Németh Anikó, a Manier tervezőjének legújabb divatbemutatóján sem kivillanó mellek, sem kivillanó combok nem voltak, és egy nagyszabású külső helyszín helyett az Opera tövében elhelyezkedő showroomban tekintettük meg a ruhákat. Viszont ismét felolvasott Karafiáth Orsolya és élőben énekelt Harcsa Veronika.
A tervezőnő azok közé tartozik, akik szeretik nevesíteni kollekcióikat, az őszi/téli darabok például Kő, papír, olló név alatt futnak. Az alapgondolat pedig nemcsak a ruhákon jelenik meg, hanem a bemutatóterem kirakatait is mindig átrendezik az aktuális hívószavaknak megfelelően. Nemrég például a hivatalos Facebook oldalon arra kérték a követőket, hogy küldjenek be különböző méretű, színű és formájú ollókat, amelyeket majd kirakhatnak az ablakba. De hogy miért pont Kő, papír, olló címet adta Németh Anikó, az a hajtás után kiderül.
„A Manier őszi kollekciójának címe játékra, kalandra hív. A játékos, kísérletező módszer jellemző rám, az egész tervezői munkámra: többé vagy kevésbé minden ruhámban érzékelhető – itt most hangsúlyozottan. Ez akkor is így van, ha közben elsődleges szempont marad, hogy aki felveszi a ruháimat, jól érezze bennük magát, hogy praktikusan beilleszthetők legyenek az öltözködés mindennapjaiba. Nem látványruhák tehát, hiszen azért készültek, hogy viseljék őket, mégis látványos ruhák” – vallja Németh Anikó, aki tavaly októberben már tett egy kirándulást a funkcionális ruhák világába.
Persze nem kell aggódni, van, ami soha nem változik, részletekben most sincs hiány, van, ami csak második vagy harmadik alkalommal szúr szemet. A díszítésként használt tűzéseket, rátéteket és a cipzárokat azért nehéz nem észrevenni. „A kidolgozott, míves részletek mellett van, ami csak jelzésszerűen jelenik meg, mintha nem lenne tökéletesen befejezve – hogy teret hagyjak a képzeletnek. A felület dús, minták, csipkék, színek tobzódnak, de azzal, hogy viszonylag szabadon kezelem őket, különös harmóniák jönnek létre. Szeretném, ha az öltözékeim arra szólítanák fel a szemlélőt, hogy megérintsék az anyagot, felhajtogassák, beletúrjanak a kezükkel – taktilis élményt is jelentsen számukra. Hiszen a ruha, mint legintimebb terünk: hozzánk ér, s mi másokhoz érünk vele.”
De meglepő módon néha a szoborszerű ruhák közé egy-két teljesen egyszerű darab is került, mint például a galériában is látható hosszú szürke ruha, vagy a kobaltkék overall. A kollekció legtöbb darabjának viseléséhez persze továbbra is erős egyéniség kell: „Én inkább olyanoknak csinálok ruhát, akik nem bánják, hogy feltűnnek benne, a trendnek nem a minimalista irányát erősítem – azt sokan csinálják jól. Bizonyára az én tervezői habitusom is ilyen: úgy akarok hatással lenni a dolgokra, hogy láthatóvá teszem őket – és ezáltal önmagamat is.”
Németh Anikó, akinek saját bevallása szerint nagyon fontosak a történelmi korok öltözködési tradíciói, a barokk és a rokokó elemeit használta fel a jelenlegi kollekcióhoz. „A dúsan redőzött kelmék, köpenyek, abroncsok, szalagok, tollak – mindez a feltűnésen, a teátrális tobzódáson kívül jelezte viselője fontosságát: annál nagyobb a súlya, minél nagyobb teret foglal el a személye – az öltözék segítségével is. Ma ezt sokaknál a hatalmas irodák, lakások, luxusterepjárók fejezik ki, de az üzenet lényege ugyanez. Ha a kor női ruháit nézzük, ezek a gömbölyűbb, teresebb formák úgy ölelik át az alakot, hogy szinte egy új, textil-anatómiát építenek köré, puhán, érzékenyen és teátrálisan. Ez mindenkiből kihozza a benne megbúvó királykisasszonyt – nincs nő, aki nem vágyna erre” – írja Németh Anikó összefoglalójában.
A barokk és a rokokó a Kő, papír, olló kollekcióban egyébként elsősorban a hangulatban, a sziluettekben és anyagkezelés terén érvényesül, de a Kelet is hatással volt a tervezőnőre. „Itt a szabásvonalak és a formavilág azért értelmeződik át, mert nem azokat az anyagokat rendelem hozzájuk, amelyeket ez a kultúra eredetileg használt. A kísérletezés a szabászatban is jellemez: a klasszikus szabászat határait tágítva az eredeti metódust megbontva, más szabásvonalak mentén haladok. A különleges, hol spirálisan, sréhen, fedésben, parkettamintában szabott felületek arra késztetik a szemet, hogy jobban megnézzék, a kezet, hogy megérintsék az anyagot.”
Bár Németh Anikó nem tartozik azok közé, akik hagyják, hogy az aktuális szezon trendjei keretek közzé szorítsák, azért egy-két dolgot ő is szívesen átemel. Vegyük csak a színeket, mint például a piros, a bordó, a sárga, a kobaltkék, a mustársárga, valamint ott van a pliszírozott szokna, illetve ruha, ami egy ideje már tartja magát, sőt, a USE szerint jövő nyáron is menő lesz, a peplum, amit ebben a szezonban csúcsra járattak a fast fashion boltok is.