Az Index értesülései szerint a legfontosabb változások között találhatunk jogosítványt igénylő e-rollert, kerékpáros körzeteket és kötelező bukósisak-használatot is. A szabályalkotó munkacsoport tagjai tegnap délelőtt tartottak háttérbeszélgetést Budapesten.
Még tavaly júliusban jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy az Árpád hídon történő gyorshajtásból fakadó halálos baleset miatt megkezdték a KRESZ, azaz a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozásának felülvizsgálatát.
Kötelező biztonsági elemekkel bővül a KRESZ
A szakértői munkacsoportok idén tavasszal végeztek a szabálytervezetek megalkotásával, és a gyalogosokra, kerékpárosokra, valamint a mikromobilitási eszközhasználókra, például e-rolleresekre vonatkozó szabályok tervezett módosításait mutatták be.
A szabályalkotók hangsúlyozták, hogy az új KRESZ miatt nem kell majd újravizsgáznia a jelenleg vezetői engedéllyel rendelkezőknek.
A gyalogosokat is védi majd az új KRESZ
Dr. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár szerint az új szabályozás célja, hogy nagyobb biztonságot nyújtsanak a védtelen közlekedőknek, vagyis azoknak, akik karosszéria nélküli eszközökkel, vagy gyalogosan járják az utakat.
„Reneszánszát éli a kerékpározás, elterjedtek az e-rollerek és az egyéb e-mobilitási eszközök, illetve komoly kultúrája épült ki a gyaloglásnak is, emellett pedig a korábbi szabályozás óta jelentősen megnövekedett a forgalom. Ezeknek a különböző közlekedési módoknak az egy térben történő használatában egy olyan hangsúlyváltást szeretnénk elérni, amely rávilágít arra, hogy a védtelen közlekedők számára nagyobb védelmet kell biztosítani, és nekik is helyük és szerepük van a rendszerben – természetesen ebből fakadóan szabályok is vonatkoznak rájuk” – mondta dr. Kerékgyártó János.
A kerékpárosok kötelező biztonsági felszerelésben tekerhetnek
Az új KRESZ tervezete kétféle kerékpárról szól, a hagyományos értelemben vett kerékpárokról és a különleges kerékpárról. Ez a megkülönböztetés pedig nemcsak formai, hanem szabályozásbeli különbségeket is jelent.
Hagyományos kerékpárnak számítanak azok a kétkerekű járművek, amelyeket emberi erővel hajtanak, és legfeljebb egy 1000 W teljesítményű segédmotor segíti a haladásukat 25 kilométer/óráig. A különleges kerékpárok kategóriájába tartoznak azok a két- vagy többkerekű járművek, amelyeknek szélessége egy métert meghaladó vagy súlya 35 kilogrammnál több – összegzi az Index.
Kerékpáros övezetek jönnek létre, és az egyirányú utcák biciklis használata is változik majd.
Az új szabályozás fokozatosan tenné kötelezővé a kerékpáros-bukósisak használatát, a rendelet bevezetésekor a 14 éves, illetve náluk fiatalabb kerékpárosok számára írnák elő, azonban mire ők felnőtte válnak, teljesen kötelezővé lenne.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés