Elromlott az ajándék? Esetleg nem tetszik? Ezt teheted: jótállási kisokos

GettyImages-1178667494

Bárkivel előfordulhat, hogy a tökéletesnek hitt karácsonyi ajándékáról kiderül, mégsem annyira tökéletes. A jótállás és a szavatosság védi a vásárlót, de érdemes pontosan ismerni, milyen érték esetében mennyi ideig, illetve pontosan milyen feltételekkel.

Vásárlástól való elállás, a nem megfelelő méretű pulóver cseréje, a hibásnak bizonyult kávéfőző visszavitele: a nem megfelelő ajándékokkal kapcsolatosan számos különböző helyzet alakulhat ki, amelyek kapcsán másféle szabályok vonatkoznak a kereskedőkre. Ha ezeket ismered, biztosabb lehetsz a dolgodban akkor, amikor a fa alatt derül fény a hibára.

Vásárlástól elállás: csak az interneten!

Sokan tudják, hogy 14 napon át meggondolhatjuk magunkat, ha rádöbbenünk arra, hogy a neten rendelt termék valamiért mégsem kell – bolti vásárlás esetén azonban nincs ilyesmire jogunk, mivel ott jobban megszemlélhetjük, akár kézbe is foghatjuk vagy felpróbálhatjuk az adott terméket. Ezt fontos tudni. Az elállás csak két héten belül érvényesíthető, így a novemberben beszerzett ajándék esetében már nincsen rá jogalapunk, ha egyébként az ajándékkal magával nincsen gond, nem sérült, működőképes.

Ha a méret rossz, de hiba nincs, a kereskedőn múlik, mit ajánl
Ha a méret rossz, de hiba nincs, a kereskedőn múlik, mit ajánlbymuratdeniz / Getty Images Hungary

Nem tetszik a karácsonyi pulcsi színe

Előfordulhat az is, hogy a megvásárolt ruhadarab vagy játék egyébként teljesen ép és működőképes, de kicsi vagy nagy méret, esetleg már megvan. Ilyenkor a kereskedőt semmi nem kötelezi arra, hogy visszavegye a terméket, erre hivatkozni nem tudsz, de a legtöbb helyen azért mégis megteszik ezt.

Fontos azonban, hogy ehhez fel tudd mutatni a vásárláskor kapott blokkot, így a figyelmes ajándékozó ezt mindenképp elteszi, ha nem teljesen biztos a dolgában.

Ennek birtokában mehetsz vissza az üzletbe – remélve, hogy ha egyébként a ruha jó lett volna, lesz még méret, amelyre cserélheted. Azt, hogy hány napon belül cserélnek vagy fizetnek vissza pénzt, a blokkon találhatod meg legtöbbször, illetve aranyszabály, hogy fehérneműt nem vihetsz vissza az üzletbe.

Egyszerűen nem működik: háromnapos csere

Ezt persze csak a last minute vásárolt ajándékoknál van esély érvényesíteni. Ha valamiről rögtön kiderül, hogy nem működik, a kereskedő három napon belül köteles azt szó nélkül kicserélni.

Már akkor hibája volt, amikor megvetted: szavatossági eset

A szavatosság alapvetően két évre terjed ki, a rejtett hibák ellen véd: abban az esetben érvényesítheted, ha már akkor is hibás lehetett a termék, amikor megvetted. A használat első fél évében az eladónak kell bebizonyítania, hogy a termék mégsem volt hibás – ha ekkor vizsgálatot indít, annak költségét ő állja. Ezt követően vitás esetben neked kell bebizonyítanod, hogy már a vásárláskor gyári hibás lehetett.

Ha ez bebizonyosodik, javítás, csere, árleszállítás vagy a vásárlástól való elállás lehetősége illeti meg a fogyasztót.

Ha a terméket kijavítják, akkor a szavatossági idő a javított részre újraindul.

A jótállás karácsony után még évekig védhet
A jótállás karácsony után még évekig védhetzoranm / Getty Images Hungary

Ha használat közben romlik el

Amennyiben gyári hibát nem lehet feltételezni, a jótállás még mindig megoldás. Ma már a termék értékéhez sávosan kötött az, ennyi idő a jótállás:

  • 10 és 100 ezer forint között egy év.
  • 100–250 ezer között két év.
  • 250 ezer forint fölött három év.
  • A gyártó dönthet úgy is, hogy még ennél is hosszabb jótállást biztosít.

A jótállás érvényesítéséhez szükséged van a jótállási jegyre, amelyet elektronikus formában is biztosíthat a kereskedő, de ha kéred, köteles papíralapon is kiadni azt. A jótállási igény a kitöltött jótállási jeggyel számla nélkül is érvényesíthető.

Még pár jótanács

Ha jótállási, szavatossági igényed tervezed érvényesíteni, jobb, ha a következőkről tudsz:

  • Akciós termék meghibásodása esetén is jár a csere – kivéve, ha e miatt a hiba miatt volt leértékelve az adott termék, és erről tájékoztatták is a vásárlót.
  • Nem ajánlhatnak fel csak levásárlást – ha a termék hibás, visszakérheted a pénzed!
  • Vigye a szervizbe három napon túl! – a teljes jótállási és szavatossági idő alatt fordulhatsz panaszoddal az üzlethez.
  • Nem csak eredeti csomagolás birtokában kérhetsz cserét – ha minőségi a kifogásod, nem köthetik annak intézését az eredeti csomagolás meglétéhez.

Reméljük, ezekre az ismeretekre nem lesz szükséged, de ha mégis, jobb, ha tisztában vagy a jogaiddal!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra