér kabátban, körömcipőben illetve klasszikus, fekete térdig érő ruhában játszó Novak legutóbb a Vanity Fairt ihlette meg, aki Renée Zellwegerrel készítette el film alapján lőtt divatanyagot.
Teátrális ruhaköltemények és hajfonatok
Hitchcock első amerikai filmje, A Manderley-ház asszonya 1940-ben megkapta a legjobb filmnek járó Oscar-díjat. „Ez egy angol film, teljesen angol”– mondta művéről a rendező, aki többek között Laurence Oliviernek, Joan Fontaine-nak illetve a nagyszerű jelmeztervezőnek köszönheti a film sikerét. Fontaine lányos, fodros ruhái remek ellentétei a produkció házvezetőnőjének, Mrs Danvers öreglányos, szigorú, tiszteletet parancsoló kosztümjeinek.
Halászruhák és tetoválások
A John Steinbeck forgatókönyvéből készült Mentőcsónakban ugyan nem sokszor öltöznek át (mivel mindvégig egy csónak fedélzetén tartózkodnak a szereplők), mégis korszakalkotónak számít a tetovált csupasz férfi felsőtest és a nőkön mindeddig nem látott, túlzottan magas derekú nadrág és halászok által viselt durva anyagból varrt ing. Ilyen stílusú darabokat szinten minden szezonban piacra dob Michael Kors, a Debenhams és az Asos is.
Klasszikus elegancia, modern hatások az Észak-Északnyugatban
A három kategóriában is Oscar-díjra jelölt alkotás főszereplői Cary Grant és Eva Marie Saint voltak, akiknél jobban senki sem tudta volna hozni a modern ember szerepét 1959-ben. Grant filmbéli szürke öltönyét például a GQ Magazin 2006-ban a filmtörténet egyik legjobb viseletének választotta meg, melyet azóta a legbefolyásosabb üzletembereken át olyan színészek is viseltek, mint Tom Cruise, vagy Ben Afleck. A híressé vált darabról Todd McEwen még egy novellát is írt „Cary Grant Suit” címmel. A főszereplőnő jelmezeit teljesen egészében az MGM választotta a Bergdorf Goodman New York-i kínálatából.
Ceruzaszoknya és angóra pulóver a Psycho-ban
Hitchcock 1960-ban bemutatott filmjét már a premier után két évvel feldolgozta a Harper's Bazaar, aki a Jeanloup Sieff divatfotós által lőtt anyagban egyszerre mutatja be a rendezőt és a halálra rémült modellt. 2008-ban a Vanity Fair is hozzányúlt a témához, a film leghíresebb, zuhanyzós jelenetét dolgozta fel Marion Cotillarddal, a film előtt tisztelegve, fekete-fehérben.
Nemsokára pedig mozikban kerül a Psycho döcögős készülését bemutató film, az 'Alfred Hitchcock and the Making of Psycho', melynek egyik főszereplője Scarlett Johansson lesz. A színésznő választás csak azért is meglepő, mivel Hichcock bár oda volt a szőke színésznőkért, Marilyn Monroe-t mégis túl közönségesnek találta és elutasította közeledését. Johanssonst vonásai és idomai miatt pedig köztudottan a díva egyik modern ekvivalenseként tartják számon a filmszakmában. Ilyen Hitchcock hősnős darabokat mutatott be Alexander McQueen 2005-ös őszi/téli kollekciójában, tavaly pedig Miuccia Pradát ihlették meg a retro hangulatú autós kabátok, kesztyűk, nőies táskák és ceruza szoknyák.