Szupermarketek trükkjei: ezért van kevés ablak a boltokon

Olvasási idő kb. 2 perc

Az élelmiszerboltok és szupermarketek bejáratait általában hatalmas üvegfelületek veszik körül, ahogy azonban beljebb mész, egyre kevesebb természetes fénnyel találkozhatsz, mivel kevés az ablak, ha egyáltalán van.

A szupermarketek működésére jellemző, hogy minden apró kis részlet azt a célt szolgálja, hogy a lehető leghosszabb ideig maradj az üzletben, közben pedig minél több inger érjen, ami vásárlásra ösztönözhet. Ezért fordulhat elő, hogy csak kenyérért és tejért ugrasz be, mégis megpakolt szatyrokkal távozol. A Mental Floss szerint az sem véletlen, hogy az üzlettér belsejében nemigen vannak ablakok.

Ez az oka annak, hogy a szupermarketekben kevés az ablak

Az ablakok hiánya szintén a vásárlási pszichológia része, melyet kihasználva a kereskedők igyekeznek olyan környezetet teremteni, ahol a vásárlók szívesen töltik az időt és költekeznek. Ennek érdekében különféle trükköket alkalmaznak: a járólap például azért lehet csempeszerű, hogy a bevásárlókocsi nagy zajt csapjon rajta, ami arra készteti a vevőket, hogy lelassítva tovább böngésszenek, míg a forgalmasabb időszakokban a hangszórókból felcsendülő pörgős zenékkel azt akarják elérni, hogy gyorsabban végezzenek.

Sehol egy ablak
Sehol egy ablakDrazen_ / Getty Images Hungary

Az ablak esetében a mögöttes szándék valószínűleg az, hogy a bent tartózkodók ne érzékeljék az idő múlását, vagyis ne zökkentse ki őket semmilyen külső tényező, mint a sötétedés, vagy az időjárás megváltozása.

Minél tovább nézelődnek, annál többet költenek.

A gyakorlatnak ugyanakkor lehetnek praktikus oka is. A nagyobb ablakokon keresztül beáramló fény miatt megfakulhat a termékek csomagolása, ami nem túl csábító a vásárlók számára. Az üvegfelületek ráadásul csak elvennék az értékes helyet a reklámtáblák és az árukkal megpakolt polcok elől.

Szerencsére azért akadnak üdítő kivételek is: az egyik nagy német lánc éppen azzal kísérletezik, hogy több természetes fényt juttasson az üzlettérbe. Ehhez szükség lehet UV-bevonatok alkalmazására is, ami megvédi a friss árukat a minőségromlástól, illetve megakadályozza a csomagolások károsodását.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek