Biztos te is jártál már úgy, hogy kifogyott az üzemanyag az autódból, pedig szentül hitted, hogy elég lesz a következő kútig. Ott állsz az út szélén, a motor már nem duruzsol, és hirtelen rádöbbensz: a remény és a valóság nem mindig találkoznak. Hogy a tankolás elmulasztásából ne legyen ilyen kellemetlen történet, a szlovák Autoviny utánajárt, milyen autóval mennyit lehet még azután furikázni, hogy kigyullad a benzintank kiürülésére figyelmeztető lámpa a műszerfalon.
Ezért fogyhat ki az autó üzemanyaga
Régebben azért nem töltöttük soha tele a benzintartályt, mert annak tartalmát viszonylag könnyen le lehetett szívni szinte minden kocsiból. Csak egy csavarhúzóra, egy tömlőre és egy kannára volt szükség ahhoz, hogy a tulajdonos elveszítse a benzinkúton kifizetett nafta nagy részét. Ma már a legtöbb tanksapka csak az utastérből vagy a slusszkulccsal nyitható, ami sokkal körülményesebbé tesz egy ilyen manővert. Ráadásul a mindenütt jelenlévő kamerák és az autókba beépített riasztók is távol tartják az üzemanyagunkra pályázó tolvajokat.
Persze még mindig mondhatod, hogy azért éri meg keveset tankolni, mert hátha csökken az üzemanyag ára – ami időről időre tényleg csillagászati –, és addig is jobb, ha a számládon kamatozik az a pénz, mintha benzin formájában megtestesülve lötyög a tankban. Viszont nem árt tudnod, hogy amit nyersz a réven, elveszítheted a vámon: ez a kis megtakarítás tuti kevesebb, mint amennyibe az kerülhet, ha hosszú távon kevés benzinnel a tankban autózol.
Ez a kevés üzemanyag átka
Az évek során a tartály alsó részeiben lerakódó szennyeződések ugyanis kis mennyiségű benzinben koncentrálódnak, és hozzájárulnak az üzemanyagszűrő idő előtti eltömődéséhez. Ha a tank legalább félig van, akkor ezek a szennyeződések örvénylenek és hígulnak, így kevésbé terhelik a szűrőt.
Alacsony üzemanyagszint esetén az is előfordulhat, hogy nagyobb hőmérséklet-változáskor kondenzvíz csapódik le a tartályban, ami a rendszer korrózióját eredményezheti. Ez különösen ilyen időben fordulhat elő, mint a mostani, amikor a hajnali Celsius-fokok messze elmaradnak a napközbenitől. A legnagyobb baj az, ha a motorba is bejut a víz, de probléma lehet az üzemanyagrendszer egyes alkatrészeinek elrozsdásodása is. A szakértők szerint akkor legérdemesebb tankolni, ha az üzemanyagszint a felére csökken.
Ez pedig a sok üzemanyag veszélye
A másik véglet ugyanakkor az, amikor az autósok túltöltik az üzemanyagtartályt, még a pisztoly kattanása után is tankolnak, amíg csurig nem lesz. Ez azért veszélyes, mert a benzin túlfolyva károsíthatja a szellőzőrendszert és a párolgásvezérlőt (EVAP) is. Utóbbi egy olyan környezetvédelmi konstrukció az autókban, amelynek az a célja, hogy csökkentse az üzemanyagrendszerből származó szénhidrogén kibocsátását. Ez akadályozza meg, hogy a benzinpára a légkörbe kerüljön, ehelyett egy aktív szénszűrőn keresztül visszavezeti a motorba, ahol maradéktalanul eléghet.
Különösen a dízelüzemű autókat veszélyezteti a túltöltés, mivel a gázolaj szivattyúzáskor habzik. Ezért sokan úgy gondolják, hogy simán rátölthető még egy-két liter pluszban. De nem véletlenül van megadva a tank kapacitása a kocsi specifikációjában. Az üzemanyagra ugyanis – mint minden folyadékra – a fizika törvényei vonatkoznak: képes növelni a térfogatát a külső hőmérséklet függvényében. Ezt figyelembe veszik az autó kialakításakor, ezért minden tanknak van egy tágulási tartálya. De ha ezt is teletöltjük, előfordulhat, hogy az üzemanyagnak nem lesz elég helye, ezért másutt próbál utat törni magának, ami – mondanunk sem kell – nem használ a szerkezetnek.
Ezek az autók bírják legtovább minimális üzemanyaggal
Még ha te is azok közé tartozol, akik szeretik a világító üzemanyaglámpa adrenalinlöketét, akkor sem árt tudnod, meddig nyújtózkodhatsz, vagyis mennyire elég az autó tankjában maradt, de már mérhetetlen mennyiség. Íme a top 10-es lista:
- Toyota RAV4: 118 kilométer
- Ford F-150 XLT: 116 kilométer
- Honda Accord: 112 kilométer
- Toyota Camry: 110 kilométer
- Dodge Ram 1500: 105 kilométer
- BMW X3 M50: 101 kilométer
- Audi Q5 40 TFSI Quattro: 92 kilométer
- Mini Cooper: 87 kilométer
- Mercedes-Benz C-osztály 200: 87 kilométer
- VW Tiguan Allspace: 85 kilométer
Vagyis míg a látszólag üres tankkal történő vezetés mindig kockázatos, egyes típusok lehetővé teszik a vezetők számára, hogy jelentős távolságokat tegyenek meg, mielőtt az üzemanyag teljesen kifogyna. Fontos azonban megjegyezni, hogy még ilyen autókkal is fölösleges rizikózni, mert hiába van a legjobb helyezettnek még plusz 118 kilométere, ha nem a legoptimálisabbak a viszonyok, ez a távolság radikálisan lecsökkenhet.
Ha arról is tudni szeretnél, hogy milyen üzemanyagot tölthetsz az autódba, ha nem akarod, hogy károsodjon, ebben a cikkünkben ezt is megmutatjuk.