A digitális fizetés és a számlába beépített szervizdíj terjedésével folyamatosan átalakul a borravaló intézménye is. A HelloPay, az egyik legelterjedtebb hazai fizetési rendszer kutatása szerint megoszlik a magyarok véleménye arról, mikor, milyen körülmények között és hogyan is illik borravalót adni.
Különösen a vendéglátóipari dolgozók számára kardinális kérdés a borravaló, hiszen ott ez komoly keresetkiegészítést jelenthet. De adhatunk borravalót a postásnak, a fodrásznak, a kozmetikusnak vagy a benzinkutasnak is.
Adunk még borravalót?
A HelloPay sajtóközleménye reprezentatív kutatási eredményeikről beszámolva arról ír, hogy megoszlanak a vélemények a magyar felnőtt lakosság körében a borravaló kérdéséről. A megkérdezettek negyede mindig, 13 százalékuk viszont sosem ad borravalót, és a fiatalabb generációk is egyre öntudatosabbak a kiszolgálás díjazását illetően.
A 18-65 éves magyar internetezők 75 százaléka jár valamilyen gyakorisággal különböző vendéglátóhelyekre, melyek között az éttermek (49%) és a cukrászdák, kávézók (44%) a legnépszerűbbek – derült ki a HelloPay kutatásából. Koncertre minden negyedik, fesztiválra minden ötödik, zenés szórakozóhelyre és sportrendezvényre körülbelül minden tizedik válaszadójuk jár. Ez a fajta kikapcsolódás leginkább a legfiatalabb felnőtt csoportra, a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre és a központi régióban élőkre jellemző.
A lakosság elképzelései és szokásai igencsak megoszlanak arról, hogy mikor és mennyit érdemes otthagyni a személyzetnek. Minden negyedik megkérdezett mindig és szívesen ad borravalót bárhol, ha elégedett a szolgáltatással. A válaszadók ötödét a megszokás vezérli, és minden harmadik ugyan szokásalapon dönt, de csak akkor ad, ha elégedett is a szolgáltatással. 13 százalékuk egyáltalán nem jattol, tizedük pedig az aktuális hangulata alapján dönt. A kiszolgálásért járó extra pénzt elsősorban az éttermi felszolgálóknak tartogatják a felmérésben részt vevő magyarok, de a futárok munkáját is egyre többen méltányolják extra pénzzel.
Szervizdíj mellé is jár a borravaló?
A kutatás során arra is kíváncsiak voltak, hogy függ-e a jattolási kedv és mérték a szervizdíjtól. Mint kiderült, akkor, ha nem számolnak fel szervizdíjat, a többség 5-10%-os összegű borravalót ad, szervizdíj mellett pedig átlagosan 6%-ot. Érdekes módon a 18-29 évesek megfontoltabbak ebben a tekintetben, mint a többi korosztály.
A szervizdíj azonban nem csak kortól függ, területi eltérések is akadnak : az Egyesült Államokban például szinte kötelező 20-25 százalékot hozzácsapni a számlához, Európa nagy részén viszont már a 10 százalék körüli borravaló is nagyvonalúnak számít.
Ausztriában általánosan 10-12 százalékot illik adni, ugyanígy Szlovákiában is, ahol jellemzően nem számítanak fel szervizdíjat a vendéglátóipari egységekben. A szlovénoknál azonban kevésbé jellemző a jattolás vidéken, inkább a nagyobb városokban és turisztikai célpontokban fizetnek pluszt a kiszolgálásért, míg az olaszok és a görögök belekalkulálják a szervizdíjat a végösszegbe.
Így fizetünk
Ma már a legtöbb tranzakciót kártyával fizetjük ki, 70 százalékban nyúlunk a digitális tárcánkhoz akár bankkártya, akár egyéb eszköz segítségével. A papírpénzhez a keleti országrészben élők ragaszkodnak leginkább, míg a mobiltelefonos fizetés pedig a fiatal felnőttek körében a legelterjedtebb: ebben a korosztályban szinte minden második megkérdezett él ezzel a lehetőséggel.
Minden harmadik válaszadó a felszolgálót vagy a szolgáltatót kéri meg, hogy adja hozzá a számlához az extra díjat, 16 százalékuk – jellemzően a fiatalabbak, akik már ezen fizetési módokon szocializálódtak – saját maga írja be a terminálba a pincérnek szánt összeget.
A digitális borravaló fogalmát minden második megkérdezett ismeri, a negyedük pedig élt is a lehetőséggel, és nem fél attól, vajon a pincér hozzájut-e a jatthoz.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés