Hatalmas újítás jön a magyar autópályákon: csökkentheti a dugókat

autópálya dugó
Olvasási idő kb. 3 perc

Hatalmas autópálya-bővítési program indul: kétszer háromsávos lesz az M1-es, a dugók további csökkentésére pedig a leállósávokat is használni lehet majd egy technikai újítás révén.

Hosszú idő óta hangzanak el olyan vádak, hogy a hazai autópálya-fejlesztéseknél nem veszik figyelembe a kapacitásigényt, csak a hálózat teljes hosszát növelik. Most úgy néz ki, új korszak kezdődik, ami végre megszüntetheti az állandósult dugókat – adta hírül a Totalcar.

Megszűnhetnek a dugók az egyik legforgalmasabb autópályán

Jövőre indul az M1-es autópálya bővítése 2x3 sáv szélességűre. A felújítás látványos része 2025 szeptemberében kezdődik, és négy évig tart majd. Az első ütemben az M0-ás és az ácsi Concó pihenőhely között bővül a sztráda, tehát mintegy 90 kilométerrel hosszabban lehet majd három sávon haladni. A végső cél, hogy egészen Győrig vigyék a háromsávos utat, csak a Győr és Hegyeshalom közötti szakasz marad 2x2 sávos, de azon a részen kevésbé jellemzőek a dugók.

3x3 sávosra bővül az M1-es autópálya, így már kevesebb dugóra lehet számítani
3x3 sávosra bővül az M1-es autópálya, így már kevesebb dugóra lehet számítanigehringj / Getty Images Hungary

A szélesítéssel egyidejűleg olyan leállósávok készülnekamelyeket szükség esetén távolról is meg lehet nyitni, ha baleset vagy más okból kialakuló torlódás miatt ezt kívánja meg a forgalomszervezés. Ezeknek az úgynevezett ITS sávoknak a megnyitását változtatható jelzésképű elektronikus táblákkal végzik. Az ilyen sávok komolyan csökkenthetik a dugók hosszát, és felújítások vagy más pályamunkák idején is jól hasznosíthatók.

Az M1-es autópálya felújításának harmadik vagy negyedig évében, azaz 2028-2029 környékén indul az M7-es autópálya háromsávosítása is, az M0-s autóúttól Szabadbattyánig. Az ITS sávok rendszerét itt nemcsak eddig, hanem egészen Balatonvilágosig kiépítik, ami sokat segíthet majd az útszakasz zavarérzékenységén. Ezzel együtt egy új nyomvonalon is építkezés kezdődik, az M200-as gyorsforgalmi út Székesfehérvárt és Komáromot, azaz az M1-es és az M7-est köti majd össze, és várhatóan ez is fizetős lesz.

Az M3-as háromsávosítása is napirenden van, de a most bejelentettek közül ez indul a legkésőbb. A tervek szerint ez az autópálya Budapest és Gyöngyös között lesz oldalanként három plusz ITS-sávos.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek