Gasztroharc című sorozatunkban az emberiséget megosztó nagy kérdéseket tesszük fel önnek. Az első részben arra keressük a választ, vajon a Coca-Cola jobb-e a Pepsinél, és amíg ön a fejét töri, kiderül, hogy a kólát eredetileg impotencia kezelésre használták.
A világ két legnagyobb üdítőcége már a kóla felfedezése óta, azaz több mint száz éve harcban áll egymással. Történetük kezdetén, 1884-ben John Stith Pemberton gyógyszerész borból és kokainból kevert egy gyógyitalt, majd egy évre rá az atlantai alkoholtilalom miatt a bort szénsavas vízre cserélte. Így született meg a kóla. A gyógyszertárban árult ős Coca nem volt túl népszerű, a megjelenését követő első nyolc hónapban csak napi kilenc adagot adtak el belőle. Most a cég forgalma eléri a napi 400 millió litert. Tíz évvel Pemberton találmánya után megjelent a Pepsi elődje is, és a két ital fej-fej mellett lett morfinizmus, emésztési zavar és impotencia gyógyszerből menő üdítő.
Háborúk, válságok, tulajdonos- és dizájnváltások után a hetvenes években a Pepsi kemény marketingkampányba kezdett. Vaktesztek hadával bizonyította, hogy a nép az ő termékére bukik, mire forgalma meredeken emelkedésnek indult. Ezzel kezdődött el a “Cola Wars” néven elhíresült kampányharc, amit Billy Joel is megénekelt We Didn't Start The Fire című számában. Hallgassa csak!
Az emberek egyébként édessége miatt szerették jobban a Pepsit, hisz abban, a Cocához képest kevesebb citrom- és több narancsolaj volt, valamint vanília helyett vanilint használtak. Válaszul a Pepsi kampányra a Coca megváltoztatta receptjét, és megjelent a piacon a New Coke-kal. Hatalmasat bukott vele. Amellett, hogy a receptváltás közfelháborodást keltett, megalakult az Old Cola Drinkers of America is, ami beperelte a Coca-Colát. A cég 1985. július 10-én visszatért az eredeti kóla recepthez. A Coca-Cola pontos összetétele egyébként titok, az eredeti receptet az atlantai SunTrust Bank páncéltermében őrzik. A cég akkor sem volt hajlandó nyilvánosságra hozni a formulát, amikor 2003-ban Indiában meggyanúsították, hogy rovarirtó van a termékükben, és az indiai bíróság követelte a receptet. A Coca nem adta, viszont összeállt a Pepsivel, hogy meggyőzzék a lakosságot: biztonságosak a termékeik.
Melyik a jobb?
A jelenlegi állás szerint egyébként a Pepsi az amerikai piac 30,8, Coca a 42,7 százalékát uralja. A világon pedig Szaúd-Arábia, India, Pakisztán és Oroszország kivételével mindenhol a Coca vezet. Mielőtt megtudná, hogy a magyar közönség itt és itt mit gondol a kólaharcról, szavazzon: Coca vagy Pepsi?