Ezen az egy mozdulaton múlhat az életed

GettyImages-1185782062 (1)

Számtalan rutinszerű mozdulatot végzünk naponta: fésülködünk, fogat mosunk, bezárjuk a lakást, megnézzük a postaládát. Ezek között olyan öntudatlan mozzanatok is vannak, amelyekkel elkerülhetünk bizonyos veszélyhelyzeteket, például, ha kihúzzuk a vasalót, vagy elzárjuk a csapot. És van egy olyan mozdulat, ami, ha rutinszerűvé válna, 60%-kal csökkennének a halálos balesetek. Te használod a biztonsági öved?

Sok helyütt már megértették jelentőségét, így 98-99%-os biztonságiöv-használattal élik életüket. Hazánkban is fontos lenne a rendőrségi felhívásoknak eleget téve a hátsó üléseken is rászoknunk a biztonsági öv bekötésére, és az első üléseken sem kiváltani azt trükkös áldugaszokkal.

Sajnos, nem csak sufnituning buhera kütyükkel lehet kiiktatni az övhasználatra ösztönző jelzőrendszer csipogását, hanem a kereskedelemben is forgalmaznak olyan huncutságokat, amelyekkel a figyelmeztető rendszer kijátszható. A kötelezettség elmulasztására rendszeresített eszközök gyártásában és azok értékesítésében a kereskedők érdekeltté tétele annál is inkább aggályos, mert egy tanulmány kimutatta, hogy 

a korrekt biztonságiöv-használat évi 900 halálesettől mentene meg csak az Európai Unióban.

Az életed múlhat ezen a mozdulaton
Az életed múlhat ezen a mozdulatonsukanya sitthikongsak / Getty Images Hungary

Még lassan sem biztonságos

Dr. Erőss Attila légimentő- és intenzív terápiás orvos több évtizedes, mentőorvosként és intenzív osztályokon szerzett tapasztalata is alátámasztja ezeket a sajnálatos adatokat: „A biztonsági öv bekötése azok közé a mozdulatok közé tartozik, amit az ember

akár tízezerszer is végrehajt élete során feleslegesen azért, hogy ha egyszer szükség van rá, akkor használjon.

Kis sebességnél hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy úrrá tudunk lenni egy hirtelen fékezés hatásain, pedig tévedés a befeszített ülő pozícióban vagy előrenyújtott lábakban bízni. Egy frontális ütközés vagy egy hirtelen fékezés hatásaitól csak a rendeltetésszerűen bekötött biztonsági öv képes megmenteni már a lassúnak tűnő, 20-30 km/órás sebesség mellett is. Nélküle elkerülhetetlen a szélvédőnek csapódás vagy az azon át történő kirepülés. Ha pedig erre kerül a sor, azzal azonnal extrém módon megemelkedik a halálos sérülés esélye. De ha egy autóban többen utaznak egyszerre, és akár csak egy is van köztük, aki nincs bekötve, már az is súlyosan veszélyezteti társai életét, hiszen egy baleset alkalmával nekirepülhet társainak, szintén súlyos sérüléseket okozva ezzel a vétleneknek” – figyelmeztet a mentőorvos.

Egyetlen, biztonsági övvel be nem kötött személy is veszélyeztetheti a többi életét
Egyetlen, biztonsági övvel be nem kötött személy is veszélyeztetheti a többi életétNatalia Lebedinskaia / Getty Images Hungary

Légzsákkal együtt!

„Ráadásul még a légzsákra sem apellálhatunk bekötött öv nélkül. A biztonsági öv a légzsákokkal összehangoltan egy kettős védelmi rendszert képez – mondja az orvos. Az ütközést követő pillanatokban a légzsák kinyílik, de azt már kevesebben tudják, hogy az először kőkeményre fújódik fel, és csak azután puhul kissé vissza. Éppen annyi idő alatt, amennyit egy ütközés során a becsatolt öv lassít a tehetetlenül előrezuhanó testen. Ha a biztonsági öv nincs bekötve, nincs, ami lassítaná a testet, és az még a kemény légzsákba ütközne, akár koponyatörést is okozva ezzel. Becsatolt öv mellett a légzsákra dőlésre a zsák kellően visszapuhul” – avat be a szakember.

Legtöbbször a légzsák is csak biztonsági övvel együtt használ
Legtöbbször a légzsák is csak biztonsági övvel együtt használRomilly Lockyer / Getty Images Hungary

Még pénzbe is „fájhat”…

Mivel a biztonsági öv használatát szorgalmazó rendőrségi kampányok és az orvosok tapasztalaton alapuló figyelmeztetései még mindig nem bizonyulnak elegendő érvnek, egyéb intézkedések is szükségessé váltak. Ezt a rendőrség mellett a biztosítótársaságok is felismerték, így egyrészt a rendőrség bírságolja már a városon belül nem becsatolt biztonsági övvel közlekedőket is, a városon kívül az övet mellőzőket pedig még inkább. Ez a büntetés nemcsak a vezetőre vonatkozik, hanem az utasokra is, és 10 000 forinttól 30 000-ig terjedhet. Másrészt, a súlyos fizikai sérülések mellett, a rendőrségi bírságon túl más anyagi hátrányt is elszenvedhet a lustaságból vagy kényelemből öv nélkül utazó autós. Baleset esetén ugyanis a biztosítótársaságok megvizsgálják, hogy az ütközés pillanatában be voltak-e csatolva a szerencsétlenül járt felek, és csak abban az esetben térítik meg a biztosítási díjat, ha a baleset pillanatában az övek rendeltetésszerűen használatban is voltak.

A legrövidebb távra is érdemes becsatolni tehát az öveket, hiszen intenzív osztályos és mentőorvosként is rengeteg koponya- és gerincsérültetlátunk el, akik maradandó sérüléseket szenvednek a biztonsági öv bekötésének elmulasztása miatt, és életük végéig gondozásra szorulnak. Az az egy mozdulat elengedhetetlen.”

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek