Napjainkban már nem sulykolják belénk plakátokról, hogy a tej mennyire egészséges, és sokan az egészségügyi állapotuk vagy éppen életmódjuk miatt nem is fogyasztják ezt az italt vagy az ebből készült termékeket. Helyette gyakran a növényi tejeket választják, melyekről tudható, hogy semmi közük nincs a valódi tejhez. Talán ezek miatt is alakultak át az elmúlt években a tejfogyasztási szokásaink.
Nem minden tej, ami annak látszik
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója arra hívja fel a figyelmet, hogy a fogyasztók megtévesztésének megakadályozása és a fogyasztói szokások miatt sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vásárlói tudatformálásra, írja az Agroinform.
Főként a növényi alapanyagokból előállított utánzatokra szükséges odafigyelni, valamint arra, hogy ezek reklámozása során az illetékes hatóságok fel tudjanak lépni a szakember szerint minimum etikátlan reklámok ellen.
Az Európai Unió Bírósága egy korábbi ítéletében ugyanis kimondta, hogy a tisztán növényi termékek főszabály szerint nem hozhatók kereskedelmi forgalomba olyan megjelölésekkel, mint a „tej", „tejszín", „vaj", „sajt" vagy „joghurt", amely megjelöléseket az uniós jog az állati eredetű termékekre tart fenn.
Az ítélet nem vonatkozik az alábbi termékekre: vajretek, gyümölcssajt (birsalmasajt), disznósajt, hússajt, fejsajt, haltej, kakaóvaj, kókusztej, mogyoróvaj, vajbab és vajkörte.
Az EU Bíróság megállapítása a reklámozás minden formájára érvényes.
Sok az import tej a polcokon
Visszaveti a hazai sajtfeldolgozást az is, hogy az árfigyelő oldalon előkelő helyen szerepelnek a gyakran dömpingáras import félkemény sajttömbök, valamint a hazai gyártású dobozos UHT-tejek helyett növekvő mennyiségben visszakerültek a polcokra az import dobozos tejek.
Tavaly 13 százalékkal nőtt a sajtimport, a két fő beszállító Németország és Lengyelország.
Negyvenöt százalék fölött nőtt a dobozos tejimportunk is, ezek a tejek Csehországból és Szlovákiából érkeznek.
Idén az év első hónapjaiban folytatódtak a kedvezőtlen tendenciák, a sajtimport 18%-kal, a fogyasztói tejimport 32%-kal nőtt.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés